Anyukám is érteni fogja! – Gáz van! | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Gáz van!

2014.04.17.

Túl vagyunk a motorok működésének megértésén, ahol a 4. ütemben a dugattyú kitolja a kipufogó gázokat a hengerből. Azonban még mielőtt a kipufogócső végén távozna, a füst még átmegy néhány ponton.

Ideális körülmények között a benzin-levegő keverék elégetése során csak szén-dioxid és víz keletkezne. Ha nem sikerült valamiért optimálisan elégetni a keveréket, vagy maga a keverék nem megfelelő arányú (pl. kevés levegőt adtunk egységi benzinhez), akkor más, káros összetevők is megjelennek a füstgázban. Elégetlen szénhidrogének mellett nitrogén-oxidok, és az egyik legveszélyesebb méreg, szén-monoxid kerül a levegőbe.

A láthatatlan gyilkos

A szén-monoxid (CO) színtelen, szagtalan gáz, amely nagyobb koncentrációban belélegezve gyorsan fejfájást, szédülést és émelygést okoz. Tökéletlen égés során keletkezik, de nem csak belső égésű motorokban. Sajnos minden évben tucatnyi olyan halálesetről hallunk, amikor a fűtő készülékekből visszaáramló CO „megtölti” a lakás helyiségeit, a bent lévők pedig mérgezést kapnak. Többek között ezért vált szükségessé a járművek kipufogó gázainak tisztítása.

Katalizátor

Ha valakitől megkérdezik, hogy mi az a katalizátor, egyből rávágja, hogy az, ami a kocsikban a kipufogógázokat tisztítja. Valóban így nevezzük az alkatrészt, de neve abból származik, hogy a kémiában katalizátornak nevezünk minden olyan anyagot, amely képes egy kémiai reakciót jelentősen felgyorsítani anélkül, hogy ő maga bármilyen változáson esne át. Amit mi katalizátornak nevezünk, az gyakorlatilag egy kis reaktor, amelyben a füstgázok kémiai reakciói történnek felgyorsítva.

Minél nagyobb felületen tudunk segítő anyagokat érintkeztetni a gázokkal, annál jobb hatásfokú lesz a gázok tisztítása. A katalizátor tulajdonképpen nem más, mint egy kerámiából készült, több ezer, kis átmérőjű csövecskét tartalmazó test.

Egy katalizátor metszete: jól látszik a sok ezernyi kis járat. A felületek összesen kb. egy focipályányi méretet adnak ki!

A katalizátor akkor működik a leghatékonyabban, ha jó meleg. Ezért – a motoroknál már említett – leömlő csonkkal szokták egybe építeni, hogy közvetlenül ebbe érkezzenek a gázok, így biztosítva a gyors felmelegedés. A katalizátor kerámia váza nagyon drága anyaggal van bevonva, amely valamilyen nemesfémet is tartalmaz. A hulladék feldolgozók ezért jó pénz fizetnek érte, nem véletlen, hogy sok esetben csak a katalizátor lopják le a kocsiról. Pótlása sem olcsó, szerencsések akiknek kívülről nehezen elérhető helyen van ez az alkatrész a kocsijukban.

EURO normák

Ahogyan egyre több kocsi van az utakon világszerte, meg kell oldani, hogy a megnövekedett járműszám ellenére se szennyezzük környezetünket egyre jobban. Ezért az évek során egyre szigorúbb követelményeket támasztottak a járműgyártókkal szemben. Ma már minden autó hirdetésében fel kell tüntetni, hogy mennyi a káros anyag kibocsájtása. Fontos azonban látnunk, hogy a forgalmi engedélyben feltüntetett környezetvédelmi besorolás nem egyezik pontosan a motorok EURO szabványaival. A forgalmiba ma 0-tól 16-ig kerülhet egy szám. Idén szeptemberben már az EURO VI szabványnak megfelelő kibocsájtású autók állhatnak csak forgalomba. A járművek hátsó rendszámain színes plakett (matrica) jelzi, hogy a mi autónk hová van besorolva. (Ezt a besorolást, a forgalomba helyezéskor végzi a hatóság.)

Amikor gáz van

Amikor nem fúj a szél és viszonylag hidegebb van, a légmozgás csekély marad. Mindenki nagyban autózik, a szennyező gázok pedig csak gyűlnek a levegőben. Volt már rá példa, hogy a szennyezettebb városok vezetői korlátozzák a gépjárművek forgalmát. Mi más alapján tehetnék ezt meg, mint a környezetvédelmi besorolás alapján. Mindnyájan emlékszünk még azokra a napokra, amikor a piros és a fekete matricások nem indulhattak útnak. Illetve volt olyan megoldás is, hogy legyen bármilyen matricánk, a szennyezettebb időszakban páros napokon a páros rendszámú kocsik közlekedhettek, páratlanokon pedig a páratlanok.

Egy kínai nagyváros "levegője"

A műszaki vizsgán kétévente megvizsgálják a kipufogógázok összetételét is. Nem is értem, hogy akkor miért látok gyárkéményeket megszégyenítő kocsikat a forgalomban. Az egyik okot nem is részletezném, de amikor két vizsga között romlik el valami az autóban, akkor az már a tulajdonos felelőssége! Ha azt látjuk, hogy gyorsításkor erős füst hagyja el autónkat, jelentkezzünk be a szerelőnkhöz és kérjünk egy diagnosztikát.

Nagyon rossz és nem környezettudatos hozzáállás az, hogy az autó füstölve is megy, minek azt drága pénzen javíttatni!

Elég belegondolni abba, hogy a káros anyagok a levegőben kb. 50-70 cm magasságban lebegnek, éppen ott, ahol a babakocsiban ülő gyermekünk feje van. Amíg mi ülünk a gépkocsiban, addig nem jut ez eszünkbe, de ha a babakocsit toljuk, más máshogyan fogjuk látni…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....