dizájn

Agyagmodell nélkül nem megy

2019.07.25.

Hiába éljük a virtuális valóság, a 3D-s nyomtatás és a számítógépes modellezés évtizedét, az autóiparban az agyagmodellek szerepe megingathatatlan.

A digitális tervezés, a VR-szemüveg és a 3D-s modellezés sosem látott fejlődési pályán vannak, ennek ellenére sem a dizájnerek, sem az autóipari döntéshozók nem temetik az agyagmodelleket. Hogy miért? Mert a tapintható valóság még mindig elsődleges számukra, elvégre fogyasztók millió tapogatják és élik meg közvetlenül nap mint nap termékeiket.

Az agyagmodellek sorsa tehát biztos alapokon áll. Erre azonban ne vegyünk mérget, mert vannak, akik ezen már tovább lépnének. Sang Yup-Lee, a Hyundai Motor alelnöke és dizájnfőnöke azt nyilatkozta a minap az Automotive News Europe magazinban, hogy a koreai gyártó a teherautóit már kizárólag digitálisan tervezi meg és a közeljövőben ezt a gyakorlatot a személyautó-tervezésben is alkalmazzák majd. - A digitalizáció ma az autóiparban az egyetlen jövőbe vezető utat jelenti. Ma, amikor egy új modellt bemutatnak a piacon az autógyártók, az már réginek számít, hiszen legalább két évvel ezelőtti dizájnnyelv alapján tervezték meg. Gondoljanak csak bele, hogy hathavonta piacra dobnak egy-egy új mobiltelefont - magyarázta a koreai szakember, hogy szerinte miért áldozott már le a múltat jelentő agyagmodelleknek. Azt Lee is elismerte ugyanakkor, hogy a jelenlegi digitális technológia - beleértve a virtuális és kiterjesztett valóságot is - még nem teljesen elégítik ki az autótervezők aprólékos és kreatív igényeit. Sokszor a megfelelő formaterv 2-3 milliméteres eltérés kérdése. A VR-technológiában pedig ma még nem elérhető például a 4K felbontás. Ha pedig csapat tervez egy modellt, akkor a munka a közös digitális térben igen nagy számítástechnikai kapacitásokat igényel, ami megakadályozza a megfelelő minőségű folyamatos munkát - főként, ha a dizájnerek különböző helyszíneken, esetleg eltérő kontinenseken dolgozna össze.

VR, a varázsszó

Marco Ivancsics, az olasz Pininfarina dizájnstúdió virtuális laboratóriumának vezetője elismeri, hogy jelenleg a VR-technológia erősen korlátolt és nem tudja visszaadni az agyagmodell nyújtotta tapintás érzékét. Azt is elmondta, hogy ismer olyan tervezőt, aki például szédül a virtuális térben, így ki van zárva az ilyen projektekből még akkor is, ha amúgy nélkülözhetetlen a kreativitása. Ennek ellenére a VR egyre több autógyártónál a tervezés hasznos segítője. 

A Ford dizájn stúdiójában egy formatervező belép a virtuális szobába, és nekilát egy 3D vázlat elkészítésének. Virtuális autót tervez maga köré, amit úgy alakít ki, hogy a lehető legjobban megfeleljen önmaga – vagyis a vezető – számára. Ez a folyamat szerves része a Ford új eljárásának, ami a vásárlót helyezi a dizájn középpontjába, és ami jelentősen lerövidíti az autó megtervezéséhez szükséges időt. A Ford az első autógyártó, amely a Gravity Sketch háromdimenziós virtuálisvalóság-eszközével dolgozva még emberközpontúbbá formálja az autók dizájnját. A formatervezők eszköztárában headset és kontrollerek váltják fel a rajztáblát, így a virtuális valóságban, kézmozdulatokkal dolgozva hozhatják létre ugyanazt, amit eddig tollal és papírral kellett megalkotniuk. Michael Smith, a Ford formatervezési igazgatója szerint érezhetően felpörgeti a dizájnerek kreativitását, ha az alkotás folyamata közben minden szögből láthatják a tervezés alatt álló autót, és ennek köszönhetően már a kezdetektől fogva sokkal emberközpontúbb autókat tudnak formálni. - Három dimenzióban dolgozva folyamatosan 360 fokos szögben, vagyis a térben szemlélhetjük az autót - mondja.

Az autótervezés hagyományos folyamata kétdimenziós rajzokkal kezdődik, amelyeket tökéletes minőségben kidolgoznak. A különféle változatok kiértékelése után ezek közül néhányból számítógépes adatfeldolgozással háromdimenziós modellt készítenek. Ezt követően a modellt virtuális valóságba helyezik, hogy még alaposabban elemezhessék, és kiderüljön, mennyire állja meg a helyét a valóságban. Mindez hetekig tart, ezért a tervezőknek nagyon gondosan kell kiválasztaniuk, hogy melyik dizájn léphet tovább a 3D-modellezés fázisába. A Gravity Sketch segítségével ez a folyamat hetek helyett csupán órákat vesz igénybe, hiszen kimarad a kétdimenziós fázis, és a tervezők már a kezdetektől 3D-modellezéssel dolgoznak. A dizájnerek behelyezhetik az autó vezetőjét a középpontba, és 3D terveiket szabadon forgatva minden nézőpontból megvizsgálhatják a járművet, amit így szó szerint a vezető köré építhetnek. Sőt még ők maguk is beléphetnek a felvázolt autóba, hogy pillanatok alatt úgy alakíthassák át a dizájnt, hogy az a lehető legjobban megfeleljen a járműben utazók számára.

A Ford öt formatervező stúdiójában jelenleg az autók utasterére és karosszériájára szakosodott dizájnerek tucatjai vizsgálják, hogyan használható a Gravity Sketch a munkafolyamatokban, és milyen előnyöket ígér a valós idejű közös alkotásra és együttműködésre. A virtuális valóságban történő modellezés és kiértékelés drasztikusan lerövidítheti a fejlesztéshez szükséges időt, és lehetővé teszi, hogy a szakértők sokkal több 3D-ötletet vizsgáljanak meg.

A Ford tehát minden eddiginél szélesebb körben alkalmazza a VR technológiát autóinak tervezéséhez – most pedig a vállalat nekilátott, hogy feltérképezze, milyen új megoldásokat kínál e technológia az értékesítésben. - Bár ez még teljesen felderítetlen terület, mégsem nehéz elképzelni, hogy valaki, aki egy SUV-t szeretne venni, a sivatagi homokdűnék közt teszteli az autót – méghozzá úgy, hogy közben ki sem kell mozdulnia otthonából - vélekedett Jeffrey Novak, a Ford Motor Company digitális élményekért felelős vezetője. - Aki pedig egy városi kiskocsit keres, az este, a gyerekek ágyba fektetése után is kipróbálhatja az autót a délutáni csúcsforgalomban.

Ma már megszokott dolog, hogy az online vásárlók ki tudják próbálni, hogyan áll majd nekik az új szemüveg vagy ruha, sőt azt is megnézhetik, hogyan mutatna egy új autó a házuk előtt. Ám Sheryl Connelly, a Ford globális trend- és jövőkutató részlegének vezetője szerint ezek a vevők néha túlságosan sok – egyformán jónak tűnő – ajánlatba futnak bele, ami úgynevezett döntési dilemmához vezet. A praktikus pénzügyi kérdések mellett az autóvásárlás egyik legfontosabb tényezője a tisztán érzelmi szempont, ezért a tesztvezetés olyan, mint a vevő mindent eldöntő első randevúja leendő autójával. A VR segítségével azonban a vásárló egyszerre több modellt is kipróbálhatna – ott, ahol ő szeretné, és tetszése szerinti időn át –, így már jó előre, még jóval a márkakereskedésbe való látogatása előtt eldönthetné, milyen autót akar. A technológiával akár még a kiválasztott modell újautó-illatát is szimulálni lehetne.

A Ford jelenleg is vizsgálja a különféle virtuális és kiterjesztett valóságokban rejlő lehetőségeket. A következő évtizedekben e technológiák a valós környezetben digitális hologramokat jelenítenek majd meg, amelyekkel a vásárlók interakcióba léphetnek, és minden szempontból mérlegelhetik, hogy az adott termék megfelelő-e számukra.

A számítógépes (CAAD) tervezés már évtizedes múltra tekint vissza a Lamborghininél is. Filippo Perini, a Volkswagen-csoporthoz tartozó Italdesign vezetője 2016 előtt a Lamborghininél dolgozott, ahol 2005 óta alkalmazzák a digitális tervezést. - Mi már nem fordulunk vissza - tette hozzá. Ugyanezen a véleményen van a Ferrari fő tervezője, Flavio Manzoni is, aki ugyanakkor a digitális modellek mellett még hisz a hagyományos, fizikai modellezésben. Ők először digitálisan tervezik meg a modelljeiket, majd létrehozzák az 1:1 arányú agyagformát, de a további módosításokat már virtuálisan tervezik meg, illetve, ha az agyagmodellen változtatnak, akkor azokat a módosításokat visszavezetik a digitális térbe, ahol szimulálják a változtatások összes következményét és hozadékát. A Ferrari ezt a módszert alkalmazta legutóbbi szupersportkocsijának, az SF90 tervezésekor.

3D-vel gyorsítanak

A 3D-s modellezés legfőbb előnye, hogy felgyorsítja a tervezés folyamatát és lehetővé teszik a dizájnerek számára, hogy nagy távolságokból együttműködhessenek. A VR előnye - hangsúlyozza Lee -, hogy a kész modellt nemcsak a stúdió magányában lehet megtekinteni, hanem a valódi utcákon más autókkal együtt is. A modern CAD- és VR technikákat dicséri Thomas Ingelath, a Polestar vezetője, aki elmondta, hogy a Polestar 1 koncepció tervezésekor döbbent rá arra, hogy a technológiai fejlettség már olyan kifinomult művészi megoldásokat tesz lehetővé, mint amilyent korábban csak az agyagmodellel lehetett elérni.

A digitális technológia amúgy olcsóbb, mint a fizikai modellezés. Egy tervezéshez szükséges hardver háttér ma már elérhető mintegy 50 ezer euróból - mondta Perini. Időben is kedvezőbb a használata, hisz az egyedi modellek megalkotása mintegy öt hónapig tart, míg egy autó megtervezése legalább kétéves folyamat.

A Pininfarinánál a koncepciók végső elfogadásához szükséges a fizikai modellezés is, anélkül nem megy át a terv - mondta Carlo Bonzanigo dizájnfőnök. Egyszerűen biológiai és szociológiai szempontokat is figyelembe kell venni, amikor meghozzuk az esztétikai döntésünket, az agyunk furcsa szerv, igényli a fizikai valóságot, a tapintás és valódi érzékelés megkerülhetetlen igazság - véli.

Ugyancsak az agyagmodellek szükségességét hangsúlyozza a Polestar főnöke, aki kifejtette, hogy dizájnerként nem elégíti ki a kíváncsiságát és kreativitását a számítógép előtt létrehozott modell, az álmot ki kell önteni, meg kell valósítani, szagolni, ízlelni, tapintani, fogni kell. És nem lehet mindezt egy prezentáció során, idő kell, ahogy a bornak is kell pár óra, amíg megtalálja önmaga egyensúlyát és átadja azt az ízt, amiért létrehozták. 

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....