Anyukám is érteni fogja – Az ernyő legyen veled! | Autoszektor
jégeső

Anyukám is érteni fogja – Az ernyő legyen veled!

2016.07.18.

A múlt heti hidegfront főszereplője ismét a jégeső volt és sajnos a saját autóm is. Videós bejelentkezés Balatonfüredről.

Amikor elindultunk az idén nyaralni, a feleségem legalább tíz féle időjárás jelentést böngészett folyamatosan az interneten, mert nagyon tartott a beharangozott rendkívüli hidegfronttól. Nem alaptalanul. Úti célunk az idén Balatonfüred volt, ahol – ha nem jött volna a front – részt vettem volna az öböl átúszáson.

A mém forrása: SZABEE

Baljós árnyak

Ha már a címben is Csillagok Háborúja koppintás volt, jó lesz ez alcímnek. Kedden és szerdán még kint strandoltunk a parton, szürcsölgettük a limonádét, „élveztük” a 35 fokos kánikulát. Az ilyen, napokig tartó hőségnek általában csúnya vége van, de hogy ennyire csúnya, azt nem gondoltuk volna. Füred honlapja például így számolt be a helyi apokalipszisről, de – mivel a tévéstábok a vitorlásverseny miatt úgyis helyben voltak már – a híradóba is bekerült a város, mint az a hely, amelyet a legjobban megtépázott az orkán szerda este.

A szobánkba érve sorra visszahívtam mindenkit, aki keresett és közben az ablakon át figyeltem, ahogyan az egyre erősebb szél fekete felhőket sodor a város fölé. Néztem az interneten a radarképet, de egyetlen beszámolóban, riasztásban sem tűnt fel, hogy jégeső jöhet.

A birodalom odavág

Még telefonban voltam, amikor egyszer csak leszakadt az ég.

Hát én ekkora disznót még nem láttam, de más állatban sem ekkorát!

Persze hajlamosak vagyunk mindig az aktuális vihart a legnagyobbnak gondolni, de vízszintesen álló faágakat, repkedő fémkeretes nyugágyakat és ilyen, az ablakokat és ajtókat döngető orkán erejű szelet én még nem láttam. Letettem a telefont, de akkor már késő volt, elindult a jég is. Egy percig csak jégdara volt, akkor még reménykedtem, de aztán megindultak a cseresznye, kicsit később a dió méretű jégdarabok is az égből. Akkor már tudtam, hogy itt a vég, ezt nem úszom meg, pedig két éve egyszer már körbejártam a jégverés témát itt az Anyukám is érteni fogja rovatban.

Kárfelmérés

Amikor elvonult a vihar nagyja, a panzió lakóival együtt kimerészkedtünk a parkolóba. Mindenki az autójához sietett és próbálta alacsony szögből nézni a vízszintes felületeket, hogy mekkora a kár. Az első pillanatban az én kocsim nem tűnt annyira vészesnek, aztán egy szilikon lappal lehúztam a vizet a felületről…

Néhány hónapja Győrben volt egy szakértői konferencia, és ebédidőben elvittel Lacihoz az autómat, mert tavaly, a teljes karosszéria felújítás után néhány héttel egy vihar rádobott egy ágat a tetőre, ami csúnyán behorpasztotta a lemezt. Több mint egy évig nézegettem a sérülést, mire végre a jó referenciával rendelkező horpadásjavító közelében volt dolgom. Másfél órán keresztül kalapálták azt az egy sérülést, de végül is tökéletes lett a végeredmény, semmit sem lehetett észrevenni rajta.

Erre tessék! Megszámoltam: 75 darab kisebb-nagyobb deformáció keletkezett a kocsin, de azt mondom én még jól jártam. Ahogyan az előző videón is látható, azok a kocsik, amelyek a súlycsökkentés és korrózió megelőzés jegyében már alumínium karosszéria elemeket tartalmaznak (például a Mercedes-Benz GLK és az A6-os Audi), sokkal nagyobb kárt szenvedtek el, mint az én régi, sindelfingeni acélból készült autóm.

Hogyan tudtam volna elkerülni a bajt?

Tudom, ha nagyanyám sárga lenne és lenne áramszedője, akkor Ő lenne a villamos, és amúgy is, kár a múlton rágódni, ami megtörtént, az megtörtént és kész. De nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy mit kellett volna tenni, hogy ez a legalább 150 ezer forintos kár ne következzen be.

A CLK szerencsére érintetlen maradt

Már érkezéskor felfigyeltem egy nagyon szép állapotban lévő CLK Mercire. Össze is haverkodunk a tulajdonossal, kölcsönösen dicsérgetve egymás autóját. Aztán a jégvihar utáni első találkozáskor, azonnal azt kérdeztem, mekkora a kár.

Irigykedve hallgattam a válaszát, hogy tulajdonképpen semmi, mert Ő éppen valami benzinkúton állt, amikor beütött menykő, így egyetlen jégverési nyom sem éktelenkedik a gyönyörű fényű karosszérián.

A pokrócos megoldás lehetősége is aggasztott egy darabig, mert azt gondoltam, hogy ha letakarom az autót, akkor a kisebb jégdarabok nem tudnak kárt tenni a lemezekben, de hamar rájöttem, hogy ez a vihar akkora szél társaságában érkezett, hogy egy szemvillanás alatt lefújta volna a „pajzsokat” a kocsiról.

Aprólékos munka, de az eredmény önmagáért beszél

Ha éppen úton lettem volna, az megint már dolog, mert a szélirányt figyelembe véve hamar találtam volna egy olyan helyet, ahol egy ház fala megvéd a bajtól, vagy egy benzinkút fedele is tökéletes lett volna. De így, hogy a szobában telefonálgattam lecsúsztam arról a lehetőségről is, hogy a helyi bevásárlóközpont fedett parkolójába gyorsan átguruljak.

Akkor mi a megoldás?

Első körben azt mondanám, hogy legyünk szerencsések. A jégviharok általában csak nagyon kis helyen pusztítanak egyszerre, ha 2 kilométerrel arrébb vagyok, már nem történik ilyen nagy baj. Aztán ott van az elővigyázatosság. Akinek fontos, hogy ne fordulhasson elő ilyesmi, annak úgy kell szállodát választani, hogy legyen fedett parkolóhely az autó számára, illetve otthon is meg kell oldani a garázskérdést, mert a garázs amúgy is jelentősen csökkenti egy karosszéria igénybevételét, öregedését.

Ez egy régebbi kép, csak illusztráció

Igazából egyetlen lehetőség volt, hogy megússzam, az, ha a legrosszabbra készülve már jó előre elviszem a kocsit biztonságos helyre, de hát a fene se gondolta, hogy ekkora vihar jön… Na, ezután másképp lesz.

Hogyan lehet javítani?

A legegyszerűbb megoldás, hogy ha a krátereket kitöltő anyaggal feltöltik, megcsiszolják a felületet és az egész elem kap egy új fényezést. Ennek a módszernek a hátránya, hogy festékréteg mérővel a javítás mindenképpen kimutatható, ami csökkenti a jármű értékét, sőt, ha önhibánkon kívül újra sérül az elem, akkor a károkozó kötelező biztosítása alapján rendezett kárnál a biztosító úgynevezett avulást vesz figyelembe, tehát a fényezési költségeknek csak egy bizonyos hányadát térítni, például a felét. Arról már nem is beszélve, milyen nehéz pontosan eltalálni egy kocsi színét.

Az interneten is nagyon gyorsan találunk fényezés nélküli jégkár javítókat, akik – úgy, mint a fenti képen a szakember – a mélyedésből előbb domborulatot csinál, majd kis kalapácsával addig ütögeti a lemezt, amíg az tökéletesen sima nem lesz. Ennél a módszernél nincs szükség fényezésre, cserébe az ára elég magas.

Az én esetemben most nem hinném, hogy az utóbbi megoldást választom. Ennek két oka van. Az egyik, hogy 75 darab horpadás javítását nincs kedvem kifizetni, a másik, hogy az én autóm már amúgy is fényezve volt korábban, és nem sokat fog számítani, hogy mekkora rétegek mérhetők a karosszérián. (Azért aki ilyesmivel foglalkozik, és nagyon szeretne bizonyítani, az írjon bátran! :) )

Jégeső esetén

Akinek nincsen garázsa, az otthon is, nyaralás közben is kísérje figyelemmel az időjárás jelentést, és a jégeső legkisebb valószínűsége mellett már jó előre vigye védett helyre az autóját. Idegen helyen érdemes ezeket a helyeket már előre fürkészni, mert ha a múlt héten tudom, hogy 200 méterrel odébb van egy mélygarázs, akkor éles helyzetben gyorsan tudtam volna reagálni.

Jégmentes nyaralást mindenkinek!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....