autótechnika

Autó mobilok és mobilos cégek autói

2024.05.19.

Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb ötletek is.

Egyre élénkebb az informatikai és mobilcégek érdeklődése a járműipar és a versenyport iránt, miközben legtöbbje beszállítója az ágazatnak. Nem véletlen, hogy többször felmerült saját autó piacra dobása. Az évtizedes ötletek nem mindig lettek sikersztorik. Íme az amerikai Apple, a japán Sony, a kínai Huawei és Xiaomi krónikája.

Sony

A japán Sony három éve alapított elektromos járművek fejlesztésére új részleget, az ötletet a Las Vegasban megnyílt a Consumer Electronics Show (CES), a legnagyobb nemzetközi szórakoztatóelektronikai, robotikai és mobiltechnológiai kiállításon jelentették be. A Sony Mobility 2021-ben bemutatta első Vision-S 01-est, majd a szintén elektromos és immár hétüléses Vision-S 02 SUV-t, ám eddig még egyik sorozatgyártása sem indult el.

Huawei

A mobiljairól ismert Huawei, az autógyártó Changan és az akkuóriás CATL műve a kínai prémium márka harmadik modellje, Avatr 07 crossover, mely az idei év második felében kerül piacra. A Kínai Ipari, Informatikai és Technológiai Minisztérium ismertetője szerint az új modell ára 250 ezer és 350 ezer jüan lesz, ami jelenlegi árfolyamon 32,6 ezer-45 ezere 600 euró. Karosszériáját a 7-es BMW is megrajzoló Nader Faghihzadeh tervezte.

Xiaomi

Már piacon van, de nem igazán sikertörténet, pedig valósággal berobban a piacra. mobiltelefonjairól és okos eszközeiről ismert Xiaomi 2021 szeptemberében 1,39 milliárd dolláros alaptőkével indította a Xiaomi Automobile céget. Lei Jun vezérigazgató nagyszabású tervekről beszélt: első lépcsőben 10 milliárd dollárt fektetnek a járműipari ágazatba, mellel másfél évtizeden a világ öt legnagyobb autógyártója közé akarnak bekerülni.

Induláskor a Xiaomi márka első modellje, az SU7-es csak a állami tulajdonú és évi 200 ezres kapacitású BAIC Group pekingi telephelynén készülnek, de a hosszú távú tervszám évi tízmillió autó. A közel öt méteres SU7-es alapváltozatának hátsókerékhajtású, a kétmotoros összkerékhajtású elektromos rendszere gyorsan tölthető.

A Kínai Ipari, Információs és Technológai minisztériumának 2023 november 16-i közleményében részletesen ismertette a Tesla vetélytársának nevezett Xiaomi SU7 és SU7 Max adatait: 4,997 méter hosszú, 1,963 méter széles, 1,455 méter magas és 3 méteres tengelytávú. Vagyis hosszabb és tengelytávjának köszönhetően tágasabb utasterű mint a Tesla Model Y.

Az alapmodell hátsó kerekeit CATL LFP akkuról táplálkozó 338 lóerős villanymotor hajtja. A két villanymotoros 4x4-es változathoz 590 lóerős hajtáslánc jár.

A teljesen elektromos hajtású, 310 lóerős Avatr 07-es rendelhető egy további 155 lóerőnyi teljesítményt és további elektromos töltést biztosító benzinmotorral, a hatótáv növelt EREV rendszerteljesítménye 485 lóerő, tisztán elektromos üzemmóddal 180 kilométerre képes.

A Teslánál olcsóbb - 30 ezer dolláros - Xiaomi SU7-es árának köszönhetően áprilisban egyetlen nap alatt 88 898-an jelezték vételi szándékukat, igaz féléves várakozással.

A szalagról 76 másodpercenként gördül le egy Speed Ultra modell, jelzéséhez és gyártási tempójának köszönhetően rekordveszteséget termel: elemzők szerint autónként akár 10 ezer dollárt (3,6 millió forint) is bukik a modellen. Az idei terv százezer darab, de ez még csak az első lépcsős termelési bukta fejezete.

Kínai újságírók tesztjén két-három tempós kör után elfogytak a fékek, a kocsit a bukótér fala állította meg. A Xiaomi hivatalos reakciója szerint az autóba szerelt fékbetétek utcai használatra fejlesztett darabok, ám ennek ellent mondanak az SU7-es teljesítményét és menetdinamikáját is Porsche verőnek reklámozott kocsi gyári ismertetése.

A német Porsche Taycan Turbo 2,93 másodperc alatt gyorsul százra, a SU7 MAX ismertetőjében 2,78 másodperc szerepel, amit megkérőjelztek a tesztelők ellenőrző mérései, miközben a német klasszikusok általában túlteljesítik a gyári ígéreteket és nem csak gyorsulási adatokban.

A kínai modell 800 km-es hatótávja sem reális, mert a tesztek alapján 650 km alatt maradt.

Apple

Az Apple meg akarta venni a McLarent, aztán inkább saját autós céget alapított. Indulásnak a járműcsalád fejlesztésére alapított Titan projekthez szerződtetett több nagyágyút az Aston Martintól, a BMW-től, a Porschétől és a Teslától, de hiába.

Az Apple car nem happyenddel ért véget. 2014-ben indult az Apple saga, mely elektromos és önvezető autó fejlesztéséről szólt. Titan projektben 2018-ban már ötezren dolgoztak, a Volkswagennel autonóm T6 Transporter elkészítésérben állapodtak meg. BBC augusztusi beszámolója szerint az Apple-nek ekkor már 66 közúti forgalomban regisztrált vezető nélküli autója volt és 111 sofőrt regisztrált ezek felügyeletére.

A Reuters 2020 decemberi tudósítása szerint az Apple 2024-re tervezi a lehetséges bevezetési dátumot, miközben Ming-Chi Kuo elemző szerint erre aligha kerülhet sor 2025 előtt, sőt, a piacra kerülés 2028-as dátuma is kérdőjeles. Igaza lett, mert 2024 februárjában az Apple vezetői törölték az autonóm elektromos jármű megjelenésének tervét, ehelyett a projekt erőforrásait a vállalat mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatásaira csoportosították át.

A 2024-es pénzügyi jelentés a Titan projekt évente több mint 1 milliárd dollárba került a vállalatnak, az Apple más részeinek együttműködése több százmillió dolláros többletkiadást jelentett. Az év elején több mint 600 alkalmazottat bocsátottak el a projekt törlése miatt.

Az autós projekt az évek során többféle terven is átesett: az Apple szilíciumcsapatának munkatársai nagymértékben részt vettek az autóban, hogy megtervezzék az autonómiához használt processzort. A Titan program törlésekor a chip már majdnem kész volt és négy M2 Ultra együttes feldolgozási teljesítményével volt egyenértékű, az autó mikrokernelét safetyOS-nek nevezték el.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.18
Az ember racionális lény, legalábbis mindannyian erre törekszünk. Így választunk magunknak párt,....
2025.06.18
Floridában gyorshajtáson kaptak egy házasságkötésre igyekvő, pontosabban száguldó menyasszonyt,....
2025.06.18
Nem számít a hőség, ez az új szabály.   ..
2025.06.18
Legkorábban június 22-én, vasárnap indulhat az Axiom-4 misszió legénysége, köztük Kapu Tibor....
2025.06.18
Már vagy tíz kínai autómárka kapható Magyarországon. Legújabb fejlemény, hogy Közép-Európában is....
2025.06.18
Évek óta nincs könnyű helyzetben az autóipar, a nehézségek pedig egyre inkább szemléletváltást....
2025.06.18
Az ország számos pontjáról több tucat motorost vonzott a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Baleset....
2025.06.18
A mozi varázsával várja a Honda mindazokat, akik ellátogatnak a 2025. július 10 és 13. között....
2025.06.18
Kezd általános elvárássá válni, hogy a forgalmasabb utak mentén rendelkezésre álljon e-töltő, sőt,....
2025.06.18
A Volkswagen visszatért az UEFA pályájára. Az autógyártó az UEFA női labdarúgó-Európa-bajnokság....