carvana
A Carvana egészen érdekes vállalkozás: kizárólag néhány éves, balesetben sosem érintett autókat árulnak, amiket úgy vásárolhatunk meg, hogy egyetlen értékesítővel vagy ügyintézővel sem kell találkoznunk.Céljuk egyértelműen a fiatalok vásárlók megnyerése, akiket a gyors ügyintézéssel (akár 10 perc alatt megvásárolhatunk egy autót a felületükön) és a más szektorokban már megszokott teljesen online működéssel szeretnének megnyerni. Hogy akarnak piacvezetők lenni a fiatalok vásárlásaiból, kérdezhetnénk, de egyelőre a számok őket igazolják.
A vállalat fejlődése ugyanis többnyire töretlen, 2019-ben is új régiókban kezdték meg működésüket és flottájuk is folyamatosan növekszik. Ráadásul elindították autófelvásárlási programjukat, aminek természetesen része, hogy az autót ők maguk veszik fel az eladó háza elől. A felvásárlás még mindig kezdeti státuszban van, de 2018-hoz képest már megduplázták az ügyfeleiktől megvásárolt autók számát.
Tavaly több, mint 177 ezer autót értékesítettek, amivel majdnem megduplázták 2018-as eredményüket, közel 4 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak és 504 millió dolláros profitot értek el.
A fiatalok megnyéréséhez nyilván hasznos, hogy kihagyják az ügyes-bajos ügyintését, ráadásul az eddigi beszámolók alapján tényleg nagyon odafigyelnek az autók minőségére és a platformon árult autókat részletesen körbefotózzák kívül-belül, így sok meglepetés nem érheti a vásárlókat. Persze az sem mellékes, hogy kifejezetten jó árakat tudnak biztosítani, így átlagosan 1.400 dollárt spórol, aki tőlük veszi meg az autóját. Emellett nagyon aktívak a fiatalok által használt felületen, elérhetőek Snapchaten, Instagramon is nagyon aktívak és láthatóan olyan ügyek mögé állnak be, amik a fiatalabb generációkat vonzzák (pl. környezetvédelem).
Alapvetően házhozszállítással dolgoznak, ami szintén sokak számára vonzó, de legnagyobb attrakciójukat kétségkívül az egyre nagyobb számban meglévő “autó-automata” jelenti. Az ő automatájuk nem sokban különbözik egy üdítő-automatától, bedobunk egy tőlük kapott óriás zsetont, majd az automata „kidobja” az online megvásárolt autót.
A Carvana mintha a járványidőszakra készült volna, minden tulajdonsággal rendelkezik, hogy ne viselje meg egy ilyen bezárkózott időszak, ami jól látszik a részvényárfolyamon is. Idén márciusban éppen nagy bajban voltak, egy részvény rövid idő alatt 80 dollár helyett mindössze 30 dollárba került. Majd jött a járvány és pontosan ellenkező hatással volt rájuk, mint az autóipari vállalatok többségére: jelenleg 200 dollár körül mozog a részvény árfolyama.