adó
Október 13-án nyújtották be a parlamentnek a energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezménye kapcsán azt a törvénytervezetet, amely megszünteti a villanyautók utáni tao kedvezményt. De mi is ez a kedvezmény?
A társasági adókörben (tao) működő cégeknek lehetőségük van arra, hogy sokkal olcsóbban juthasson teljesen elektromos, vagy plug-in hibrid járműhöz - függetlenül az állami támogatás mértékéről. Példánkban egy új Hyundai Kona Electric beszerzésén keresztül mutatjuk be az adókedvezmény érvényesítésének folyamatát. Fontos tudni, hogy ez nem pályázat, az jár mindenkinek, aki teljesíti a feltételeket. Ezek közül a legfontosabb, hogy a vállalkozásnak rendelkeznie kell (bérletben vagy saját tulajdonként) egy hagyományos belső égésű motoros járművel. A folyamat egyszerű, nem jár több hónapos pályázati procedúrával, így a feltételek teljesülésével akár napok alatt lebonyolítható. Kizárólag három dokumentum, a megvásárolt elektromos gépjármű adásvételi szerződése, számlája, árajánlat egy hasonló kategóriájú, de hagyományos meghajtású gépjárműről, tervezett éves kilométer futás megadása a számítások elvégzéséhez, illetve a használatban lévő hagyományos jármű megléte szükséges. Hogy mekkora a támogatás mértéke, azt egy auditot végző tanúsító cég határozza meg az 1996. évi LXXXI törvényben és a 176/2017 (VII.4) Kormányrendeletben meghatározott tartalmi követelmények figyelembevételével. Kiszámolja a leírható adó mértékét, melyet a befizetendő társasági adóban lehet érvényesíteni. A leírható adó mértéke függ a vállalkozás Magyarországon belüli területi elhelyezkedésétől, számviteli kategóriájától, illetve a megvásárolni kívánt elektromos jármű és opcióként szóba jöhető azonos kategóriájú és felszereltségű jármű vételár különbözetétől.
Ha minden feltétel adott és a vállalkozás egy Hyundai Kona EV-t vásárolna, akkor a támogatás alapja a villanyautó és például egy hasonló teljesítményű és felszereltségű benzines Kona ára közötti különbség. A 64 kilowattóra kapacitású akkumulátorral szerelt, 449 kilométeres hatótávval rendelkező, 12,99 millió forintba kerülő Kona EV Comfort és a hasonló kategóriájú, ám csak 7,35 millió forintba kerülő Kona 1.6 T-GDi Comfort közötti árkülönbség bruttó 5,64 millió forint. Egy közép-magyarországi régión kívüli kisvállalkozás ennek a különbségnek a 65 százalékát spórolhatja meg, tehát a 12,99 millió forintos listaáron kínált, nagy hatótávolságú és parádésan felszerelt villanyhajtású Konáért 7,35 millió forintot kell fizetnie. Egyértelmű, hogy jó ez a vállalkozásnak, de miért jó az államnak? A támogatás azért jár, mivel kimutathatóan és igazolhatóan csökken a vállalkozás járulékos költsége a járművet illetően, csökken a károsanyag-kibocsátása, valamint a végső-energiafelhasználás is kevesebb. Az adókedvezmény mellett további előny a vállalkozás számára, hogy a villanyautó karbantartási költségei sokkal alacsonyabbak, mint a robbanómotoros autóknak, a zöld rendszám révén a hazai városok többségében ingyen parkolhat és jár a cégautó kedvezmény is.
Rossz hír a villanyautót vásárolni tervező cégeknek, hogy a törvénytervezet elfogadását követő 31. naptól már nem lehet igénybe venni ezt a kedvezményt. A javaslat alapján személygépkocsi és elektromos személygépkocsi vásárlása esetén az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményét nem lehet igénybe venni, kivéve a jogszabályban meghatározottak szerinti nagy rakodóterű személygépkocsi esetében. A pályázati úton történő támogatás lehívást e szigorítás nem befolyásolja, csak vállalati adókedvezmény nem lesz igénybe vehető (társasági adó, 11-es paragrafus). Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az igazolt, vagy az igazolás alatt levő beruházások után az adóvisszatartás, a tao-kedvezmény érvényesítése fennmarad.
Így szól a Varga Mihály pénzügyminiszter által benyújtott tervezet:
11. §A Tao. törvény 22/E. § (8) bekezdése a következő f)ponttal egészül ki:
(Nem vehető igénybe adókedvezmény,)„f) ha a beruházás, a felújítás tárgya a 4. § 31/c .pontja szerinti személygépkocsi, kivéve a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű olyan gépjárművet, amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén teherszállításra bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.”
B. Cs.