használtautó átvizsgálás

Alig túl a százezer kilométeren már bontott motorral

2023.11.24.

Itthon nem is árulták ezt a verziót.

Szívó-benzines kisautót, kevés kilométerrel. Mindenki ilyen autót szeretne, ráadásul olcsón. Ezek mennek a legjobban manapság, ami nem is csoda. Sokak elfordultak a költséges javítások lehetőségét magukban hordozó turbófeltöltős kivitelektől és a fogyasztás sem utolsó szempont.

Így került képbe egy Ford Fiesta ügyfelünknél, aki vásárlás előtti használtautó-vizsgálatot rendelt a kiskocsira. Jól tette.

A kivitel, amit idehaza nem is értékesített a Ford

A hirdetésben feltűnt az 1.0 GDi megnevezés, ami általában szívómotorra utal. Csóváltam a fejem a hirdetés láttán, mert ezzel az 59 kW-os motorral nem vizsgáltunk még Fiestát. Gyorsan megnéztem a katalógust és az derült ki, hogy ezt a kivitelt Magyarországon nem is hozta forgalomba a Ford.

Hogy milyen hatással lehet a későbbi karbantartásokra nem tudom, hiszen például egy márkaszerviz simán hozzáfér minden javítási információhoz és az alkatrészkeresők is ismerik a motorkódot. Annyi biztos, hogy az esetleges típushibák, főleg a márkaszervizen kívül, ismeretlenek lehetnek a javítóiparban.

Pedig ebbe is bele kell ám nyúlni

A vásárlás előtti vizsgálatok eredményeiről szóló cikkeimben általában az írások végére hagyom a nagy durranást, de ezzel most nem élek. A kocsival az volt a legnagyobb baj, hogy több jel is arra utalt, hogy a 107.000 kilométer ellenére ezt a motort már korábban jelentősen megbontották. Pasztát találtunk a hengerfejtömítésnél, a vákuumpumpánál, meg voltak jelölve a gyújtótrafók.

Hát Istenem, javítani kellett, de ettől még lehet jó – sóhajtanak fel most sokan az olvasók közül, de elég fontos a javítás minősége. Erre nem csak a pasztázásból lehet következtetni, hanem érdemes észrevenni, hogy a motor kábelkötegének elvezetését nem sikerült a gyári helyen megoldani. A kábelek begyűjtésére és elvezetésére szolgáló műanyag sín szabadon lengedezett a motortérben, mert nem emlékeztek rá, hogyan volt összerakva korábban.

Ki tudja, mit okozhat ez hosszútávon? Még akkor is jelentős lehet a kár, ha csak a kábelek sérülnek, pláne, ha ez további bajokat okoz valamelyik részegységben. Úgyhogy ezt biztosan helyre kell tenni tisztességesen, a többi meg reméljük, működik.

Nincs szervizkönyv

Talán az már mindenki számára nyilvánvaló, hogy import autóról van szó. Ezeknél pedig kulcsfontosságú valamilyen, a korábbi karbantartásokat hitelesen igazoló dokumentum, legyen az kézzel írott szervizkönyv, vagy a digitális változat kivonata, esetleg szervizszámlák.

Azért kiemelten fontos ez, mert külföldről behozott autók még az előtt szeretnek ledobni néhány tízezer kilométert, hogy bármelyik hazai hatóság látókörébe kerülne. Kiemelt fontosságú volt emiatt a diagnosztikai lekérdezés, amellyel általában kimutathatók az óratekerések. Ezúttal szerencsére nem jártunk sikerrel. A tárolt futásteljesítmény három helyről is pontosan ugyanazt az értéket mutatta. Egyik, amit a műszerfalon is látunk, a műszer vezérlőegység adata, a másik a motorvezérlésé, a harmadik pedig a központi elektronikáé.

Mi azt szeretjük, ha a különböző helyekről kiolvasott km-adatok néhány kilométer eltérést mutatnak. Ennek az az oka, a futásteljesítményt más-más szenzorról veszik ezek az egységek, így pár tizedszázalékos eltérés nem csak belefér, de majdnem muszáj is. (Korábban amatőr óratekergetők ezt nem tudták és minden állítható adatok ugyanannyira állítottak.)

Búgás a próbaúton

Azért görcsöltünk ezen nagyon, mert a 107 ezer kilométer ellenére a próbakörön erőteljes csapágyhang hallatszott a hátsó tengelyről. OK, egy csapágy bármikor eldobhatja magát, csak épp nem túl jellemző, hogy ekkora futás mellett már tönkre is megy valamelyik.

Egyébként az elektromos tükörállítás egy része sem volt rendben. Ezt már az extrák összeírásánál és próbájánál feljegyezhettük, később pedig a diagnosztikai lekérdezés is megerősítette. A hiba annyi volt, hogy a jobboldali visszapillantó tükör elektromosan nem volt behajtható, a baloldali tükörlap pedig vízszintes irányban nem volt mozgatható.

Amúgy…

Amúgy a kocsi törve-javítva nem volt, kissé foltos ülései nem voltak kiülve.

Fontos, hogy mi nem ajánlunk és nem beszélünk le senkit a vásárlásról. Mindössze a tényeket közöljük és persze, ha valaminek az okozata nem lenne világos, azt megbeszéljük az ügyféllel akár hosszabban is.

És a korábban javított motorokra nagyon ugrunk. Nem azért, mert eretnekség motort javítani, hanem azért, mert a legtöbb esetben semmit sem tudunk a javítás mikéntjéről, a felhasznált anyagokról és alkatrészekről.

Nem vették meg azóta sem

A kocsi még mindig a gazdájára vár, bár egy hónap elteltével 100.000 Ft-al olcsóbban. De nem ördögtől való ez, csak valakinek be kell vállalnia a kockázatot a motorral és a hiányzó szervizkönyv vonzataival kapcsolatban és meg kell csináltatnia a hátsó búgást.

Tudj meg Te is minél többet a kiszemelt használt autódról, tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....