Anyukám is érteni fogja

Anyukám, a HyperMiler!

2014.05.15.

Legalább is azon vagyok, hogy az legyen. De mi az a HyperMiler?

Tavaly október óta hétről hétre azon dolgozunk, hogy egyszerűsítve, az életből merített példákon keresztül értsük meg a gépjárművek alapvető működési elveit. Van abban "némi" tudatosság, hogy lépésenként átvettük a motor, a turbó, a váltó, a futómű, a lámpák és egyéb egységek működését, hiszen ahhoz, amibe most belevágunk jól jön majd némi alapképzettség.

Sok embert hallok panaszkodni, hogy sokat fogyaszt az autója. Kisebb benzinmotoros kocsik tulajai számolnak be nem ritkán 10 literes fogyasztásról egy 100 km-es úton. Ugyanakkor rengeteg sofőrt látok bőgázzal lámpától lámpáig közlekedni. Mire a mai rész végére érünk kiderül: a kettő együtt nem megy!

Nem vész el, csak átalakul!

Tanultuk az iskolában, hogy az energia nem vész el csak átalakul. Minden fizikai folyamatra igaz ez az állítás, csak azt kell józanul belátni, hogy mi-mivé alakulhat át.

Hétköznapi utazásaink során az energia alábbi megjelenési formáival találkozunk leginkább:

  • mechanikai (mozgási vagy helyzeti) energia,
  • hőenergia,
  • kémiai energia és
  • villamos energia.

(Ezeken kívül az energia megjelenhet fényenergia és nukleáris energia formájában - de előbbi itt nem számít, az utóbbival meg reméljük nem találkozunk.)

Az átalakulási folyamatok két legfontosabb példája:

  • gyorsításkor kémiai vagy villamos energiát alakítunk mozgási energiává, üzemanyag elégetésével vagy villanymotor segítségével;

Classification-of-combustion-process-in-IC-engines.gif

"A belső égés"

  • lassításkor a mozgási energia alakul hőenergiává a súrlódásnak köszönhetően
    • motorfék
    • féktárcsa/fékdob-fékbetét közötti súrlódás
    • gumi-aszfalt közötti súrlódás

 

brake disc.jpg

Pocsékba ment energia hő (és fény) formájában

 "...és akkor jöjjön a mérleg..."

A következő ábra az elégetett tüzelőanyag (kémiai) energiájának felhasználását mutatja. Lássuk, hogy az a temérdek energia, ami a benzinben (vagy gázolajban rejtőzik), hová is lesz. (Az ábrát Dr. Emőd István, a BME Gépjárművek Tanszék docensének előadásából kölcsönözzük.)

Diagram.jpg

Alapvetően kétféle energiát "nyerünk" a tüzelőanyagból: hő- és mozgási energiát.

Az ábra bal oldalán piros színnel láthatjuk azt a 68,5%-nyi energiamennyiséget, ami a motorban, illetve a hajtáslánc egyes elemein hővé alakul.

  • Legszembetűnőbb a motor hűtésére használt(!) energia: Nem elég, hogy ez a sok energia kárba vész, a hűtés működtetéséhez további energia kell (hűtőfolyadék szivattyú és ventilátor(ok) működtetése) mindennek a tetejébe a hűtőrendszer összes alkatrészét cipeli az autó "feleslegesen";
  • A másik szignifikáns rész a kipufogórendszer hővesztesége: egyrészt amíg a rendszeren belül van a gáz, átmelegíti azt, másrészt a távozó gázok még mindig nagyon melegek, amin keresztül energiát "dobunk ki" a környezetünkbe
  • Egyéb kisebb tényezők a teljesség igényével az ábrán feltüntetve.

Mielőtt áttérünk a zöld, jobboldali részre, vegyük észre, hogy autónk még egy helyen hőt termel: fékezés közben - ahogyan az előbb erről már volt szó - mozgási energiánk nagy része hővé alakul.

Tehát a szaldónk úgy néz ki, hogy a tüzelőanyagunk kevesebb mint fele maradt meg arra, hogy a járművet valóban mozgassuk! Más szempontból nézve, a belső égésű motorokkal ellátott járművek hatásfoka alig haladja meg a 30%-ot! (A gazdaságos vezetés (Eco-Driving) technikák csak ebből a 31,5%-ból tudnak gazdálkodni.)

A mechanikai munkává alakított energiánk

  • gyorsításra,
  • a gördülési ellenállás leküzdésére
  • és a légellenállás leküzdésére

fordítódik. A diagram jobb szélén láthatóak a kisebb veszteségek mint az erőátvitel veszteségei, vagy a villamos fogyasztóké. A gazdaságos vezetés sikeres végrahajtásához jó tudni, hogy melyik technika, melyik veszteségtényezőt csökkenti.

Az energia nem vész el, csak átalakul - most már azt is tudjuk, hogy mivé.

Na és a HyperMiler?

Vannak akik egyáltalán nem foglalkoznak a fogyasztással, vagy nem tudják, hogy mivel követik el a főbenjáró bűnöket a pénztárcájuk ellen, és vannak aki egyenesen sportot űznek abból, hogy egy tank üzemanyaggal mennyit képesek autózni. Akik már-már a megszállottságig spórolnak út közben, nos azokat hívják (az angol szlengben) hypermiler-eknek. A szó jelentése, hogy megdöbbentő számú km-t tudnak vezeti egy tank benzinnel. Ám a spórolásnak is van "ára", aki óvatos gyorsításokkal, hosszan kigurított megállásokkal operál, az a másik csoportban tartozók szemében sokszor mazsolának, kezdőnek, tanulóvezetőnek tűnik, pedig amúgy éppen az ellenkezője igaz: ezek vérprofik!

Kerülj ki! Éppen hypermiler-kedek! :)

A hypermiler-ek részére már külön matricákat is gyártanak, hiszen jól tudják, hogy ezek a sofőrök látszólag feltartják a gyorsabban haladókat, pedig ha inkább mögéjük állnának, sokat tanulhatnának.

Nemsokára mi is belevágunk, hogy mit hogyan csináljunk a takarékosság jegyében.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....