Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

30 éves az MGE: tovább a kítűzött célokért

2020.01.15.

A hagyományok jegyében idén is január elején tartotta évadnyitó szakmai napját a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A mostani azonban kivételes is volt, mert harminc éve alapították a szervezetet. Erdélyi Péter ügyvezető elnök a születésnapon köszönetet mondott mindazoknak, akik az elmúlt harminc évben hozzájárultak az egyik legpatinásabb szervezet sikeres működéséhez.

Három évtizede a szakma érdekeiért.

A célunk továbbra is az, hogy a modern mobilitás részeként, együttműködve a hasonló területen dolgozó szervezetekkel, minden előtt az Autós Nagykoalícióval, továbbá a hatóságokkal, segítsük a közlekedés biztonságosabbá tételét, a környezet védelmét, valamint a jogkövető vállalkozások versenyhátrányának megszüntetését – fogalmazott Erdélyi Péter. Az utóbbi kapcsán megjegyezte, hogy a szervizek és alkatrészek területén a feketepiac aránya ötven százalék körüli.

Kitért a fenntarthatóság kérdésére is. Két szélsőséget említett. Az egyik szerint szálljunk ki az autóból és ne együnk húst, a másik szerint maradjon minden a régiben. A kettő között van a helyes megoldás – hangsúlyozta.

Grafikák: MGE

Beszélt arról is, hogy a fenntarthatósághoz az autógyártók jelentős fejlesztésekkel járultak hozzá.

A környezeti kilátások sokkal kedvezőbbek lehetnének, ha más iparágak is ugyanennyit tettek volna – fogalmazott. - A klímaváltozásért azért sem lehet elsősorban a gépjárműveket hibáztatni, mert a káros anyagok kibocsátásából az autók és a kishaszongépjárművek világszinten mindössze 6 százalékkal részesednek, az autógyárak ráadásul 14 millió embernek adnak munkát az EU-ban - mondta.

A járműiparnál vannak sokkal szennyezőbb területek is. Ilyen a légi forgalom és a tengeri hajózás. Példákat is mondott. Egy óceánjáró, amely 6780 utast szállít, 2100 fős személyzet szolgálja az utasokat, naponta 363 ezer liter gázolajat használ el. Nyolc literes átlagfogyasztással számolva ezt a mennyiséget 300 autó használja fel egy év alatt, ha 4,5 millió kilométert tesznek meg.

Az osztrák környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt adatai szerint a légiforgalom utaskilométerenként 451 gramm szén-dioxidot bocsát ki, több mint a dupláját a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak – mondott újabb példát Erdélyi Péter. Ha a légiközlekedés egy önálló ország lenne, akkor 11. lenne egy CO2 kibocsátási rangsorban. Egyszerre körülbelül 15 000-20 000 gép repül és a napi forgalom  11 millió utas naponta.

Erdélyi Péter

Véleménye szerint ezért is értelmetlen azt követelni, hogy mindenki hagyjon föl az autózással, környezetvédelmi "divatprojektek" helyett inkább az eddigieknél jobban kellene kihasználni a különféle közlekedési megoldásokat. Erdélyi Péter azt javasolta, hogy a pazarlás mérséklése ne csak az autózásra, hanem a fogyasztás minden területére terjedjen ki, és ki-ki egyénileg, a saját környezetében találja meg erre a legjobb megoldásokat.       

Ezt követően a számok következtek. Elsőként a nagyhaszonjármű piac eredményeit ismertette Dér Péter elnökségi tag.

Nincsenek jó hírek, csökken a szegmens – mondta elöljáróban.

Tavaly a 3,5 tonnánál nehezebb járművekből több mint 5200-at regisztráltak, ami 2018-hoz képest 15,5 százalékos, de 2017-hez képest is majdnem 10 százalékos visszaesés. Dér Péter úgy látja, hogy enyhülhet a fuvarozással foglalkozó vállalkozók egyik legnagyobb gondját jelentő munkaerőhiány, mivel egyre nagyobb arányban térnek haza a külföldön dolgozó magyar sofőrök.     

Az autóbuszpiacról azt mondta: töredéke a forgalomba helyezett buszok száma annak, amennyire szükség lenne.

Somogyi Gábor elnökségi tag a pótkocsi piac helyzetéről beszélt. Elmondta, a ponyvás piac visszaesett, a billencsek száma pedig megduplázódott, köszönhetően az építőipar szárnyalásának.

A táblázatból kiderül, 2019-ben csökkentek az eladások, s az idei év sem lesz kivétel. Az autóipar gyengélkedése mellett a sofőrhiány is közrejátszik, pedig a magyar sofőrök már annyit keresnek, mint egy német vagy angol sofőr, igaz, ennek ára van: sokszor három hétig nem látja a családját.

Németh Gergely a motorkerékpár-piacot elemezte.

Motorkerékpárpiac: nőttek az eladások, de messze még a válság előtti állapottól.

Talán túl vagyunk a mélyponton, tavaly is, tavaly előtt is harminc százalékos volt a növekedés – fogalmazott. A kedvező tendencia az idén is folytatódhat.

Végezetül a személygépkocsik és kishaszonjárművek kerültek terítékre a szakmai napon. A magyar piacról Erdélyi Péter elmondta: Lassan visszatérnek a magánvásárlók, arányuk elérte az ötven százalékot. A cégautó részarány 50% körülire csökkent, azonban még mindig magas.

Magyarországon tavaly csaknem 158 ezer új autót és 16 ezernél kicsivel több kishaszongépjárművet regisztráltak. Mindkettő 15-16 százalékos bővülés 2018-hoz képest. 

Az elektromos autókra és a nagycsaládosok autójutásához kínált állami támogatás növelte az eladásokat. Ugyanakkor aggasztónak nevezte, hogy a kisautók egyre inkább eltűnőben vannak, a használtautó piacon pedig döntően továbbra is az öreg autók dominálnak, az országba érkező gépkocsik átlagéletkora meghaladja a 12 évet, eredetük pedig sokszor bizonytalan, történetük nem ellenőrizhető.

Ami pedig az idei kilátásokat illeti: stagnálásra számít az autók és kishaszongépjárművek piacán Erdélyi Péter, viszont a tisztán elektromos hajtású autók eladása alacsony darabszám mellett 40 százalékkal bővülhet idén – fogalmazott a szakmai napon.

A magyar autópark életkor szerinti megoszlása. Sokat ront a helyzeten a használtautók magánimportja.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....