Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 2 rész | Autoszektor

#GimSwiss

Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 2 rész

2016.09.21.

A vezérlés létfontosságú része autónknak, nem jó ötlet spórolni rajta.

Cikksorozatunk előző részében áttekintettük, hogy hogyan működik, és hogy milyen részei vannak a vezérlésnek. Ideje rátérünk arra, hogy mikor kell cserélni és mi történik, ha nem tesszük meg időben.

Vezérlés csere

A szíjas vezérlések bizony nem örök életűek. Mivel gumi alapanyagúak, ezek a szíjak öregszenek, és minden igyekezet ellenére idővel meg is nyúlnak. Ez két dolog miatt nagyon veszélyes. Az egyik, hogy a megnyúlt szíj miatt előbb kicsit megváltoznak a nyitási-zárási időpontok, így előfordulhat, hogy nem jut elég levegő az égéstérbe, vagy a sűrítéskor még nyitva van a szelep, de ugyanígy az is, hogy nem nyit ki időben a kipufogószelep, vagy a két szelep részben egy időben van nyitva.

A szelepek rossz vezérlése kismillió hibajelenséghez vezet, amibe most nincs időnk belemenni, mert muszáj a laza szíj másik, nagyobb veszélyéről beszélnünk és ez nem más, mint a vezérlés átugrása.

KONYOK.jpg

„Kikönyökölt”

Ha a szíj már annyira megnyúlt, hogy fizikailag lehetséges az, hogy kiugorjon a fogaskerék mélyedéséből, akkor bekövetkezhet az, hogy az egyik fogaskeréken eggyel arrébb ugrik a szíj. Ilyenkor az időzítés felborul, a motor és a szelepek hangján azonnal hallható lesz a változás, ráadásul a kocsi rángat, teljesítménye csökken, és nyilván nő a fogyasztása.

Éppen ennek megelőzésére, az autógyárak előre meghatározzák azt a futásteljesítményt, amely után a vezérlést cserélni kell. Ez általában magában foglalja a szíj cseréjén kívül a görgők cseréjét és a vízpumpa cseréjét is. Ez utóbbit azért, mert a vízpumpa hajtását is ez a bordásszíj adja, és mindenképpen el kell kerülni, hogy a vízpumpa meghibásodása miatt boruljon a motor egész vezérlése. Amikor vásárlás előtt segítünk ügyfeleinknek, a teljes körű átvizsgálás részét képezi, hogy az erre köztudottan kényes motortípusoknál árgus szemekkel keressük a szervizkönyvben az erre vonatkozó bejegyzést.

És a láncos motorok?

A láncos a motorokban elvileg nincs meg a megnyúlás kockázata. Itt a hangsúly az elvileg-en van, hiszen ha tetszik, ha nem egyszer a láncok ideje is eljön. Főleg ha például konstrukcióhibás motorral van dolgunk. Nem is olyan régen, egy nagy presztízsű márka új motorjairól derült ki, hogy annak ellenére, hogy láncos vezérlésük van, a tervezettnél jóval hamarabb megnyúlik a lánc és cserére szorul. Egyébként ökölszabályként elmondható, hogy az autókat 250-300 ezer kilométerre tervezik. Ez igazából sehol nincsen valami nagykönyvben leírva, de talán árulkodó lehet, hogy az autókhoz tartozó szervizkönyvekben hány karbantartásnak van hely.

vez_lanc.jpg

Így néz ki egy vezérmű lánc

Ezt a futásteljesítményt minden alkatrész kibírja, de hazánkban és még nagyon sok helyen is igaz az, hogy bizony a 250.000 km után is bőven van még élet. A soros elrendezésű motorokban rövidebb, míg a V-elrendezésű motorokban hosszabb láncok szükségesek, ahogyan az a fenti képen is látható. Minél hosszabb a lánc, annál hajlamosabb a hosszirányú méretnövekedésre, vagyis a nyúlásra. Mese tehát nincs, idővel a láncot is cserélni kell, úgyhogy mindenkinek azt javasoljunk, hogy a kritikushoz közelítő kilométerfutás esetén külön nézesse meg szervizében a láncot is, mert a vezérlés nem játék.

Hogy mennyire nem, az cikkünk következő részében tárgyaljuk majd meg.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.19
A Hyundai 46 éves versenyzője január óta először ült versenyautóba, mégis megnyerte a pénteki napot....
2020.09.19
Közúti veszélyeztetés bűntette miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség az ellen a férfi....
2020.09.19
Korlátnak ütközött és keresztbefordult egy kamion az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.09.19
A Telepass-sáv kihasználásával kerülte el egy dél-olasz autós a fizetést az olasz sztrádákon – írja....
2020.09.18
Precíz, megbízható és kiválóan vezethető: ezek azok az erények, amelyeknek köszönhetően a....
2020.09.18
Népszerű sorozatunk folytatásában újra egy autós szakmát próbálok bemutatni, így egy évtizedek óta....
2020.09.18
Egy kisteherautó belerohant egy kamionba az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Óbarok....
2020.09.18
Boriszlav Hegedüsic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.09.18
A szupersportkocsi ötszáz példánya közül csupán egyetlen egyet gyártottak ilyen kivitelben; ez a....
2020.09.18
Tervek készülhettek a Volkswagen luxusmárkájának, a Bugattinak az eladásáról – írja....