Citroën

40 éves a Citroën Kacsa leghíresebb verziója

2020.10.29.

1980 októberében a Párizsi Autószalonon mutatta be a Citroën a 2 CV 6 Charlestont. A mindössze 8000 példányt számláló különleges széria olyan sikert aratott, hogy a 2 CV 6 Charleston 1981. júliusban bekerült a sorozatgyártott modellek közé, és egészen a 2 CV kivezetéséig ott is maradt. Az 1990. július 27-én gyártott utolsó Kacsa is egy Charleston volt.

1980-ban, azaz 40 évvel ezelőtt a Citroën egy 8000 darabos limitált szériával jelent meg a piacon. A Charleston névre keresztelt modell darabja 24 800 frankba került. Ahogy a korabeli sajtóközlemény fogalmazott:

„a legkényesebb 2 CV-rajongók kedvéért a fényszórók kerekek, és vörös színű burkolatot kaptak”. Az egyszerre elegáns és meghökkentő stílusú 2 CV 6 Charleston kiviteli minőség és teljesítmény tekintetében a 2 CV-k között a legmagasabb színvonalat képviselte. Az 1976-ban útjára bocsátott Spot után a 2 CV 6 Charleston is az új ötletnek számító limitált széria jelenséget lovagolta meg.

A modell a Club felszereltségi szintet vette alapul. Ami megkülönböztette attól, az a különleges kárpitozás és a 2 CV Spéciale-ról már ismert kerek fényszórók voltak.

A siker akkora volt, hogy a limitált széria már a következő évben megszűnt „limitált” lenni: 1981. júliustól a 2 CV 6 Charlestont a levallois-i üzemben már szériában gyártották, és a modell bekerült a márkakatalógusba. A sorozatgyártott változat a krómházas fényszórókban és a rombuszmintás szürke üléskárpitban tért el a limitált kiadástól. 

A színpaletta az eredeti borvörös-fekete árnyalat után 1982. júliustól egy sárga-fekete változattal bővült, melyet 1983 júliusában egy kétféle szürkét (sötétszürke és kormoránszürke) kombináló verzió váltott fel.

A gyártás 1988-ban a portugáliai Mangualdében folytatódott. Az itt gyártott modellek arról ismerhetők fel, hogy az ablaküvegeken a spanyol beszállító, „Covina” neve olvasható.

1990. július 27-én délután 16:30-kor a mangualdei gyártósorról legördült az utolsó 2 CV, egy duplaszürke 2 CV 6 Charleston. Ez volt az 5 114 969. és egyben utolsó Kacsa.

A legendás modell máig népszerű, és rengeteg gyűjtőt vonz szerte a világon. Sikeréhez az utolsó tíz évben gyártott Charleston is nagyban hozzájárult.

Jelenleg egy jó állapotú, működőképes autó bejegyzett ára eredeti limitált széria esetén 14 500 €, szériaváltozat esetén 10 500 €.

Az eredeti 2 CV-ból Franciaországban és egyes európai országokban 10 különleges széria került forgalomba:

Franciaország:

1976: 2 CV Spot

1980: 2 CV Charleston

1981: 2 CV 007 James Bond

1983 és 1984: 2 CV France 3

1985 és 1986: 2 CV Dolly

1986: 2 CV Cocorico

 

Spanyolország:

1982: 2 CV Marcatelo

Németország és Svájc:

1985: 2 CV Ente Grün

Nagy-Britannia:

1987: 2 CV Bamboo

Belgium:

1988: 2 CV Perrier

2 CV Charleston

A 2 CV 6 Charlestonban a 2 CV bája és egyszerűsége köszön vissza, ám mindezt – az előbbiekkel teljes összhangban – egy csipetnyi vidámsággal és eleganciával fűszerezi. Utánozhatatlan jellemzője a kétszínű karosszéria, ahol a kétféle árnyalatot a 2 CV 1939-es prototípusának sziluettjére emlékeztető lekerekített vonal választja el egymásról. A sötétebb tónus a karosszéria alsó részén, a sárvédőkön, valamint a tetőn (egészen a szélvédő felső részéig), a világosabb árnyalat pedig a csomagtartón, a motorháztetőn, az ablakok és a szélvédő körül, valamint a kerekeken lelhető fel. A lekerekített ablakok felső részét egy-egy fehér csíkból álló szegély keretezi, fölötte az ajtókat pedig egy króm vízvető szegélyezi. A limitált széria tagjai borvörös, a sorozatgyártott Charlestonok krómszínű fényszóróval rendelkeznek. A lökhárítók metálszürke fényezést kaptak, a csomagtartón pedig egy téglalap alakú öntapadós felirat látható, rajta a modell nevével. A küszöböket krómozott díszlécek, a kerekeket pedig a Dyane-ról ismerős, szintén krómozott dísztárcsák ékesítik.   

A 2 CV 6 Club felszereltségi szintből kiindulva a műszerfal egy nagy sebességmérővel és négyszögletes nyomógombokkal van felszerelve, utóbbiak az ablaktörlő, az elakadásjelző és a fékfolyadékszint-visszajelző vezérlésére szolgálnak. Az 1976 óta a csúcskategóriás 2 CV-kre jellemző egyágú kormánykereket találjuk itt is. A két napellenző közül az utasoldali rejtett tükörrel van felszerelve. A napellenzők mögött helyezkedik el a belülről is nyitható motorháztető két kioldó kampója.

Az ajtók belső oldalát szürke kárpitozás borítja, melyet egy a kilincset magában foglaló és a zárszerkezetet elrejtő fekete műanyag sáv szegélyez. A limitált széria üléseit tyúklábmintás kárpit borítja, a sorozatgyártott Charlestonokban viszont rombuszmintás szürke üléskárpit található.

A Club és Spécial változatokkal ellentétben a 2 CV 6 Charleston kínálatában nincs centrifugális tengelykapcsoló. Ami a motort illeti, a bevezetéskor és a későbbiekben sem történt jelentősebb módosítás. A 2 CV 6 Charleston az A06/635 motorral kerül forgalomba, mely 5750 ford./perc fordulatszámon 29 LE DIN teljesítményre képes. Ezt a teljesítményt az 1978-ben bevezetett, Solex 26/35 CSIC kéthordós porlasztó tette lehetővé. Ettől eltekintve az 1970. február óta alkalmazott 602 cm3-es motor legfőbb jellemzői változatlanok. A furat és löket továbbra is 74x70 mm, amiből 8,5-ös kompressziós arány és 4 mkg nyomaték következik (3500 ford./perc fordulatszámon). A 12 V-os elektromos berendezések egy 28 A-es generátorral rendelkeznek, melyet szíj köt össze a 9 lapátos ventilátort meghajtó szíjtárcsával. A felfüggesztés a tekercsrugókkal felszerelt első és hátsó kerekek egymásra hatásának eredménye. Elöl és hátul egyetlen főfékhenger által vezérelt dobfékeket találunk.

MŰSZAKI ADATOK

Hosszúság: 3m83 Szélesség: 1m48 Magasság: 1m60 Tengelytáv: 2m40 Férőhelyek száma: 4 Motor: A06/635 Hengerűrtartalom: 602 cm3 Furat: 74 mm Löket: 70 mm Kompressziós arány: 8,5 Nyomaték: 4 mkg (3500 ford./percnél) Üzemanyag: benzin Adólóerő: 3 CV Tényleges teljesítmény: 29 LE DIN (5750 ford./percnél) Gumiabroncsok: 125/15 Teljesítmény/tömeg arány: 17,0 Menetkész tömeg: 560 kg Első dobfékek, majd 1982-től tárcsafékek Hátsó dobfékek Kézifék: mechanikus vezérlésű első fékek

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....
2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....