járműtörténelem

Európában az 1950-es évek volt a mikroautók aranykora. Az alacsony jövedelmek, a gyakori gyermekáldás miatt olyan járgányok születtek, melyek kényelmetlen, szűkös utastérrel rendelkeztek. A motorral szemben nyomorogva ugyan, de fedél volt az utasok feje felett. A FIAT is beállt a csatasorba az 500-assal és a tágasabb 600-assal.

FIAT
Jugoszlávia legendás autója, a Tito-korszak Zastava 600D típusjelű első kiskocsija 1955. október 18-án gördült le a horvát gyártósorról Kragujevacon. A Fiat licenc alapján készült autó még 663 köbcentis volt 22 lóerős, vízhűtéses négyhengeres motorral. Itt az öngyilkos ajtó még előröl nyílt.
Dante Giacosa gondolt egy nagyot, amikor megtervezte a Multiplát. A Fiat 600 D MULTIPLA az úttörő egyterű című cikkben a típusról részletesen írtunk. A hatszemélyes konstrukció maga volt az időzített bomba frontális ütközésnél.

FIAT Multipla
A Zastava 600D 450 ezer dinárba került, amiért 4 évet kellett dolgozni Jugoszláviában. Gyenge motorral köhögve érte el a 90 km/órás végsebességet. A Zastava 750-es, majd a 750M már 120-szal száguldott.

Zastava 600/750
Jugó barátaink Fityóval utaztak a tengerpartra, melyet családtagként kezeltek. A durvább emelkedőkre csak egyesben tudtak felkapaszkodni.
A Fityók Szegeden is gyakori vendégek voltak. A vajdasági, csóróbb ifjúság azonban Tomos segédmotorral, ketten, bukó nélkül (néha becsípve) utazott. A bevásárlóturizmus mellett megszállták a kocsmákat, a diszkókat, lenyúlták a csajokat, de szerettük őket. Kedvelt szórakozóhely volt a „Szőke Tisza” bulihajó. A város ikonját a lepusztult Szőke-Tiszát sajnos több nekifutással sem tudták megmenteni.
Volt alkalmam „élvezni” egy barátom kissé leharcol Fityóját, amiben csak kiabálva tudtunk beszélgetni.
A Zasztavákat 1970-től Magyarországon is lehetett kapni, amiért nem kellett éveket várni. Borsos, 65 ezer Forintos árával nem volt versenyképes a magyarok kedvence a Trabant 601 46 ezer Forintos és a 68 ezer Forintért árult Wartburgokkal szemben.
A Zastava 750-ből egy harapós vadállat is készült, amelyekkel Luka Spadijer hegyi versenyeken vett részt. A 750 GSX-R1000-be a Suzuki GSX-R1000 motorkerékpárból származó 1,0 literes soros négyhengeres erőforrást építettek be. 170 lóerőt teljesített és talán közel 180-al tudott repeszteni.

Zastava 750 GSX-R1000
A dicső legenda története csúfosan zárult a Yugo kiskocsival. Az amerikai piacot próbálták bevenni, de bagóért sem kellett a kényes jenkiknek. Az importőr telephelyén évekig porosodtak a járművek. A típus a XX. évszázad legrosszabbnak ítél autói rangsorában a második helyet érdemelte ki a Time Magazin szavazása alapján. (1. Ford Pinto/USA, 2. Yugo GV/Jugoszláv, 3. Reliant Robin/Brit, 4. Chevrolet Vega /USA, 5.Trabant 601/NDK).

A XX. század legrosszabb autói

