Anyukám is érteni fogja – Nagy magyar autós valóság | Autoszektor

közlekedébiztonság

Anyukám is érteni fogja – Nagy magyar autós valóság

2020.09.25.

Figyelem! Szókimondó durva szövegek!

„Csak bele kell ülni és menni vele!” – hangzik el sok rámelegítős kereskedő szájából a vevőcsalogató mondat. Egy autó (méltó) fenntartása rengeteg költség helyet produkál. Hiszen az autót nem csak tankolni kell, meg néha lemosni, de – és ez visz el több pénzt – fenntartani is.

A jó műszaki állapottal kapcsolatban él azonban egy tévhit, az, hogy a kocsi műszaki-esztétikai állapota kizárólag a tulajdonos döntése. Pedig a „nekem is így jó” hozzáállás nagyon nem mutat felelősségteljes tulajdonost.

A műszaki hibák elhárításának megvannak az előírásai, úgy alkatrészben, mint felhasznált technológiában. Persze léteznek alternatív megoldások, az elfogadható minőségű alkatrészektől egészen a gyorskötegelővel rögzített karosszériaelemekig, vagy a gurtnival felkötött lengőkarokig.

Saját merítés egy Nissan Primera motorteréből: vízszerelő a tulajdonos

Amikor a szerviz közli a megfelelő minőségű javítás árát az ügyféllel, azok sokszor az előre bekészített vánkosra ugranak egy hátast az árajánlat hallatán. Ilyenkor – tapasztalatom szerint még a jobb szervizekben is – fel szoktak kínálni ilyen-olyan minőségű alternatív megoldásokat. De azért ennek is vannak határai. Elvileg, aztán az autós szaklapok időről időre lehozzák a „szakembörök” tákolmányainak gyűjteményét, amitől még egy nem műszaki beállítottságú embernek is feláll a hátán a szőr.

Hazai valóság

Ahogy idősödöm, egyre kevésbé szeretem leplezni az igazságot, nem úgy kimondani a dolgokat, ahogyan azok vannak, hanem megszépítő körülírással kifejezni valamit. A hazai autósok védelmében azonnal szögezzünk le egy tényt:

nem azért vannak gányolt autók, mert a tulajdonosuk igénytelen.

Nagyon is jól tudják az autósok, hogy hogyan kellene kinéznie egy autónak, vagy egyes dolgok megfelelő minőségű javítása mi lenne. Nem azért haladta meg a hazai autóállomány a 14 éves átlag kort, mert nálunk a többség azt vallja, hogy azok jobb autók, vagy „abban még vót’ anyag”.


Azért vannak gányolt verdák és azért járunk öreg kocsikkal, mert – és most jön a kendőzetlen valóság – a magyar autósok egy jelentős részének egészen egyszerűen nincs pénze megfelelő műszaki állapotú autót venni, vagy a meglévő autóját az előírásoknak megfelelően fenntartani.


Néhány példa

Csak a legszembetűnőbb eseteket kiemelve említsünk meg néhány példát! Ott vannak a keresztben elrepedt szélvédők. Nem mondhatja senki, hogy nem tűnik fel a használójának, mert ott van a szemünk előtt minden egyes alkalommal, amikor beszállunk az autóba. A legtöbben nem időhiány miatt nem cseréltetik ki a szélvédőt, hanem mert hiányozna a családi költségvetésből a – típus függően – néhány tízezer forint, amibe a csere kerülne.

Gyártáskori hátsó abroncs egy hétéves Ford C-Maxon (kb. 1 mm profilmélységgel, elöregedve, kikeményedve) rádásul hátul

Beszélhetünk ronggyá kopott, szinte az autóval egyidős gumiabroncsokról. Ezt is kell, hogy észleljük, hiszen egy mélygarázsban a kikeményedett abroncsok olyan nyikorgás-koncertet adnak, hogy csak úgy zeng bele a parkolóház. Mert már nem tapad rendesen. És ez már nem az enyhén zavaró kategória, mint a repedt üveg, hanem kész életveszély: persze normál körülmények között, a gumiabroncsok tapadásának csak töredékét használjuk ki. Azonban az első élesebb kanyarban, csúszósabb úton, vagy vészfékezésnél az alkalmatlan gumik miatt bekövetkezik a baleset. Igénytelenség? Nem hinném! Ma már nem ritka a 18-19-es felniméret és ilyen méretben körbe gumizni az autót még „noname” abroncsokkal is komoly összeg. Sokszor sajnos nem telik rá.

És persze ott vannak nem látható gondok

Szintén a szerény anyagi lehetőségek hívták életre a részecskeszűrő kiiktatásokat, pedig tilos, a kipufogógáz visszavezető szelepek (EGR) „lefalazást” és hasonló „igényes” megoldásokat. Hány és hány dízel autót látunk csúnyán füstölve közlekedni, és persze azok sem a szervizbe mennek éppen, hanem így közlekednek ki tudja, mióta.

A Bëlga együttes Levi kedvence című eposzában hangzik el a többi kifizetetlen kötelezettség mellett az is, hogy „hengerfejes a kocsi”. Nagy találó bemutatása ez a dalocska a szomorú magyar helyzetnek. Tudjuk mi, hogy mi a jó, de csak a látszat fenntartására van pénz, néha még arra sem.

„Ááh, gyerekek, de nagyon beleszerettem az új Toyotába!

A garázsajtó távirányítós!”

Kicsit fölé lőttem

Általánosságban igaz az is, hogy a külső csillogás miatt mindenből kicsit nagyobb és jobb van, mint amit az anyagi helyzetünk megengedne. Elég csak a műszaki áruházakból óriási TV-kkel kifelé igyekvőket megnézni. Sokszor úgy, hogy nagyon drága áruhitelre hozzák ki a terméket.

Az autóválasztással is így van. Gyerekkorunk óta vágyakozunk a nagy márkák nagy modelljeire. Az új korában 10-20 millió forintos autók bőven 10 éves kor felett kerülnek a nagyravágyók birtokába. A milliószor hangoztatott tétel, miszerint a prémium autó fenntartási költsége is „prémium” még mindig igaz. A kocsi ára persze lejjebb megy idővel, de alkatrészeké nem. Ha azt a megbízhatósági szintet hozná 10 éves korában is egy autó, mint amit új korában, akkor nem lenne ennyire olcsó.

27 helyett csak 2,7 millió - megvan az oka

Éppen azért esik vissza 10 év alatt tizedére a prémium autó ára, mert - hangsúlyozom -a kocsi kiviteléhez méltó fenntartása vagyonokba kerül, akinek meg van vagyona, az inkább ennyi pénzből finanszíroz magának egy újat.

Mindez persze az emberi természetből, a hiúságból és a gyarlóságból fakad. Inkább tartsunk fenn egy Opel Astra-t, ami 5-6 éves, de az legyen szinte tökéletes és megbízható, mint egy 15 éves BMW-t, amit csak tákolgatni, gányolni tudunk, mert erre telik.

Tisztelet a kivételnek!

Persze koros autókból látunk az utakon gyönyörű példányokat. Csak ezeknek a gazdáját ritkán kérdezik meg, hogy évente mennyi pénzt kell ráborítani a kocsira, hogy így nézzen ki, ilyen állapotban legyen.

Ifj. Kovács Gábor Mercedes-Benz E430-asa - 20 év nyomtalanul is el tud múlni (Insta: kovacs.gabor_91 a tulajdonos hozzájárulásával)

Ha írásom nyomán akár csak egyvalaki is rászánja magát, hogy végre kicseréltesse a szélvédőt, megvegye az új gumit, beállíttassa a porlasztót, szóval foglalkozzon a régen elhanyagolt dolgokkal, akkor már nem hiába püfföltem a billentyűket.

Van megoldás?

Nincsen, vagy én nem tudom. Talán ahogyan a Pofátlan(tan)ítás sorozat lassan, de biztosan térít jobb belátásra sofőröket, elindulhatna egy, kifejezetten a műszaki állapotra kihegyezett ellenőrzési hullám. Amikor a rendőrség nem csak a szabálytalankodó autósokat veszi ki, hanem a füstöt okádó kocsikat is, hanem az nullás abronccsal közlekedőket is, a lyukas kipufogósokat is és így tovább.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....