közlekedésbiztonság

Autós Akadémia: Hányan nem halnának meg, ha övet használnának?

2014.04.29.

Hány emberélet lenne megmenthető, ha még többen használnák autójukban a biztonsági övet? Mire jó és hasznos az autós szimulátor? Mikor jött létre a gumiabroncs? Egyebek mellett ezek az izgalmas kérdések szerepeltek az Autós Nagykoalíció Autós Akadémiáján, amelyet ezúttal is a Művészetek Palotájának Bohém éttermében tartottak.

Minden választási évben nő a halálos balesetek száma, igazi magyarázat nincs rá, célunk azonban nem változott, aki elindul, épségben haza is érjen – kezdte köszöntőjét Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke az Autós Akadémia áprilisi rendezvényén, s felkonferálta az első előadót, prof. dr. Holló Pétert, az MTA doktorát, KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzorát, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanárát.

2013-ban  a személysérüléses közúti balesetek 3,4%-al nőttek, viszont a halálos áldozatok száma 2,3%-al csökkent – kezdte beszámolóját Holló Péter, aki elmondta azt is, a súlyos sérültek  9,1%-al, a könnyű sérültek száma pedig  4,7%-al nőtt.

Holló professzor sok adattal szolgált a közlekedésbiztonságról.

Nem indult jól a 2014-es év – tudtuk meg az előadótól. Az ORFK adatai alapján 2014 első két hónapjában 1880 személyi sérüléses baleset  (+11, 5%) történt Magyarországon. A halálos, súlyos és könnyű sérüléses balesetek száma egyaránt nőtt 10% feletti mértékben.  82 fő életét vesztette, ami 14 fővel (20,6%) több, mint az előző év azonos időszakában. A súlyos sérülések száma: +9,3%-al, a könnyű sérülések száma 8,5%-al nőtt. Az ittasan okozott balesetek száma 148-ról 182-re nőtt (+23%) az év első két hónapjában.

Örvendetes tény, hogy növekszik a biztonsági övet használók aránya – emelte ki Holló Péter. Ha 84-ről 95 százalékra tudnánk növelni a biztonsági övet használók arányát, negyven emberélet lenne megmenthető.

Az előadó ugyancsak örvendetes tényként említette, hogy a biztonsági gyermekülést használók aránya is látványos növekszik.

Nemzetközi összehasonlításban azonban minden területen van még mit javítani.

-A jelentős javulás ellenére nemzetközi összehasonlításban a hazai közúti biztonság még mindig nagyon kedvezőtlen. A halálozási mutató (meghaltak /10.000 gépjármű) 20 OECD tagállamra vonatkozó 2012. évi adatainak alapján Magyarország csupán Lengyelországot tudta megelőzni. A hazai autópályák baleseti halálozási kockázata nemzetközi összehasonlításban egyike a legkedvezőtlenebbeknek.  Mindez azt mutatja, hogy a közúti biztonság további nagymértékű javítása érdekében újabb intézkedésekre, erőfeszítésekre van szükség - – sommázta véleményét Holló Péter.

Ezt követően Urbán Péter egyetemi előadó folytatta egy hónapja megkezdett, a gumiabroncs történetével foglalkozó előadását.

- Az első gumiabroncsok, az alacsony sebesség és a kis terhelés ellenére sem voltak hosszú életűek, viszont cseréjük meglehetősen időigényes volt, ezért kezdetben főleg arra koncetrált minden fejlesztő, hogy a keréktárcsa-gumiabroncs kapcsolatot alakítsa felhasználó baráttá. Ez ügyben Michelin-nek vannak eltagadhatatlan érdemei aki először szabadalmaztatta a második képen látható keréktárcsa és gumiabroncs kapcsolatot kerékpárokhoz, mely már közel állt a napjainkban is használatos rendszerekhez – kezdte előadását Urbán Péter.

Korabeli abroncs

A tényleges érdem mégsem az övé. 1916 november 7-én Artur John Savage 1915-ben beadott szabadalma „moder gumiabroncs kialakítás járművek részére” rögzítésre került. A modern gumiabroncskialakítás atyja alapvetően fegyverek tökéletesítésén dolgozó feltaláló volt, csak ez az egy gumiabroncs témájú szabadalma létezik.

A szerkezeti fejlődés mellett részletesen elemezte Urbán Péter az alapanyagok változásait. 1958-ban a nejlon, 1966-ban a Polyester, 1972-ben a Kevlar, 1973-ban az üvegszál volt az év slágere.

Urbán Péter

-Jelenleg a megváltozott fogyasztói igények lekövetésének érdekében a már ismert vegyületek újragondolása folyik a laboratóriumokban – hallhattuk az előadótól, aki számos érdekességgel szolgált.

És korabeli téli gumi reklám

Megtudhattuk azt is: 1933-ban a Michelin elkezdett szegecselt abroncsokat kínálni vásárlóinak, hogy a  téli körülmények között se érje őket meglepetés. Az első igazán télinek nevezhető gumiabroncsot viszont a Nokian készítette 1934-ben teherautók részére. Az első igazi téli személyabroncs is az ő nevükhöz fűződik. A Hakkapeliitta névre keresztelt termék 1936-ban jelent meg a piacon. Érdekessége, hogy nem csak a mintázata, de az anyagkeveréke is már téli volt, és úgynevezett szívó mintaelemeket tartalmazott. Ez a mintázat változatlan maradt egészen az 50-es évekig.

Harmadikként Rippel Ferenc, a CG Car-Garantie Magyarország területi vezetője Garancia és ügyfélmegtartás a gyakorlatban – márkakereskedések és márkaszervízek gazdasági túlélő készlete címmel tartott előadást.

Jobbra Knezsik István, az ANK elnöke felkonferálja Rippel Ferencet.

- Tíz éve vagyunk jelen Magyarországon, a fő partnereink a márkakereskedések és márkaszervizek – mondta el Rippel Ferenc, aki hangsúlyozta azt is, az előző évekhez képest még hamarabb megtörténik az elvándorlás, szinte a garanciális idő lejárta után azonnal. Egyre nagyobb a nem márkakereskedőt választó ügyfelek száma. A gyári garancia lejárta után nem érzi kötve magát az ügyfél. Éppen ezért egyszerűbb megtartani egy elégedett ügyfelet, mint meggyőzni egy újat!

Európai gyártókkal és importőrökkel kötött keretegyezményeik.

Mit tehet a kereskedő vagy importőr? – tette fel a kérdést az előadó, s válaszokat is adott.

  • Ügyfélkapcsolati programot indíthat
    (garancia + garanciahoszabbítás)
  • Átfogó ügyfélkapcsolati központ üzemeltetése direkt marketing szolgáltatással együtt
  • Értékesítési és reklámanyagok egyedi létrehozása és készítése
  • Gyártó- és kereskedőspecifikus marketing koncepciók az egész garanciára kiterjedően

Rippel Ferenc beszélt arról is, hogy a hatályos PTK szerint: „Fogyasztói szerződés esetén (…), a fogyasztó a teljesítés időpontjától számított két éves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényeit.(…)” Megjelent a Termékszavatosság fogalma:

Fogyasztó szavatossági igényét nemcsak az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval szemben is érvényesítheti – ennek határideje egy év a gyártói forgalomba hozataltól.

Kifejtette: testreszabott ügyfélmegtartási programokkal rendelkeznek, mint:

  • Egyedi postázó programok személyre szabott ügyfélkártyákkal
    (ügyfélkapcsolati program)
  • Többszöri garancia-meghosszabbítás
     lehetősége
  • Bónusz(kupon) csekkfüzet
  • Optimális egyéni reklámanyagok

Végezetül Szabó Attila a  "Vezetek" Vezetéstechnikai Továbbképző Központ Kft.  ügyvezető igazgató   „A medve NEM játék címmel tartott előadást.

Bármilyen közlekedési körülmény szimulálható.

Elmondta: cégük 20 év szakmai tapasztalattal rendelkezik a PC alapú szimulációban. Technikai háttere: valós időben történő szimuláció, 3D adatbázis, pedagógiai tartalom, felhasználói felületek 2D és 3D.

Szimulált eszközök szakmai területei: közúti közlekedés, ezen belül személy-tehergépkocsi, busz,motorkerékpár, továbbá a légi közlekedés.

Szabó Attila az Autós Akadémián

Szabó Attila elmondta, szívesebben használja a szimulátor szó helyett a Multimédiás Interaktív Közlekedési Konzolok kifejezést, mivel eredeti műszerek és kezelőszervek vannak, valósághű a környezet, nagy teljesítmény biztosított és a mobilitás is adott.

- Sokan úgy szereznek jogosítványt, hogy éjszaka sosem vezetnek, vagy autópályán sem járnak, mert nincs a közelben, a szimulátorral ilyen körülmények között vezethetnének - jelezte Szabó Attila azt, a közlekedésbiztonságot fokozná, ha egyre több helyen alkalmaznák ezeket a készülékeket.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.09.25
Lezajlott múlt héten a közútkezelők legnagyobb hazai eseménye, a nagy múlttal rendelkező nemzetközi....
2023.09.25
2023 első öt hónapjában 47 089 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 1,7....
2023.09.25
Megrendülten tudatjuk, hogy életének 84. évében elhunyt dr. Németh Kálmán gyémántdiplomás okleveles....
2023.09.25
A rendezvény első napja rengeteg programot kínál gyúróversenytől a koncertekig. ..
2023.09.25
A klasszikus formavilág és a legmodernebb technika bravúros mérnöki ötvözete az IAA Nemzetközi....
2023.09.25
Jövőre új autópálya matrica kategóriát vezetnek be Ausztriában: az egynapos matricát, amelynek ára....
2023.09.24
Korrekt eljárás a kereskedőtől. ..
2023.09.24
Egy újabb apró, de fontos lépéssel került közelebb Budapest a fenntarthatóbb városi életmódhoz. A....
2023.09.24
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Vannak még csodák. ..
2023.09.24
Épp 40 éve, 1983. szeptember 14-én súlyos magyar autóbusz-baleset történt Graz közelében. A....