Motoros Borok Útja Rallye

70 éve született a Vespa – jubileumi modellek az I. Motoros Borok Útja Rallye-n

2016.05.10.

Luxus tengeralattjáróból zümmögő darázs, olajos motorkerékpárból dolce vita életérzés. Így lett a Vespa hét évtizedes történelme alatt a világ egyik legnépszerűbb robogója, melynek vadonatúj, jubileumi modelljeit egész egy hétvégén keresztül nyüstölhetik azok, akik mihamarabb jelentkeznek az I. Motoros Borok Útja Rallye-ra.

Az ikonikus olasz motorgyártó története 1946-ra nyúlik vissza, akkor került ki az első Vespa (olaszul darázs) a Piaggio cég gyárából. A történet azonban még ennél is korábban kezdődött. Rinaldo Piaggio 1884-ben Genovában megalapította a róla elnevezett vállalatát, mely kezdetben luxus tengerjáró hajók kabinjának berendezéseihez szállított első osztályú faanyagot. A század végén már a vasúti kerekek készítésével is foglalkoztak, majd tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, később pedig repülőgépmotorok és helikopterpropellerek gyártásával bővült a cég tevékenységi köre. Az első világháború évtizedekre meghatározó változást hozott a vállalat életébe: repülőgépeket és hidroplánokat kezdett gyártani. A genovai üzem mellett 1917-ben Pisában, négy évvel később pedig Pontederában nyitottak gyárat.

Ebben a pontedrai gyárban (is) készültek az első modellek 1950-ben

A második világháborúban nagy veszteség érte a Piaggio vállalatot, a pisai és pontederai repülőüzemeket ugyanis a szövetségesek szinte a földdel tették egyenlővé. Az alapító tag fiának, Enrico Piaggionak volt a feladata ezeknek az üzemeknek a helyreállítása. Enrico nem szerette a korabeli motorkerékpárokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják az emberek ruháit. Tudta azonban, hogy az embereknek szükségük van egy könnyű, gyors, és olcsó közlekedési eszközre. Az igény pedig egyértelműen óriási volt, hiszen az ország járműállománya a háború során szinte teljes egészében odaveszett. Enrico ezért megbízta egyik mérnökét, hogy a megadott szempontok figyelembe vételével tervezzen egy motorkerékpárt. A mérnök a légi járművek tervezése terén szerzett tapasztalatait felhasználva alkotta meg az új járművet, a robogót, melynek karosszériája és kormánya ennek köszönhetően emlékeztetett a repülőgépekére. A 98 cm3-es robogón a sebességváltó kar a kormányra került, a motor pedig a hátsó kerékhez, a robogó elejére nem teleszkópvillát tervezett, hanem a repülőgépgyártásban használatos levegőkaros kormányoszlopot, amely megkönnyítette a kerékcserét, a karosszéria pedig megvédte a vezetőt a piszoktól. A vezetési pozíciót pedig úgy tervezte meg, hogy kényelmesen és biztonságosan üljön a sofőr.

Piaggio pontederai üzeméből kereken egy évvel később, 1946 áprilisában gördült ki az első 15 darab, Vespa névre keresztelt kétkerekű. A robogó a nevét Enricótól kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett. Amikor az új közlekedési eszközt bemutatták, az emberek többsége kíváncsian, és érdeklődve fogadta, bár szkeptikusak is voltak jó néhányan, akik nem hittek a robogó jövőjében. A Vespa azonban nem várt sikert aratott. Az értékesítést a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a 60 km/h sebességre is képes robogóból 2484 darabot adtak el. Sikere óriási volt, és miután az első évben legyártott 2000 darab kevésnek bizonyult, a nagyarányú kereslet miatt 1949-ben 35 ezer darabot, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek belőle.

1960-ban már nagyüzemi gyártás folyt – ekkor már bőven túl voltak az első egymillió darabon

A második világháború után újra talpra álló Olaszországot a Vespával motorizálták, és a Piaggio látta el robogóval az egész országot. Az első tíz évben egymillió Vespát gyártottak (1956-ban ünnepelték az egymilliomodik darabot), amely az ötvenes évek közepére már világszerte az egyik legkelendőbb közlekedési eszközzé vált, és több országban, mint például Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Brazíliában, Indonéziában és Indiában is gyártották. A Vespa az egész világon az olasz stílus és elegancia egyik szimbóluma lett, amelyet a mára a 18 milliót meghaladó legyártott példányszám is bizonyít.

A robogó megszületését a külföldi piacok is érdeklődve figyelték, a közönség és a sajtó is kifejezte csodálatát. A The Times úgy írt róla, mint a "római harci szekér óta nem látott eredeti olasz termék". Enrico Piaggio a külföldi eladásokat világszerte kialakított szervizhálózattal is segítette, 1953-ra már több mint 10 ezer Piaggio szervizállomás volt a világon, Amerikát és Ázsiát is beleértve. Rendkívüli külföldi sikerét jellemzi, hogy az ezredfordulón az Egyesült Államokban (miután 15 év után visszatért a piacra, ahonnan egy 1985-ös kétütemű motorok károsanyag-kibocsátására vonatkozó új törvény miatt került ki) rögtön akkora sikert aratott, hogy 20%-os piaci részt szakított ki magának. 2001-ben 6000 Vespa robogót adtak el a tengerentúlon, 2002-ben pedig több mint 7000 darabot.

Dunakeszin május 5. óta valódi „dolce vita” környezetben ismerkedhetnek meg a leendő boldog tulajdonosok a legújabb modellekkel

A Vespa sikerét jól mutatja, hogy hetven éves gazdag múltja során nemcsak a hamisítatlan olasz „dolce vita” életérzés kétkerekű megtestesítője, hanem egyben a robogó szinonimája és ikonikus képviselője is lett. Ezt az életérzést élhetik át azok, akik még most, az utolsó pillanatban leadják a nevezésüket a június 3-án rajtoló I. Motoros Borok Útja Rallye-ra. A Vespa gyár ugyanis 50 db jubileumi modellt ajánlott fel a versenyre. Az új modellek hamarosan meg is érkeznek Magyarországra, ahol megvásárolhatóak lesznek többek között a vezérképviselet Dunakeszin május 5-én átadott vadonatúj szalonjában.

(A Vespa történetének forrása: vespamotor.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....
2024.05.04
A november 4-re virradóra történt éjszakai baleset végzetes következményekkel járt: nem sokkal....
2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..
2024.05.03
Salzburgban komoly konfliktusok forrása a parkolás – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.05.03
Visszatérnek a nosztalgiajáratok a fővárosba, ismét megjelennek az utakon és a vágányokon a....