Anyukám is érteni fogja – A Te autód milyen állapotban van? | Autoszektor

karbantartás

Anyukám is érteni fogja – A Te autód milyen állapotban van?

2020.10.01.

Foglalkozol ezzel egyáltalán?

A héten a garázs felől mentünk be a házunkba kislányommal. Ennek oka, hogy nem volt hajlandó leszállni a futóbicikliről, vállalta a plusz kört, csak hogy akadálymentesen mehessünk egészen a lakásig.

A teremgarázsba lépve orrba vert az égett kuplungtárcsa jellegzetes szaga, amit a garázsnyelv csak ferodol-szagnak becéz. Egyetlen kocsi volt mozgásban a garázsban, egy régi Suzuki Ignis, amit egy idős hölgy próbált beterelgetni a parkolóhelyre. A próbálkozások előre-hátra manőverei felpörgő motorral sikeredtek, azonnal tudtam, ez az autó a ludas.

Pár másodpercig filóztam, hogy most tényleg menjek oda és hívjam fel a hölgy figyelmét a vészesen elkopott tengelykapcsoló alkatrészre, vagy hagyjam a fenébe. Arra jutottam, hogy inkább szólok neki, ezért miután megállt, én gyalog, a kislányom biciklin mentünk oda.

Az udvarias köszöntést követően megkérdeztem, hogy tudja-e, hogy a kuplungtárcsa totál elkopott, és ha ő is érzi ezt a szagot, hát az pont az ő kocsijából jön. Válaszként kaptam, hogy neki is furcsa a kocsi már egy ideje (vajon mióta?) például most is alig jött fel a kocsi a (kb. 20 centiméter magasságkülönbségű) garázsbejáraton.

XII. kerület, Zsibói utca. Budapest egyik legmeredekebb autóval is járható útszakasza (19%)

Elmondtam neki, hogy egy komolyabb emelkedőn pedig már fel sem tudna menni, hogy a MOM Park mélygarázsának Alkotás utcai feljárójáról már ne is beszéljünk. Ott egy ilyen állapotú kuplungtárcsa komoly veszélyforrássá válhat.

A hölgy megköszönte a tájékoztatást és megígérte, hogy megnézeti a kocsit. Hurrá, meg fog oldódni az ügy!

Jobban belegondolva

ugrott be, hogy miért kellene értenie ehhez egy idősödő hölgynek? Meg az, hogy akármennyire is inkább olyan emberekkel vagyok körülvéve, akiknek szívügyük az autó, nem evidens, hogy mindenki ennyit foglalkozzon a négykerekűvel.

De akkor ki szóljon a néninek, hogy oda van a kuplungja? Mert a garázsban odasétáló autós szakértőből kevés van, már nem a szakértőből, hanem az odasétáló szakértőből. A műszaki vizsgasor nem lejt, még ha fel is tűnik a vizsgabiztosnak, hogy csúszik a kuplung, nem buktatja meg az autót, legfeljebb, jobb esetben szóban jelzi a tulajdonosnak a meghibásodást.

De nyilván nem csak a kuplung tartogathat meglepetéseket, hanem sok minden más is, és ha a következő műszaki vizsga kellőképpen távol van, akkor a köztes időszakban bármikor megállhat az autónk.

Mint apám horgászcimborájának Opelje, akik csak nem akartak megérkezni a balatoni horgászhétvégére, és amikor felhívták őket mondták, hogy tankoláskor leállították a kocsit, azóta pedig sebességből sem tudja kivenni. Ott is elég komoly tengelykapcsoló problémák lehetnek, de nekem ne mondja senki, hogy ennek nem volt valami előjele!

Majdnem mindig van előjel

Egy kicsit nehézkesebben, vagy csak sokadik próbálkozásra induló motor, egyre puhább kuplung-, vagy fékpedál, mélygarázs padlóján már csúnyán nyikorgó gumiabroncs, furcsa hangok a futóműből sok minden van, amiből még egy laikus is tud arra következtetni, hogy rá kellene nézni lassan egy szervizben a kocsira.

A fényszóróbeállítás egy háromperces művelet

A másik dolog, hogy nem vagyunk lelkiismeretesek az autónkkal szemben. Nem igaz általánosságban az sem, hogy nem tudjuk, hogy a kocsi hibás. Sok autótulajdonos tudja, hogy baj van, de halogatja a javítást. „Hiszen – igaz, hogy harmadjára, de – beindul a kocsi. Hát igen, villognak a rosszul beállított felfelé világító fényszóróm miatt a szembe jövők, de hát ezt mindig elfelejtem megnézetni, csak akkor jut eszembe, amikor megint villognak. Jogos, a fekvőrendőröknek mindig ad egy puszit a hátsó kipufogódob, de sík úton semmi gond vele.” Soroljam?

Ezek a hibák egyenként is bosszantóak és a tulajdonos igényességén múlik, hogy vannak-e időben kezelve.

És vannak ismeretlen hibák is

Amikről a sofőr nem is tud, mert nincs észlelhető előjele. Ki-kihagyó tengelyfordulat szenzorok, amik, ha végleg feladják, működésképtelenné azonnal teszik a kocsit. Alattomosan telítődő részecskeszűrők, amelyek telítettsége, ha meghaladja a saját regenáció határát, szintén szervizmódba állítja az autót. Egyre romló szórásképű porlasztócsúcsok, amelyek egyszer csak eldugulnak, vagy éppen ellenkezőleg, ömlik ki rajtuk a gázolaj. Soroljam?

Mikor látta utoljára egy jó autószerelő a kocsidat?

A „mikor” és a „jó” szavakon van a kettős hangsúly. Egy autót általában évente egyszer csak eljuttatnak egy karbantartásra. Ilyenkor általában olajat és olajszűrőt cserélnek a motorban, kap új levegőszűrőt és kb. ennyi. Ezt rendelte az ügyfél, ezt csináltuk meg.

A rossz szerelők nem nézik át tüzetesen a kocsit, hogy mi okozhat meglepetést, nem hívják fel az ügyfél figyelmét az elkopott fékre, gumiabroncsra, nem futtatnak le egy biztonsági diagnosztikát, hogy van-e már közelgő meghibásodásra utaló jel vagy tárolt esemény.

Ezzel ellentétben a jó szerelő mindezt megcsinálja. Mindegy miért vitték be a kocsit, teljesen átnézi és tapasztalatait közli a tulajdonossal, aki a költségek és kockázatok megismerése után dönthet a javítás megrendeléséről, vagy elhalasztásáról, de legalább tud róla!

Amúgy a futóművel kapcsolatban szoktam mondani, hogy ha szervizbe nem is, de évszakos gumicserére eljutunk a kocsival, ott az autót mindenképpen megemelik, jól láthatóvá válnak a fékalkatrészek és a futómű elemei is, már csak egy magára valamit adó gumis kellene, hogy 10 másodperc alatt megnézze a kritikus pontokat és tájékoztatást adjon arról, mit látott.

Általános állapot felmérés és ügyféltájékoztatás

De ott is mi van? Még ha hajlandó is lenne ilyenre a szerelő, vagy esetleg a műhelyfőnök ki is adott ilyen utasítást, a főszezonban arcon pörgés megy, 10 percenként vannak beírva az ügyfelek, épp hogy kiadja a négy kerék cseréje, nem foglalkoznak semmi mással.

Ennyit a szerelő és a szerviz minőségéről, térjünk át a mikorra! Mikor volt a kocsi utoljára alaposan átnézve? Láthatjuk, hogy nem lehet elvárni egy általános állapot diagnózist, ha nem ebből a célból megyünk. A szervizben megkapja az olajat meg a szűrőket, viszontlátásra. A gumisnál pikk-pakk lecserélik a kereket, jó ha a forgásirányra odafigyelnek, viszontlátásra.

Ezért nincs mese, nekünk, a tulajdonosnak kell, hogy feltűnjön, „A manóba, idén még alá sem nézett senki az autómnak.”

Legyen szívügyed az autód!

Fél évente el kell menni a fogorvoshoz. A háziorvos, ha arra járunk mindig megméri a vérnyomásunkat, meghallhatja a tüdőnket. 5 perces rutin, de sok minden gyanús lehet. Nem tart sokkal tovább egy autó rutinszerű átnézése sem. És ha találnak valami hibát, javítandót, akkor ne halogassuk a szerelést, mert különben nem tudunk felmenni a mélygarázsból, ottmaradunk a benzinkúton, és az autózás élmény helyett bosszúsággá válik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....