használt autó vásárlás

Átlagos kocsi, ijesztő állapot

2022.11.30.

Minden paraméterében átlagos, állapota azonban átlagon aluli.

Van-e átlagosabb kocsi egy 14 éves, benzines Focusnál? Nem nagyon. A hazai személygépjármű állomány átlagos életkora 15 év, a kocsi kínálati ára 1,5 millió forint, motorja szívó-benzines, váltója kézi úgyhogy keresve sem találhatnánk átlagosabb autót.

Ügyfelünk vásárlás előtti használtautó átvizsgálást rendelt egy ilyen autóra, de próbaútra már nem kellett elmennünk vele, mesélem, miért.

Az olasz Titanium

A górcső alá vett Ford Focus Turnier 2.0i pontosan betöltötte a 14. életévét, amikor találkoztunk. Eddig a festői Olaszországban teljesített szolgálatot. Eddigi élete során (legalább) 210 ezer kilométert tett meg. Azért mondom, hogy legalább, mert szervizkönyv – az import autóknál gyakori módon – nem tartozott hozzá.

A Titanium a Focusnál akkoriban az elérhető legmagasabb felszereltségi szint volt. Tévesen azt gondoltam, hogy ebbe Magyarországon alapértelmezett volt a fűthető első üléspár, de a katalógus mást mutat. Minden esetre itthon bőr-szövet kárpitozás járt ehhez a szinthez, ez ebből a kivitelből hiányzott, vagy már más autó ülései voltak benne.

Tudják, hogy jövök, mégsem indul

Bár megrendelt szemléket 1-2 nappal előre biztosan egyeztetjük az eladóval, érkezésemkor még meg kellett keresni a bikát, mert a Focusnál se kép, se hang. Aztán a külső táplálással már azonnal indult, nem is állítottam le a szemle során. Mentségére legyen mondva, hogy fél óra múltán már a saját akksijáról indult a gép.

Az utastér állapota nem támasztotta alá a kijelzett futásteljesítmény. A varrás mentén sérült vezetőülés, az erősen lekopott klímagombok és kormány inkább 300.000 pluszos kilométerértéket indokolt.

Sajnos tovább rontotta az összképet, hogy a kereskedés ezt az autót nem takaríttatta ki, a vezetőülésen idült por állt már.

A kasztni állapota

Mindkét lökhárító lógott. Ez talán a származási országra vezethető vissza, Olaszországban nem ritka a kézifék nélküli, és/vagy sebességi fokozatban hagyott váltóval való parkolás, így arrébb tudja tolni egyik autó a másikat, ha nem adja ki a parkolóhely. A vészhárítók rögzítőkészletét máris felvehetjük a listára.

Kavicsos motorház fedél, élben lepattant ajtók és enyhén deformált elemek jellemezték az autót, de ez egy ilyen idős kocsinál tulajdonképpen elfogadható, másképp fogalmazva, készülni kell rá. Mondjuk a jobboldali tükör törött indexlámpája már nem is világított, ezt is pótolni kellene.

A festékréteg mérés csak a tetőn és a motorház fedélen mutatott gyári értékeket, ezeken kívül minden más külső elem volt már korábban javítva. A jellemző 220-400 mikrométeres értékek még elfogadhatóak lennének, de amikor a bal hátsó sárvédőn 1.500 fölé ugrott a műszer, az már nem annyira tetszett.

Az egyik mérési eredmény a bal hátsó sárvédőn

Tovább mértem hát a kasztni merevségéért is felelős bal hátsó oszlopon. Néhány csipogás után meg is találtam a vágás helyét, ahol 700 mikronos értéket mutatott a festékréteg mérő.

Az ügyfél kérésére itt már megálltunk volna

Felhívtam az ügyfelet az eddigi tapasztalatokkal és jelezte, nem ezt az utót keresi. Azért, hogy ne maradjon eredmény nélkül – bár a próbaútról én is lemondtam – a tárolóhelyen megpróbáltam megmozgatni a Focust.

Azonnal kiderült, hogy a kuplungtárcsája azonnal cserét igényel, ez természetesen viszi magával a kapcsolódó alkatrészeket, nevezetesen a kinyomócsapágyat és a szerkezetet is.

A motortérről is készítettem néhány felvételt, ekkor láttam meg, hogy a légszűrőházból kilépő levegőcső szigetelőszalaggal van „helyreállítva”, az előtte lévő szívótorok műanyag elemei pedig szét vannak esve. Ez utóbbi talán még olcsón orvosolható probléma, és az előbbi sem a költségek miatt bajos.

A cső lyukas és miért szívna a motor a nagyobb (szűrő felőli) ellenállás irányából, ha egyszer dolgozhat a fals levegővel is? A fő kérdés, hogy vajon mennyi ideig üzemelt szűretlen levegővel a motor és a lyukakon beszívott por mit okozhatott a motorban? Nem fogjuk megtudni.

Használt, vagy elhasznált?

Túl sok bizonytalansági tényezőt jegyeztünk fel a szemlelapunkra. Meglehet, egy 14 éves autótól másfél millióért nem kell sokat várni, de azért az minden vevőnek jogában áll, hogy a lehető legtöbb információt derítse ki egy autóról mielőtt pénzt ad érte.

Ezt követően tud megfelelően mérlegelni, hogy az adott költségek vállalhatók-e, vagy sem. Itt most a nem lett a válasz, de ez az eset is csak azt támasztja alá, hogy az olcsóbb, átlagos autók vásárlás előtti átvizsgálása is fontos és szükséges lépés.

Az átlagos autókról és konkrétan erről a Focusról részletesen is meséltem lapunk HangZóna rovatában, érdemes meghallgatni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....