Marcello Gandini

„Apám azt akarta, hogy zongorista legyek, de én inkább a Lamborghini motorján játszottam”

2024.01.22.

Marcello Gandini, a lázadó autótervező.

 

A Torinói Műszaki Egyetemen (Politecnico di Torino) tiszteletbeli diplomát vehetett át Marcello Gandini. A 85 éves olasz tervező, aki egész életművében arra törekedett, hogy ötvözze a nagyon magas esztétikai ízlést a legmodernebb mérnöki és technológiai megoldásokkal, az ünnepségen felelevenítette karrierjének főbb állomásait.

„Apám karmester volt és azt akarta, hogy zongorista legyek, de utáltam a Steinway összes billentyűjét. Aztán amikor a Lamborghini Miura fedélzetére kerültem, apám rájött, hogy tudok más hangokat játszani, a motorok hangjait” – mesélte pályája rebellis indulását. Gandini, olyan autók atyja, mint a Lamborghini Miura, a Countach és a Diablo, a Fiat X1/9, az Alfa Romeo Montreal, a Chubasco Maserati, a Lancia Stratos vagy a Innocenti Mini személyes élményekkel fűszerezte előadását.

„A családom a humán tudományokra összpontosított, az irodalomra, a zenére és a klasszikusokra. Erre kellett nekem is koncentrálnom. Zongorázni is tanultam. Aztán fellázadtam és követtem az utamat. Elsős középiskolás koromban, a pénzből, amit a szüleim arra adtak, hogy egy latin kiadványt vásároljak, megvettem a híres autótervező és mérnök, Dante Giacosa könyvét az endotermikus motorokról. Megvettem és kívülről megtanultam.”

Bár mindez az 50-es években történt, Gandini szerint fontos üzenete van a mai generációnak is, mégpedig az, hogy a korlátozások és kényszerek elleni lázadás ha erős és konstruktivitással társul, az nagyon jó érzés.

„Ahhoz, hogy valami újat tervezzünk, mindent tudni kell” – vallja Gandini, akit már nagyon fiatalon hajtott az alkotószellem és a tettvágy. Megmutatta munkáit Nuccio Bertone-nak, aki igen jó érzékkel alkalmazta is őt. Gandini 14 évig maradt a Carrozzeria Bertone-nél és itt tervezte a 60-as és 70-es évek legnépszerűbb olasz sportautóit.

A 80-as évektől szabadúszó, független tervezőként számos autógyártóval együttműködött, mint például a Renault, a Lamborghini, a Maserati, a Nissan. A közelmúltban elkötelezettsége a kutatásra és az innovációra összpontosult, számos szabadalmat jegyzett. És bár idén augusztusban már 86 éves lesz, most is alkot.

„Megpróbálom elfoglalni magam. A következő projektem Katarban van, a Dohai Autómúzeum képzési platformján dolgozom.  Aztán vannak más ötleteim is, amelyeket fejleszteni szeretnék”. 

Az autótervezés csillaga, a rohamos technológiai fejlődés ellenére, változatlanul hisz a papír és a ceruza erejében. "A ceruza az agy és a valóság közötti kapcsolat rendkívüli eszköze. Ha nincs eredeti ötlet, akkor egyetlen technológiai csodagyerek sem hozhatja azt létre” – hangsúlyozta meggyőződését a torinói egyetem hallgatóinak.

A diákok és a meghívott vendégek Gandini életművének egy részébe betekintést nyertek a helyszínen is, az egyetem udvarán tizenöt történelmi autót állítottak ki. Designed by Marcello Gandini.

Forrás: torino.corriere.it, ansa.it

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....