Anyukám is érteni fogja – AutóPereskedők | Autoszektor

bíróság

Anyukám is érteni fogja – AutóPereskedők

2020.11.07.

Mikor érdemes és mikor nem autó ügyben bíróságra menni?

 

Igazságügyi szakértőként dolgozom. Szakterületem a járművek értékelése, karbantartása, meghibásodások, szerelésekkel kapcsolatos ügyek. Rövid leírható, de nagyon szerteágazó dolog ez. Volt már dolgom emelhető tengely állítólagos meghibásodásával, széteső kuplungokkal, rengeteg motorhibával és karambolos javításokkal, de még gyorshajtással is.

Külön terület azonban a használt járművek vásárlás utáni hibajelenségeinek vizsgálata. Nagyon gyakran fordul elő, hogy a vásárlók tulajdonképpen semmit sem tesznek azért, hogy a kiszemelt használt autóról annál többet is megtudjanak, amit kereskedő állít nekik. Vannak, akik legalább elvisznek magukkal egy ismerőst, aki állítólag ért hozzá. A legtöbbször nem, vagy annyira nem, amennyire állítja magáról, vagy hiszik róla, utóbbi pedig nem cáfolja

És a baj bekövetkezik

Pedig sok ilyen baj megelőzhető, ha a vevő a vásárlás előtt valódi szakemberrel nézeti át a kocsit. Hetente legalább két olyan hideghívást kapok, ahol a téma az, hogy vettek egy használt kocsit, ami nagyon rövid idő múlva megállt. Ezek általában motorhibák, hiszen ez az, ami általában azonnal megállít egy autót.

Motorhibás jármű már a szakértői vizsgálat közben: fémforgáccsal eltömődött olajzófurat a főtengely csapján

„Mindenvivő” a hengerfejes motor, de szép számban telefonálnak extrém magas olajfogyás miatt. Ha nem motor, akkor az erőátvitel szokott még előfordulni. Megáll az automata váltó a nyaraláson, feltűnik a remegésből és a hangokból, hogy tönkrement a kettőstömegű lendítőkerék, a garázsfeljárón kiderül, hogy teljesen el van kopva a kuplung. Soroljam még?

Vissza az eladóhoz kereskedőhöz

Érdemes tudni, hogy némiképp változik a helyzet, ha autókereskedőtől, vagy ha magánszemélytől vásároljuk a kocsit, de a lényeg ugyanaz. Elindul a bejelentés, levelezgetés, és a rosszabb eset a gyakoribb, az autókereskedő hallani sem akar pénzvisszatérítésről, vagy javíttatásról, esetleg az elállásról.

Tisztelet a kivételnek, mert azért az utóbbi években örömmel tapasztaljuk, hogy egyre több az olyan kereskedő, aki igen is megpróbál kitörni a jó magyar középszerből, és igényes autókat állít ki strázsára, sőt, mielőtt a kínálatban megjelenne a kocsi, saját pénzből rendbe rakatja a hibás dolgokat. Csak így tovább!

Nem (csak) a kereskedő hibája

A legutóbbi jónéhány cikkünk itt a rovatban arról szólt, hogy a nagy hazai átlagnak mennyire nincs elég anyagi lehetősége, hogy normális műszaki állapotban tartsa a kocsiját, ugyanez a helyzet köszön vissza autóvásárláskor. Érdemes elolvasni!

Nem azért állnak 5-800 ezer forintos autók a kereskedésekben, mert a kereskedő ilyet szeret tartani. Nem. Azért tartanak ilyeneket, mert főképp erre van kereslet. Tapasztalataim szerint, szinte függetlenül a jármű kategóriájától 1,5 millió forint alatt nem is érdemes autót venni, mert akkor szinte garantált, hogy nem csak az autót, egy nagy adag gondot is veszünk az autóval együtt és a tisztességes javítás költségét is beleértve, annyiért már normális kocsit is vehettünk volna.

A legjobban lebeszélni tudok már a pereskedésről

A 800.000,- Ft-os autó pedig messze nem lesz makulátlan. A múlt héten keresett meg egy hölgy telefonon, hogy éppen ebben az ársávban vettek egy 2003-as Seat Toledo-t, de két héten belül hengerfejes lett és a szervizben 300-400 ezer forint közé becsülték a teljes javítást. (A felháborodóknak mondom, hogy nyilván számlás, és garanciás javításról van szó.)

Bíróságon a pandémia idején: plexik és maszkok

Jöttek a kérdések, hogy mit lehet ilyenkor csinálni, a kereskedő nem áll velük szóba érdemben, de ez irreálisan nagy költség stb. Ilyenkor szót kérek és higgadtan elkezdem magyarázni, hogy miért nem érdemes a bíróságra rohanni:

Igazságügyi szakértői véleményt kérnek, hogy azzal támasszák alá az igazukat – amit egyébként egy percig nem szoktam vitatni. Mire egy műhelybe eljutunk, hogy ott a szakértő jelenlétében szétszedjék a motort eltelik néhány hét. Hiszen senki ne gondolja, hogy a szakértő startra készen csak arra vár, hogy elindulhasson egy ilyen munkára. Költségoldalon ez azonnal három összetevős. Nem csak a kb. 150-200 ezeres szakértő díj van, fizetni kell a műhelyt is, akik a megbontást elvégzik. Utána a kocsit már nem lehet saját lábán mozgatni, újabb költség, vagy nyűg. Plusz, érdemes minden lépést jogásszal, ügyvéddel egyeztetni, ahol pedig a szakértő által régen irigyelt óradíjak ketyegnek.

Ezután elkészül a szakértő vélemény, kiderül, hogy igazunk volt, a kocsi már akkor hibás volt, amikor megvettük. A kereskedőt erről az ügyvéd értesíti (§ = $...) majd várjuk a választ. Az idő is pénz, arról nem is beszélve, hogy autónk továbbra sincsen.

Megérkezik a válasz, nem szeretnének fizetni semmit, ha gondoljuk menjünk a bíróságra. Aki még itt sem engedi el a dolgot, az megelőlegez nagyon-nagyon sok perköltséget és megnyeri a pert. És akkor mi van? Hát ha nagyon nagy szerencsénk van, akkor megkapjuk a pénzünket. Ha egy kicsivel is kisebb a szerencsénk, akkor per végére a cég már régen múlté, vagy behajthatatlan lesz a követelésünk és autónk még mindig nincs, csak közben eltelt 2 év, elment 600.000,- Ft.

Az ingyenes jó tanács

Borzasztóan sajnálom az ilyen pórul járt embereket. Átverték, becsapták őket és ráadásul gyakorlatilag tehetetlenek. Egy nagy levegő után imígyen szoktam beszélni.

A legjobb tanácsom, hogy bele se kezdjenek ebbe a jogi herce-hurcába! A javítás bár drága, még mindig sokkal olcsóbb, mint a per, ráadásul abból néhány héten belül működő autó van. Kíméljék meg magukat nem csak a kiadásoktól, hanem attól a nem kevés stressztől, amit egy elhúzódó jogi procedúra okoz.

Sajnos a legtöbbünknek nem telik jó minőségű használt autóra

Az átlagember nem ahhoz van szokva, hogy bíróságra járjon, sokan még életükben nem voltak tárgyalóteremben. Nem egy hazai pálya, és a komfortzónán kívül mozogni bár sok ők tapasztalatot ad, nagy elszántság és kitartás kell hozzá, ami a napi rutin mellett – hiszen az élet megy tovább – szerintem senkinek sem hiányzik.

Magam ellen beszélek, hiszen én abból élek, hogy szakvéleményeket készítek autókról, de amikor egy család 800.000-ért vett autót, akkor én hogyan kérjem el a piaci árat egy szakvéleményért, ami a kocsi árának negyedét kiteszi. Mindenki érdekében az ilyen és hasonló esetekben azt tanácsolom, nyeljük le a békát, bosszankodjunk egy nagyot, javíttassuk meg a kocsit és éljük tovább az életünket!

Vannak persze más esetek

A szakértő díj, az ügyvédi díj és az egyéb költségek nem korrelálnak szorosan azzal, hogy mekkora a pertárgyérték. Egy 20 éves Toledo piaci értékét ugyanannyi díj ellenében állapítja meg a szakértő, mint egy kétéves luxuskocsiét, az ügyvéd is annyiért képviseli az olcsóbb autók tulajdonosait, mint a drágákét. Amikor az úgy nevezett pertárgyérték komoly összeget képvisel és más út nincs, akkor bizony el kell menni a bíróságra. Ez magánszemélyekkel ugyanúgy előfordulhat, de a megbízóim között inkább a cégek képviseltetik magukat.

Darabokban a részecskeszűrő betét

Amikor kétéves Skoda SuperB tönkrement motorján vitatkozunk a biztosítóval, akkor 4 millió forintos a tét. Amikor a kamion részecskeszűrőjét kellett kicserélni, akkor hasonló összegen ment a vita. Ez két élő példa a saját praxisomból.

Csak megfontoltan

Tudom, hogy akit becsapnak, átvernek, abban felbuzog az igazságosztó, mert az nem lehet, hogy ezt megússza „az a szemét”. De soksor többe kerül a leves, mint a hús, és sem gazdasági, sem egészségügyi szempontból nem éri meg a pereskedés.

Három jó tanács a végére, hogy minél kisebb legyen az esélye annak, hogy a bíróságra kelljen menni.

1: használt autó vásárláskor forduljunk olyan szakemberhez, aki független és még mielőtt egy forintot is fordítanánk a kiszemelt kocsira, lássa olyan szakértő, aki nap mint nap ezzel foglalkozik, nem csak a Youtube gondolja róla, hogy autómániás.

2: és ez nem csak az autózásra igaz. Biztosítunk mindent az értékén! A balszerencse bárkit bármikor utolérhet. Az autók jól biztosíthatók, sokféle módozat létezik, biztosan találunk olyat, ami megfizethető és baj esetén nem nekünk kell nagyon mélyen a zsebünkbe nyúlni.

3: autójavításkor ne próbáljunk spórolni. Mindenképpen ragaszkodunk a számlás javításhoz, mert csak így érvényesíthetjük a garanciát. Ugyanez a helyzet a „hozott alkatrészekkel”, erre – még ha hajlandó is beépíteni, semelyik szerviz nem fog garanciát adni. Ez utóbbi témával hamarosan bővebben is foglalkozunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.01.21
Ha a járvány után normalizálódik a helyzet, véget vethet a Forma–1-es versenynaptár folyamatos....
2021.01.21
Gerald Peigneux Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2021.01.21
Baleset miatt torlódás alakult ki az M1-es autópályán Budapest felé a Fejér megyei Nagyegyházánál....
2021.01.21
Mintegy 5,7 milliárd forint értékben megkezdődik két 45 méteres komp és két, 35 méter hosszú....
2021.01.21
A World Highways szerint 2020-ban javult a közlekedésbiztonság színvonala Japánban. ..
2021.01.21
Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon - közölte az....
2021.01.21
A Hyundai Motor új képeket közölt vadonatúj városi (B-szegmens) szabadidőjárművéről, a Bayonról -....
2021.01.21
Összeütközött egy kamion és egy kisteherautó az M0-ás autóút 25-ös kilométerszelvényénél, az M1-es....
2021.01.21
Súlyos sérüléssel végződött a körforgalomnál történt baleset a 710-es számú főúton - írja a police.....
2021.01.21
Mérnöki fejlesztő központot hoz létre Veszprémben a ThyssenKrupp magyarországi központja 2,2....