adó

Adóból elektromos autót? Úgy tűnik, ennek vége

2020.11.04.

Tudta, hogy a vállalata által befizetett társasági adóból nemcsak kedvenc foci-, hoki-, vagy kézilabda-csapata kaphat, hanem energiahatékonyságot növelő beruházásba is visszacsorgathat, adott esetben egy elektromos autó megvásárlásakor? Elég sokan éltek ezzel a lehetőséggel eddig. A törvény hamarosan változhat, a kedvezményezetti körből kikerülnek a személyautók.

 

Október 13-án nyújtották be a parlamentnek a energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezménye kapcsán azt a törvénytervezetet, amely megszünteti a villanyautók utáni tao kedvezményt. De mi is ez a kedvezmény?

A társasági adókörben (tao) működő cégeknek lehetőségük van arra, hogy sokkal olcsóbban juthasson teljesen elektromos, vagy plug-in hibrid járműhöz - függetlenül az állami támogatás mértékéről. Példánkban egy új Hyundai Kona Electric beszerzésén keresztül mutatjuk be az adókedvezmény érvényesítésének folyamatát. Fontos tudni, hogy ez nem pályázat, az jár mindenkinek, aki teljesíti a feltételeket. Ezek közül a legfontosabb, hogy a vállalkozásnak rendelkeznie kell (bérletben vagy saját tulajdonként) egy hagyományos belső égésű motoros járművel. A folyamat egyszerű, nem jár több hónapos pályázati procedúrával, így a feltételek teljesülésével akár napok alatt lebonyolítható. Kizárólag három dokumentum, a megvásárolt elektromos gépjármű adásvételi szerződése, számlája, árajánlat egy hasonló kategóriájú, de hagyományos meghajtású gépjárműről, tervezett éves kilométer futás megadása a számítások elvégzéséhez, illetve a használatban lévő hagyományos jármű megléte szükséges. Hogy mekkora a támogatás mértéke, azt egy auditot végző tanúsító cég határozza meg az 1996. évi LXXXI törvényben és a 176/2017 (VII.4) Kormányrendeletben meghatározott tartalmi követelmények figyelembevételével. Kiszámolja a leírható adó mértékét, melyet a befizetendő társasági adóban lehet érvényesíteni. A leírható adó mértéke függ a vállalkozás Magyarországon belüli területi elhelyezkedésétől, számviteli kategóriájától, illetve a megvásárolni kívánt elektromos jármű és opcióként szóba jöhető azonos kategóriájú és felszereltségű jármű vételár különbözetétől.

Ha minden feltétel adott és a vállalkozás egy Hyundai Kona EV-t vásárolna, akkor a támogatás alapja a villanyautó és például egy hasonló teljesítményű és felszereltségű benzines Kona ára közötti különbség. A 64 kilowattóra kapacitású akkumulátorral szerelt, 449 kilométeres hatótávval rendelkező, 12,99 millió forintba kerülő Kona EV Comfort és a hasonló kategóriájú, ám csak 7,35 millió forintba kerülő Kona 1.6 T-GDi Comfort közötti árkülönbség bruttó 5,64 millió forint. Egy közép-magyarországi régión kívüli kisvállalkozás ennek a különbségnek a 65 százalékát spórolhatja meg, tehát a 12,99 millió forintos listaáron kínált, nagy hatótávolságú és parádésan felszerelt villanyhajtású Konáért 7,35 millió forintot kell fizetnie. Egyértelmű, hogy jó ez a vállalkozásnak, de miért jó az államnak? A támogatás azért jár, mivel kimutathatóan és igazolhatóan csökken a vállalkozás járulékos költsége a járművet illetően, csökken a károsanyag-kibocsátása, valamint a végső-energiafelhasználás is kevesebb. Az adókedvezmény mellett további előny a vállalkozás számára, hogy a villanyautó karbantartási költségei sokkal alacsonyabbak, mint a robbanómotoros autóknak, a zöld rendszám révén a hazai városok többségében ingyen parkolhat és jár a cégautó kedvezmény is.

Rossz hír a villanyautót vásárolni tervező cégeknek, hogy a törvénytervezet elfogadását követő 31. naptól már nem lehet igénybe venni ezt a kedvezményt. A javaslat alapján személygépkocsi és elektromos személygépkocsi vásárlása esetén az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményét nem lehet igénybe venni, kivéve a jogszabályban meghatározottak szerinti nagy rakodóterű személygépkocsi esetében. A pályázati úton történő támogatás lehívást e szigorítás nem befolyásolja, csak vállalati adókedvezmény nem lesz igénybe vehető (társasági adó, 11-es paragrafus). Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az igazolt, vagy az igazolás alatt levő beruházások után az adóvisszatartás, a tao-kedvezmény érvényesítése fennmarad.

Így szól a Varga Mihály pénzügyminiszter által benyújtott tervezet:

11. §A Tao. törvény 22/E. § (8) bekezdése a következő f)ponttal egészül ki:

(Nem vehető igénybe adókedvezmény,)„f) ha a beruházás, a felújítás tárgya a 4. § 31/c .pontja szerinti személygépkocsi, kivéve a vegyes  használatú,  2500  kg-ot  meg  nem  haladó  megengedett  együttes  tömegű  olyan gépjárművet, amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de  kézzel  egyszerűen  oldható  ülésrögzítése  révén  teherszállításra  bármikor  átalakítható  a válaszfal  mögötti  rakodótér,  ideértve  azt  az  esetet  is,  ha  az  ülés  eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.”

B. Cs. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....