Renault Austral

Amíg nem hallottam a motort, azt hittem, ez a főnök autója

2024.09.03.

A spanyolországi Palenciában gyártott kompakt Renault Austral szabadidő-autó ígéretesnek tűnik. A Kadjar nyomában érkezett, felnőtt a feladathoz: szép, tágas, takarékos, kényelmes. De ez a hibrid hajtáslánc fájdalmasan zörög. Kár érte.

Hogy néz ki?

A Stellantistól elhappolt Giles Vidal tervezte Austral az első Renault, amely a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség CMF-CD platformját használja. Nagyméretű kerekei (tesztautónkon 20 hüvelyk, azaz 720 milliméter átmérőjűek) sportos és jó kiállású karaktert adnak a kocsinak. Az 1,62 méter magas, 1,83 méter széles és 4,51 méter hosszú, 2,67 méteres tengelytávval rendelkező Renault Austral szabad hasmagassága átlagos, 180 milliméter. Terepre nem, de telekre lehet vele járni, 4x4-es hajtás nem választható.

austral0

A LED-fényszóró alapáras, három változatban kapható (sima LED, adaptív LED és a forgalom többi résztvevőjét kitakaró mátrix-LED-es megoldás dinamikus irányjelzőkkel). A tesztautóban az utóbbi, intelligens megoldás dolgozott. Dicséretes, hogy a forgalom többi résztvevőit nem zavarta, mégis fényszőnyeget terített elénk a sötétben. Különlegesen szépek a hátsó lámpák, amelyeknek belseje lézervágott mintát hordoz.

austral5

Kényelme a családi kirándulásokhoz passzol. Utastere nagyvonalú, az elektromos Mégane-ban megismert OpenR képernyő látványos, informatív, de ha vezetés közben akarunk valamilyen funkciót életre hívni, biztonságunkat kockáztatjuk. A navigációs és multimédiás rendszerek a Google legújabb szolgáltatásait és alkalmazásait futtatják. A két nagyméretű 12 hüvelykes képernyő és a 9,3 hüvelykes szélvédőre vetített kijelző (HUD) teljes képernyőfelülete közel ezer négyzetcentiméter. Ezt persze csak a legmagasabb felszereltségeknél kapjuk.

austral_belso2

A középkonzolon kellemes tapintású, repülőgépek botkormányát idéző elegáns kéztámasz található. Ergonomikus kialakítású, előre-hátra csúsztatható - alatta mély üreggel. Okostelefon-tartója indukciósan töltheti az arra alkalmas telefonunkat, lézervágott öntőformával készült gyémántmintás felületét csúszásmentes anyaggal vonták be. A töltő automatikusan leállítja a telefon töltését, amint az teljesen feltöltődött. Feláras, de megéri a pénzt a harman/kardon hifi. Ez 485 watt összteljesítményű, nem kevesebb, mint 12 hangszóróval ringat el a zene hullámhosszán, vagy ébreszt fel a magányból egy Soviet Monday nótával.

Az ergonomikusan kialakított első ülések kényelmesek, az üléspozíció magas. A hátsó sorban ülők térde jól elfér a lábtérben, a fejmagasság bőséges. Az ajtók szélesen és nagy szögben nyílnak. Felárért panoráma üvegtető emeli tovább a tágasság érzését. A tesztautóban 2/3-1/3 arányban osztottan dönthetők a hátsó ülések. Ezek 16 centis síkon külön-külön előre-hátra csúsztathatók. A hátsó ülések háttámláinak dőlésszöge is állítható a nagyobb kényelem érdekében.

austral_csomagtarto

Az új CMF-CD platform megnövelt tengelytávjának és a csúsztatható hátsó padnak köszönhetően az igen praktikus az Austral. A csomagtartó térfogata VDA szerint mérve a full hibrid változatban 430 liter. A csúsztatható hátsó üléspaddal a csomagtartó kapacitása elérheti az 555 litert. A hátsó ülések lehajtásával 1455 liternyi hellyel gazdálkodhatunk.

Hogy megy?

A Renault Austral motorkínálata csakis villamosított lehet. A kipróbált csúcsváltozat 200 lovas full hibrid. Az e-tech hibrid technológia egyesíti a belsőégésű motort, két elektromos motort (egy motort az elektromos hajtáshoz és az akkumulátor töltéséhez, valamint egy HSG nagyfeszültségű indítógenerátort, amelyet a belsőégésű motor indításához, a sebességváltáshoz és az akkumulátor töltésének segítéséhez használnak), egy lítiumion-akkumulátort és egy intelligens, több üzemmódú okos váltót, valamint az ezeket összehangoló elektronikai vezérlőt tartalmaz.

austral_motor

Amikor először beültem az autóba, lenyűgözött tágassága, szépsége, kényelme. Aztán beindult a benzinmotor. Azt hittem valami baj van, kiszálltam, körbejártam. A zaj nem szűnt meg, sőt egyre rémisztőbbé vált. Ez nem autó, hanem cséplőgép - gondoltam. Lehet, hogy dízel? Nem lehet, hisz ebből nem gyártanak. Kinyitottam a motortetőt és elborzadtam. Persze, tudnom kellett volna, vezettem a kocsit már Madrid környékén. De akkor is, döbbenetes ez a kis gép ebben a komolynak látszó autóban. Csalódtam. De legalább alig eszik. A belső égésű motor 1,2 literes, háromhengeres, Miller ciklusú, 41 fokos termikus hatásfokkal dolgozó, 131 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka 205 Nm. Ehhez párosul egy a korábbinál (a Clióban és az Arkanában beépített) nagyobb teljesítményű és nagyobb nyomatékkal büszkélkedő villanymotor (50 kW és 205 Nm), egy nagyobb kapacitású lítium-ion akkumulátor (2 kWh / 400 V), valamint egy olyan sebességváltó, amely elektromos üzemmódban két fokozatot, a belsőégésű motor esetében pedig négyet kombinál. A második, kisebb, indítógenerátor funkciót is ellátó villanymotor teljesítménye 25 kW (50 Nm).

austral_kijelzo

A 15 féle kombinációval rendelkező sebességváltó nagyobb nyomatékkapacitással (akár 410 Nm az első e-tech generáció 350 Nm-ével szemben) és gyorsabb reakciókészséggel rendelkezik (a sajtóanyag szerint álló helyzetből 100 kilométer óra sebességre 8,4 másodperc alatt jut el a kocsi, végsebessége 174 kilométer/óra). Érdekes, hogy ez a hajtáslánc képes a teljesen elektromos, a soros hibrid és a párhuzamos hibrid üzemmódra is. Az indítás kivétel nélkül elektromos üzemmódban történik.

A 16,5 mázsás szabadidő-autó étvágyát visszafogtam, közel 600 kilométert tettem meg vele - főleg országúton és városban, szigorúan bekapcsolva a takarékos eco módot -, ezalatt 5,6 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként, ami igen szép adat. A kormány mögötti karocskákkal lehet a rekuperáció erősségét állítani, amivel értékes elektronokat lehet gyarapítani és a benzinpára-veszteséget csökkenteni. Az ablaktörlő és az audiorendszer, rekuperációs kar erdejében gyakran elveszünk, ami nem lenne baj, ha nem a kormány mögött ebben az erdőben lenne az irányváltó karja. Ha fizetés nélkül távozunk a francia étteremből és gyorsan el akarunk tűnni, hülyén néz majd ki, hogy a napsütésben folyton kapcsolgatjuk az ablaktörlőt. Mondjuk marad idő a helyzetet átgondolni, majd úgy tenni, hogy a méretes kesztyűtartóban maradt a pénztárca, dehogy távozunk fizetés nélkül, mit képzel, monsieur? Elvitelre kérek négy kávés és négy málnás macaront!

austral_fogyasztas

Milyen vezetni?

Az első futómű pszeudo MacPherson, a hátsó a négykerék-kormányzású modellekben többlengőkaros. Járdaszegélytől járdaszegélyig mérve a fordulókör kisautós: 10,1 méter. A kormányzás jelentősen javult a korábbi platformhoz képest. A segédmotor a kormányrúd mellett helyezkedik el, hogy természetesebben növelje a kormányerőt a fordulási szöggel arányosan. Ezzel a kormányáttétel 13:1-re csökkent. A kormány jó fogású, a tesztautókban az alját lecsapták, visszajelzései jól értelmezhetők, pontos és akár dinamikus vezetésre is alkalmas.

austral_vezetes2

Ha úgy akarjuk, akár 32 vezetéstámogató rendszerrel (adas), testre szabható beállításokkal választható a méretes kocsi, amelyet felárért a Renault harmadik generációs, négykerék-kormányzási rendszerével is felszerelnek. Parádésan kanyarodik szűk helyeken, de a tempós kanyarokban furcsa elsőre a viselkedése - a kerekek elfordulásának szöge a menüben változtatható (4Control: az adott helyzettől függően lehetővé teszi a hátsó kerekek irányának akár 5 fokosos, az első kerekekkel ellentétes irányú, kismértékű módosítását).

austral_valto

Bár az intelligens sebességváltó automatikusan vált az elektromos és a belsőégésű motorok között, ezt nem mindig teszi észrevétlenül, sport módban és padlógáznál nagyokat ránt, egyáltalán nem kifinomult a viselkedése, előzéseknél pedig olyan tétova, hogy egy idő után inkább maradunk a sorban a többiek mögött.

Mennyibe kerül?

A Renault Austral belépő, 140 lovas lágy hibrid változata kedvezményesen (2024 februárjában) 10,399 millió forintért vásárolható meg, a tesztelt full hibrid ára 14,299 millió forintnál kezdődik, a Concorde/Eiffel mintás kerekkel szerelt tesztautóért legalább 18 millió forintot kell kiköhögni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....