Skoda

85 éves a ŠKODA SUPERB

2019.10.25.

Pontosan 85 esztendeje, 1934. október 22-én vezette be a ŠKODA a SUPERB típusnevet, amellyel a márka mindaddig csupán ŠKODA 640 jelzéssel forgalmazott luxuslimuzinjainak színvonalas minőségét és kényelmét kívánta hangsúlyozni.

A SUPERB első generációját 1949-ig gyártották, 2001-ben pedig a cseh autógyártó ismét felélesztette e hagyományt és bemutatta a modern ŠKODA SUPERB első generációját. Jelenleg e sorozat SUPERB és SUPERB COMBI tagjaival immár harmadik nemzedékében bizonyul sikeresnek, 2019-ben pedig a SUPERB SCOUT is megjelent, s a jövő év elején mutatkozik be a piacon a hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű SUPERB iV.

Luxuskivitelű gépkocsik már több mint 110 éve is gördültek ki a Mladá Boleslav-i Laurin & Klement autógyár szerelőcsarnokaiból, 1907-ben ugyanis az FF modell az első Közép-Európában készült soros nyolchengeres motorral mutatkozott be. Ezt további modellek követték, amelyeket a különösen nyugodt járású, tolattyús vezérlésű hathengeres Knight erőforrásokkal szereltek, illetve az 1929 és 1933 között, nyolchengeres aggregáttal készült, reprezentatív ŠKODA 860. Ezután a ŠKODA 640 új generációja vette át a főszerepet, amely egyebek mellett különösen innovatív központi csőváz-szerkezetével és elöl-hátul egyaránt független kerékfelfüggesztéseivel tűnt ki – s elsőként viselte a nevet, amely napjainkban is jelöli a ŠKODA csúcsmodelljeit.

A SUPERB név egyrészt az angolból származik, ahol jelentése „nagyszerű, kitűnő, kiemelkedő”, másfelől a latin „superbus”, azaz „büszke” szóra is utal. A ŠKODA 1934. október 22-én vezette be, s az új ŠKODA 640 különleges karakterét kívánta kiemelni vele. Az 5,5 méter hosszú, 1,70 méter széles és 1,66 méter magas limuzin első példányát 1935 januárjában a ŠKODA-konszern akkori vezérigazgatója, JUDr. Karel Loevenstein kapta, míg a színét felesége, Pavla választotta, aki a vörös mellett döntött.

A ŠKODA SUPERB sorozatgyártása 1935 márciusban vette kezdetét. A csúcsmodell hajtásáról 2,5 literes, 40,5 kW (55 LE) teljesítményű, hathengeres motor gondoskodott. A nagy kereslet rövidesen egyre hosszabb szállítási határidőkhöz vezetett: a zárt karosszériájú változatra négy hetet, míg a SUPERB Cabriolet kivitelre akár kétszer ennyit is kellett várniuk az ügyfeleknek, akik a gazdag szériafelszereltség mellett felár ellenében hat elektroncsöves autórádiót, az első ülések mögé pedig paliszander-fa rakodópolcot is rendelhettek.

Csaknem éves ütemezésben követték egymást az erősebb hajtásrendszerek és a még gazdagabb felszereltségek fejlesztései. Mintegy 600 oldaltszelepelt (SV) motorral szerelt példány után 1938-ban a ŠKODA bemutatta az 59 kW (80 LE) teljesítményű 3137 köbcentiméter összlökettérfogatú, soros hathengeres erőforrás hajtotta SUPERB OHV modellt. Röviddel azelőtt azonban, hogy 1940-ben a háború miatt félbeszakadt a gyártás, még a V8-as SUPERB 4000 egy kisebb sorozata is elkészülhetett. 1946-ban a ŠKODA egy hathengeres motorral szerelt, átdolgozott változattal indította be újra a termelést, majd 1949-ben – bő ezer civil használatra készült példányt követően – politikai okokból leállították a gyártást. Az Š 952 és az Š 956 modellekből 1660 darab katonai jármű is készült.

A ŠKODA SUPERB 2001-ben ünnepelhette visszatérését, a modellsorozat első modern nemzedéke lépcsőshátú középkategóriájú modellként egészítette ki a cseh autógyártó termékportfolióját. A hátsó lábtér tekintetében a SUPERB már megjelenésekor mércéül szolgált piaci szegmensében, miközben vonzó dizájn és kiváló ár/érték-arány is jellemezte. 136 068 legyártott példányt követően a ŠKODA 2008-ban kezdte meg a második generáció gyártását, amelynek karosszériája nagy szögben felnyíló csomagtérajtajával már a ferdehátú modellekével ötvözte a hagyományos lépcsőshátú limuzinok előnyeit, még tovább növelve a SUPERB használati értékét. Egy évvel később érkezett első ízben a SUPERB COMBI, amely 633 - 1865 literes csomagtérrel bizonyult meggyőzőnek. A modern SUPERB második nemzedékében jelent meg a ŠKODA kínálatában egyebek mellett a kulcsnélküli nyitás és indítás rendszere (KESSY). 2015-ig 404 756 Limousine és 217 734 COMBI gördült le Kvasiny gyárának szerelőszalagjairól.

A jelenlegi SUPERB sorozat 2015 óta örvend nagy népszerűségnek világszerte. Soha korábban nem fogalmaztak meg ilyen magas dizájn-elvárásokat és nem alkalmaztak ennyi új technikát ŠKODA-modell tervezése során, s még sosem jelent meg ennyi új „Simply Clever” ötlet, illetve még sosem alakítottak ki a ŠKODA mérnökei ilyen tágas teret a vezető, az utasok és csomagjaik számára.

A felsőbb járműkategóriákból átvett, új vezetői segédrendszerek egész serege gondoskodik nagyobb biztonságról és kényelemről, illetve a környezet fokozott védelméről. 2019-ben a ŠKODA zászlóshajója széleskörű frissítésen esett át, s a teljes-LED-Matrix fényszórók, illetve az innovatív vezetői segédrendszerek bővített kínálata csupán néhány példa mindazon műszaki különlegességekre, amelyek a SUPERB modelleket kategóriájuk egyik legbiztonságosabb és legkényelmesebb tagjaivá avatják. Ugyancsak újdonság a SCOUT lifestyle-változat, valamint a különösen dinamikus és takarékos, illetve csekély károsanyag-kibocsátású új EVO-motorgeneráció 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI turbófeltöltésű dízel erőforrása. A jövő év elején a SUPERB iV bővíti a kínálatot, amely hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerével a sorozat első elektromos tagjaként érkezik.

A SUPERB modellek mintegy 54 százalékát európai ügyfelek vásárolják, de a cseh autógyártó csúcsmodellje Kínában is nagy keresletnek örvend: a 2018-ban összesen kiszállított 137 500 darabból 43 700, azaz csaknem minden harmadik ott, a ŠKODA világszerte legnagyobb piacán talált gazdára. A SUPERB második legnagyobb piacának 19 200 gépkocsival Németország bizonyult. 2001-től az idei első negyedév végéig a SUPERB három modern modellgenerációjában összesen 1 280 600 gépkocsi gördült le a ŠKODA szerelőszalagjairól.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.24
Sajtóértesülések szerint Stefano Domenicali korábbi Ferrari-csapatfőnök lehet a Forma-1....
2020.09.24
Egymásba rohant gépjárművek az M5-ös autópályán Hernád közelében, Röszke felé, az 51-es....
2020.09.24
A japán Aspark Owl elképesztő mutatókkal rendelkezik, de az ára sem hétköznapi. ..
2020.09.24
Németország Szövetségi Kormánya kritikus régiónak nyilvánította Győr-Moson-Sopron megyét a....
2020.09.23
Előrebocsátom, sosem vezettem korábban Skodát, a családban nem volt senkinek. A volt munkahelyemen....
2020.09.23
Kutasi Károly Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.23
Gigantikus nagyságrendű kormányzati megrendelést kapott az AvtoVAZ. Az orosz hatóságok 15 ezer....
2020.09.23
Hernád térségében több gépjármű ütközött egymásnak, az érintett útszakaszon a mentés és a....
2020.09.23
- Vitaindító dokumentumot készített a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a budapesti aktív és....
2020.09.23
- A budapesti hajózás kétszáz évére emlékezik a Közlekedési Múzeum, a Vigadó tér közelében álló....