újrahasznosítás

Alkatrész féláron és így mentsünk Bond-vasat

2023.05.08.

Nemcsak az oldtimerek mezőnyében terjed a régi járművek feltámasztása.

Ne kockáztass illegális beszerzéssel, mert drága lesz! Ha nem futja újra, akkor is csak legális helyről, minősített bontóstól vegyél alkatrészt, bizonylattal, garanciával. Ez nem csak a fekete gazdaság kiszűrése miatt fontos, hanem azért is, mert közlekedésbiztonsági kérdés.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke szerint a magyarországi személyautópark állapotát és a közlekedésbiztonságot is rontják az illegálisan beszerzett, olykor lopott autóból beépített alkatrészek, melyek többszörös kockázatot jelentenek. A számla nélküli javítások esetében a műszaki okból bekövetkező balesetnél jobb híján a tulajdonost, vagy/és üzembentartót terheli a felelősség. Vagyis ami elsőre olcsónak látszik, az egyáltalán nem kockázatmentes.

Nem a használt alkatrésszel van baj, hanem az illegális forrásokkal. Napjainkban egyre bőségesebbek a legális lehetőségek, mert van miből kinyerni az alkatrészeket, hiszen a világon évente közel negyvenmillió autót selejteznek le. Igaz, egyre több kiszolgált autót támasztanak fel egyre több márka varázsolja újjá a lestrapált darabokat, méghozzá eredeti alkatrészekkel és technológiával. Az Aston Martin, a Renault, a Nissan és a Toyota után az e-bay is beszállt az üzletbe.

A nem új alkatrészeket és tartozékokat választó autósok akár 70 százalékot is spórolhatnak az eredeti gyártó (OEM) alkatrészek árához képest. Az egyéni megtakarítás mellett a használt alkatrészek választása segít csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást: az eBay UK vásárlói tavaly 16 ezer tonna CO2e-t takarítottak meg és 3 ezer tonna hulladékot hasznosítottak ezzel a megoldással.

A megtakarítás az eBay weboldalon tavaly eladott több millió használt alkatrésznek köszönhető, köztük közel egymillió külső karosszériaszelem és tartozék ( tükrök, lökhárítók, kilincsek), több mint 400 ezer lámpatest és több mint 130 ezer motoralkatrész.

A nem a dobozfriss, de tanúsítottan újrahasznosított alkatrészek értékesítése 2021 és 2022 között több mint 10 százalékkal nőtt, és az eBay egyértelműen kiemeli az összes ilyen online listát. Az eBay Certified Recycled program minden alkatrésze ellenőrzött, garanciával ellátott, csak jóváhagyott eladók által forgalmazott, és garantáltan nem lopott, használaton kívüli járművekből származik.

Az Egyesült Királyság legnagyobb online autóipari piactere, az eBay felmérése szerint tavaly csak a brit autósok 99 millió fontot takarítottak meg azzal, hogy használt alkatrészeket és tartozékokat választottak a vadonatúj cserék helyett. Az online piactér a használt alkatrészek hatását a Certified Recycled programjának újraindításakor tárta fel, amely 81 tanúsított eladótól származó, újrahasznosított járműalkatrészeket értékesít.

A Certified Recycled alkatrészek többnyire feleannyiba kerülnek, mint az eredetiek, miközben ellenőrzöttek és garanciálisak: a karosszériaelemekre egy éves, a mechanikai alkatrészekre három hónapos garancia vonatkozik. Ez kizárólag a legális és minősített eladók által forgalmazott, használaton kívüli járművekből kerülnek kiszállításra.

A tanúsítottan újrahasznosított alkatrészek azért is előnyösek, mert ezeket olyan vállalkozások értékesítik, amelyeket a Vehicle Recyclers Association (VRA) ellenőrzött, tanúsított. Ez azt jelenti, hogy minden felsorolt alkatrész elhasználódott és nem lopott járműből származik, vagyis eredete nyomon követhető.

Dr. Tony Tong, az eBay UK autóipari részlegének vezetője szerint a tanúsítottan újrahasznosított alkatrészek hatalmas előnyt jelenthetnek a vásárlóknak és a vállalkozásoknak egyaránt. Az alkatrészek globális késése, a növekvő költségek mellett a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a szénlábnyomunk csökkentésére.

Néhány példa az alkatrészkínálatból, mely környezetbarát módon segíthet pénzt és spórolni.

VW Golf új visszapillantó tükrének ára 305 font, a bontotté 200 font. A Tesla 3-as új hátsó ajtajának ára 598 font, a használté 360 font. A MINi új használt fényszórója 598 fontba, a bontott 275 fontba kerül. A Nissan Qashqai modellnél 376/120 font az arány, a Vauxhall/Opel Corsa esetében az új lökhárító 562 fontba, a használt 138 fontba kerül.

Vannak olyan szegmensek, ahol ez kevésbé használható források, de néhány márka erre is talált megoldást, az Aston Martin például eredeti tervek alapján a legkorszerűbb technológiával gyártja újra a legendás James Bond-féle DB5-ös modell több fődarabját. Mindezt ötven éves rajzok és korszerű anyagok segítségével. A kínálatban szerepelnek többek között komplett motorblokkok, hengerfejek, sebességváltók a DB4, DB5 és DB6 modellekhez.

Az Aston Martin Continuation programjának keretében elkészítették az eredeti alkatrészek újragyártására alkalmas prés- és öntőformákat. A régi-új darabokhoz komplett dokumentációt mellékelnek, így segítve a pontos beépítést, és biztosítva az autók eredetiségének megóvását, veterán státuszának fenntartását.

A Toyota is kiszolgálja legendás modelljeinek tulajdonosait és ismét kínál alkatrészeket az ugyancsak James Bond filmszereplő 2000GT sportkocsihoz, valamint az AE86-oshoz és Land Cruiser 40-hez.

A Német Szövetségi Gazdasági és Klímaügyi Minisztérium 6,4 millió euróval támogatja a Car2Car kezdeményezést, ami főként alumíniumra, acélra, műanyagra, rézre és üvegre összpontosít. Ezeket az anyagokat a jövőben innovatív szétszerelési és automatizált válogatási technológiával akarják az eddiginél is nagyobb mennyiségben hasznosítani. A program keretében a BMW az eddigi 30-ról 50 százalékra növelné új modelljeiben a másodlagos anyagok arányát.

A környezetvédelmi kampány kezdeti fázisához a BMW AG 500 használt belsőégés motoros BMW, MINI, Rolls-Royce modellt és plug-in hibrid, valamint tisztán elektromos hajtású járművet biztosít. A projekt keretében többek között azt vizsgálják, hogyan változik az újrahasznosított, másodlagos anyagok minősége. A folyamatban szerepet kap a mesterséges intelligencia, ami segít csökkenteni az emberi erőforrást és optimalizálja az alkatrészkialakítást.

A Future Sustainable Car Materials (FSCM) program célja az ökolábnyom csökkentése, ennek keretében az autóiparban egyedüliként a BMW AG üzemeltet saját újrahasznosító központot, mely 1994 óta működik és évente akár 10 ezer jármű feldolgozására alkalmas.

Az Egyesült Királyság és Franciaország is élen jár a reciklációban, melynek receptje a következő: új alkatrészekkel és megfelelő donorokkal használt autókat tesznek olyan állapotúvá, mint új korában. A flottákat használó cégek által leadott két-hároméves autókban a Renault Flins-i telephelyén cserélik a kopott alkatrészeket, kijavítják a hibákat és karosszériasérüléseket, ha kell, elemeket cserélnek.

A gyári technológiának köszönhetően garantált a minőség és a futásteljesítmény, de nem kevésbé fontos származás és az eredeti állapot felmérése. Utóbbi az SGS minősítő céggel közösen készül 360 fokos nagyfelbontású szkennerrel 360 fokos virtuális átvizsgálással. Ennek köszönhetően az iparágban átlagos 21 helyett nyolc napra csökkenthető egy autó teljes helyreállítása. Ráadásul közel háromezer munkahelyet is megmentenek a Zoé elektromos miniket gyártó Flins-ben.

Hasonló koncepción dolgozik a Toyota, mely az Egyesült Királyságban kezdi felújító programját. Ennek lényege, hogy háromévente esedékes, teljes körű regenerálással egész életciklusa alatt újszerű állapotban tartaná autóit. A flottakezelők két-három év után leadott autóinak magas a futásteljesítménye, de az átlagosnál jobban karbantartottak, ezért ezeket a használtakat visszaviszik a gyártóhelyre, első lépcsőként a közép-angliai Burnaston városában működő Toyota Motor Manufacturing UK telephelyére ahol teljes körű felújítás keretében megfiatalítják azokat.

A program első modellje a bZ4x elektromos modell, melyre a tíz éves garancia keretében 90 százalékos kapacitás-garanciát is vállal a Toyota, mely szerint a rendszeres karbantartással, frissítéssel, esetleges cellacserékkel még ennél is tartósabb lehet az akkumulátor.

A japán cég szerint ez a lehetőség erősítheti a bizalmat a villanyautók iránt, miközben az átlagosnál jobban karbantartott járműpark környezetvédelmi szempontból kedvezőbb, a tervek szerint a tízéves futásidő után az autókat szétszerelnék és újrahasznosítanák.

Fotók: Aston Martin, BMW, eBay UK, Renault

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....