Anyukám is érteni fogja – Csapágyak élettartama | Autoszektor
csapágy

Anyukám is érteni fogja – Csapágyak élettartama

2017.03.22.

Milyen hosszú életűre tervezik a csapágyakat? Önmagától megy tönkre, vagy mi is tehetünk róla?

Eddigi két részünkben csak általánosságokról beszéltünk, ami a csapágyakat illeti. Előbb tisztába tettük, miért is alkalmazunk csapágyakat, aztán arról volt szó, hogy milyen csapágyfajták léteznek. Ma a csapágyak tönkremeneteléről és annak okairól lesz szó.

Meddig működik egy csapágy?

Kimondok egy kimondatlan tényt, amit az egész autóra rá lehet húzni, mert bármelyik részegység gyártóival beszélek, csaknem mindenki a következő számot mondja be kb. élettartamra:

300.000 km

Gyakorlatilag a gyárak gondolják úgy, hogy ekkora futásteljesítményt az előírt tervezett karbantartások elvégzése mellett, főegység hiba nélkül kell teljesítenie egy mai autónak. Erre terveznek, ehhez a bűvös számhoz igazodik minden a vezérléstől a dugattyúkon át egészen a csapágyakig. Éppen emiatt a kimondatlan szám miatt van az, hogy a járművekben ekkora futásteljesítmény felett gyakorlatilag mindennapossá válnak a meghibásodások, mert az egyes részegységek egymás után mondják be az unalmast.

Nincs ez máshogyan a csapágyakkal sem, a tapasztalati értékek azt mutatják, hogy a leggondosabb karbantartás mellett is 3-4 százezres futás után csereérettek lesznek a pl. kerékcsapágyak. Ekkora kilométer telítettség mellett szinte biztos, hogy a motoron lévő görgők csapágyai is megfáradnak. Ez van, bele kell törődni, azonban nem minden autónál tartanak ki ezek az alkatrészek sem ilyen hosszú ideig.

Mi is tehetünk róla

Beszéljünk csak a kerékagycsapágyakról! A kerék, mint forgó alkatrész a legszembetűnőbb, csapágyazása szinte a legfontosabb. A futóművekről már több alkalommal volt szó az Anyukám is érteni fogja rovat hasábjain.

A kúpgörgős csapágy felépítése - ezt a csapágyat főleg nem hajtott kerekek csapágyazására használják és általában párban

Ha máshonnan nem, hát innen tudhatjuk, hogy járműveink futóműje egyre bonyolultabb és összetettebb. A futóműnek minden terhelésen, minden forgalmi szituációban, minden útviszony mellett közel ugyanazt a geometriát kell biztosítania. Minél összetettebb egy futómű, annál több lehetséges meghibásodás állhat elő. A futóművekre jellemző a dominó-elv, vagyis, hogy ha egy része elkopik, lógni kezd, akkor az hozza magával a többi alkatrész gyorsabb kopását és tönkremenetelét.

Ha egy futómű már nem az eredeti fényében ragyog, akkor a kerék sem abban a pozícióban áll többé, amiben kell neki, hanem megváltoznak a mutatói. A nem megfelelő szögben álló, ne adj Isten lötyögő kerékagy egymás után fogja produkálni a rendellenes fékalkatrész kopásokat, a gumiabroncs gyors és aszimmetrikus kopását, megszűnik az egyenesfutás és egyre zajosabb lesz a menet is.

Mindez azért van, mert a kerékcsapágyat nem olyan irányban érik az erők, mint amire tervezve lett, ráadásul nem is akkora mértékben. Azonban, ha a rendszeres szervizeléseknél átnézetjük a futóművet, beállításait műszeresen ellenőriztetjük, és ha szükséges utána is állíttatunk, akkor a csapágyunk miatt nem kell aggódunk, bírni fogja a 3-4 százezer kilométert.

Honnan tudjuk, hogy gond van a csapággyal?

A csapágyak tönkremenetelét elsősorban a rendellenes, addig nem is tapasztalt hang alapján tudjuk megállapítani. Vannak sofőrök, akik a legkisebb szokatlan zajra is figyelmesek lesznek, de sok vezető egyáltalán nem veszi észre az árulkodó jeleket.

Berágódott kerékcsapágy - jól láthatók a fém szemcsedarabkák. Na, ennek volt hangja...

A csapágyak búgni, morogni kezdenek, ha meghibásodnak. Kerékcsapágyaknál az irányváltásoknál (ami terhelésváltással is jár) lehet megfigyelni változó hanghatást. Az első kerék meghajtással (is) rendelkező kocsiknál a teljes kikormányzás mellett már recsegés is jelentkezhet. Minden más csapágy esetében is a rendellenes zaj árulkodik a legjobban, legyen szó generátor, a klímakompresszor, vagy akár az erőátvitelben lévő csapágyakról.

Nem fog menet közben beállni

A csapágyak kialakításukból fakadóan általában nem képesek arra, hogy menet közben egyszer csak beálljanak. Ha már beállásról beszélünk, az inkább úgy fordul elő, hogy leállítás után nem lehet újra munkára bírni őket. Ekkor azonban már olyan előjeleknek kell jelentkezniük, amit a süket is meghall, mert éktelen búgással jelzi, hogy ő eddig bírta és nem tovább.

Maradjanak velünk, mert van még a tarsolyunkban érdekesség a csapágyak világából.

A cikk elkészítésében az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. segített

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.24
Az elektromos autók hagyományos járművekénél magasabb javítási költségeire és ezért a teljes körű....
2022.01.24
Az ABB támogatásával készült jelentés rávilágít, hogy az autógyáraknak milyen kihívások elé kell....
2022.01.24
Horvátországban hétfőtől a legtöbb helyen fizetőssé válik az elektromosautó-töltés az autópályákon....
2022.01.24
A Volkswagen ID.4-et az USA-ban is régóta árulják. Most a VW ott is el akarja elindítani az....
2022.01.24
Hatvanöt magasan képzett mérnökkel még az idén elindul a legnagyobb orosz járműgyártó magyarországi....
2022.01.24
Kevés frusztrálóbb dolog van annál, mint egy forgalmi dugóban araszolni. Kinek a fejében ne fordult....
2022.01.24
Az újabb sebességmérési akció során ezúttal 158 autósról készített felvételt a traffipax – írta a....
2022.01.24
Igazi prémium funkcióval, mátrix LED fényszórókkal lép piacra az új generációs Peugeot 308. De mit....
2022.01.24
Amennyire sokrétűek alkalmazási lehetőségei praktikus pickupként, éppoly számosak az új Amarok....
2022.01.24
Minden korábbi szerbiai vasúti sebességet megdöntött az Újvidék és Belgrád között közlekedő....