csiphiány

Autók millióira várnak hiába a vásárlók

2021.08.04.

Várhatóan legalább 7 millió nem készül el idén a csiphiány miatt. Észak-amerikai és európai autógyárak folyamatosan igazítják, azaz csökkentik a termelést az egyre elhúzódó válság hatására.

 

A válság elérte a legnagyobb gyártókat is, a General Motors és a Volkswagen is korlátozásokra kényszerült. Az AutoForecast Solution (AFS) piacelemző szerint ugyanakkor a kínai gyártókat kevésbé érinti a csiphiány. A General Motorsnál legutóbb 13 331 Chevrolet Malibu gyártását (fairfaxi gyár, Kansas City), valamint 11 687 Cevrolet Equinox szabadidő-autó összeszerelését törölték (Ramos Arizpe és San Luis Potosi mexikói gyárakban). Sajtóértesülések szerint a Volkswagen két csehországi gyárában is leállt egyes modellek gyártása. A piacelemző cég előrejelzése szerint a csiphiány miatt eddig 5,8 millió autó gyártása hiúsult meg, ami várhatóan még az idén 7 millióra nő.

 

Bejelentett gyártáscsökkentés (autó)

Becsült gyártáscsökkentés (autó)

Észak-Amerika

1 837 828

2 142 073

Európa

1 738 684

2 198 065

Kína

1 114 461

1 268 330

Ázsia többi része

811 716

1 062 535

Dél-Amerika

210 445

233 808

Közel-Kelet/Afrika

47 776

62 463

Összesen 2021-ben

5 648 000

6 855 000

 

Az elmúlt hetekben sorra jelentették be a gyártáscsökkentést az autóipar legnagyobb szereplők. Alkatrészhiány miatt korlátozni kényszerült termelését júliusban a legnagyobb cseh autógyár, a Skoda Auto. Ezt Martina Gillichová, a Skoda szóvivője Mladá Boleslavban jelentette be. Gillichová megerősítette, hogy az alkatrészek közül elsősorban a csipek hiányoznak, ezért hetente mintegy ötezer Skoda személygépkocsit nem tudnak befejezni. Szerinte a csiphiány minden modellt érint. “Azzal számolunk, hogy a következő egy-két héten olyan akut lesz a csiphiány, hogy már nem tudjuk tartani a termelést” – jelentette ki Gillichová július elején. “Mladá Boleslavban és Vrchlabíban korlátozzuk a termelést, de Kvasinyban teljesen leállítjuk” – tette hozzá a szóvivő.

Michael Oeljeklaus termelési igazgató az iHned gazdasági hírportálnak elmondta, hogy a hiányzó alkatrészek, elsősorban csipek miatt jelenleg már eddig is mintegy 30-40 ezer be nem fejezett autót tart raktáron a vállalat. A kocsik többsége a Mladá Boleslavhoz közeli Hradec Králové város repülőterén parkol. A Skoda hetente mintegy 21 ezer személygépkocsit gyárt Csehországban. Az igazgató úgy látja, hogy a csiphiány várhatóan az év végéig eltart.

A magyar autógyártás is érintett

Júniusban az Audi Hungariában is állt legalább egy hétig a termelés. A Telex megkeresésére a vállalat kommunikációs osztálya megerősítette, hogy a félvezetőket tartalmazó alkatrészek hiánya miatt a 25. héten a vállalat járműgyárának legtöbb gyáregysége nem fog termelni. Az alkatrészhiány okozta termelésleállás miatt a dolgozók a „gördülő munkaidőkeret terhére” mentesültek a munkavégzés alól. Az Audi Hungaria Zrt. a magyarországi dolgozókat arról tájékoztatta, hogy az alkatrészhiány azért állt elő, mivel Malajziában a koronavírus-járvány miatt teljes lezárást rendeltek el. Amíg ezt nem sikerül orvosolni, a Volkswagen-csoport legtöbb termelő telephelyét érinti a probléma.

A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt júliusban három hétre ismét leállt a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tájékoztatása szerint, a kecskeméti gyár az aktuális helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodik. A 30., 31. és a 32. hetet érintő (amely augusztus 15-éig tart) termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használják fel.

A félvezető áramköröket gyártó Intel még április 22-én jelezte, hogy nem látja a végét a nemzetközi piacon az elektronikai alkatrészek kínálatában bekövetkezett hiánynak. Emiatt a kecskeméti Mercedes-gyárban idén januárban, majd áprilisban már volt egy-egy termelés-leállás, a globális csiphiány miatt pedig június közepén ismét rövidített munkaidőt vezetett be a rastatti és brémiai Mercedes-Benz üzemekben a Daimler. A kecskeméti gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat. A koronavírus-járvány miatt 2020. március 20-tól április 28-ig állt a munka a gyárban. Később, augusztusban az ünnepi hétvégéhez kötve, majd a téli szabadságolási időszakban is tartottak egy-egy termelési szünetet.    

A válság a Magyar Suzukit sem kerülte el, Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető korábban az Új Szónak azt nyilatkozta: "Július 9. és 16. között a Magyar Suzuki esztergomi gyára félvezető hiány miatt csökkentett kapacitással, egy műszakban fog termelni. Az érintett munkatársaknak pihenőnapokat biztosítunk, melyeket transzfernapok segítségével a munkaidőkereten belül később pótolunk. Az egy műszak oka tehát a csiphiány”. Bonnár-Csonka Zsuzsanna korábban közölte, hogy az évek óta megszokott nyári karbantartás miatt augusztusban a Suzukiban kéthetes leállás lesz, mégpedig augusztus 9. és 22. közt szünetel a termelés.

Közben tarolnak a csipgyártók

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel májusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint. A szervezet honlapjára felkerült adatok azt mutatják, hogy májusban 43,61 milliárd dollár értékben értékesítettek félvezetőket a világon, ami 4,1 százalékkal felülmúlta az áprilisi 41,88 milliárd dollárt. A tavaly májusi 34,55 milliárd dollárhoz képest a növekedés 26,2 százalék. A SIA rámutatott arra, hogy májusban folytatódott a félvezetők iránti globális keresletnövekedés, az eladások valamennyi fontos piacon bővültek havi és éves szinten.     Áprilishoz képest Észak- és Dél-Amerikában 5,9 százalékkal, Európában 1,1 százalékkal, Japánban 3,1 százalékkal, Kínában 5,4 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kína és Japán nélkül) 2,6 százalékkal nőtt az eladásból származó bevétel májusban.    Tavaly májushoz viszonyítva Európában 31,2 százalékkal, Japánban 20,4 százalékkal, Észak- és Dél-Amerikában 20,9 százalékkal, Kínában 26,1 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kínát és Japánt leszámítva) pedig 30,9 százalékkal nőtt a bevétel.

A SIA adatai szerint tavaly 439 milliárd dollár értékben értékesítettek csipeket világszerte, ami 6,5 százalékkal meghaladta az előző évit. A szervezet a csipeladások további növekedésére számít az idén.    A SIA az amerikai félvezetőgyártó ágazat 98 százalékát és a világ nem amerikai csipgyártóinak kétharmadát tömöríti.

Összeállította: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....