utánpótlás

Autós szakmák a színfalak mögött – A karosszérialakatos 2.rész

2020.03.31.

Újra felvesszük a munkásruhát, és a védőszemüveget, hiszen folytatódik sorozatunk, amelyben megnézzük hogyan működnek a különböző autójavító műhelyek. Sorozatunk mai részében újra a karosszérialakatos mester műhelyébe látogatunk. Ha még nem olvasta, interjúnk előző részét itt tudja bepótolni.

A munka "bontással" kezdődik

Beszéljünk egy kicsit arról, milyen munkafolyamatok során épül újjá a sérülten érkezett autó?

Amikor megérkezik az autó, akkor szemrevételezés kezdődik, itt általában már kialakul a javítási technika is, amivel helyre lehet állítani a sérült elemet. Utána kell nézni, hogy kapható e cserealkatrész (karosszériaelem), vagy nekünk kell hozzá legyártani a pótolandó elemet. Lemezt lehet vásárolni kétméteres, vagy egyméteres táblákban különböző vastagságokban. Ebből kell megmunkálni és megfelelő méretűre beállítani. CO és Awi hegesztőgéppel dolgozunk. Hegeszteni is tudni kell, lemezt formálni is tudni kell, egyengetni is tudni kell, és a kalapácsot is tudni kell, hogy tartsd a kezedben. Az elkészült karosszériaelemet a helyén kell véglegesre alakítani, ami sok finom beállítást igényel, mire átadható a fényezésnek, és azt persze csak úgy lehet tovább küldeni, hogy elő is van készítve a fényezésre az elem. Méretpontosan kell dolgozni, hogy az a felület olyan legyen, amire csak a legminimálisabb gittet kelljen húzni. Nekünk az az igazi elismerés, amikor a fényező kolléga hozza ide az autót, és kéri, hogy te csináld, neked kellene csinálni, mert utánad jó dolgozni. Erre a szintre nehéz eljutni, de persze mindig erre törekedtünk.

Nahát, egy rozsdásodó Mazda, micsoda meglepetés. :-)  ( A képen az elem már elő van készítve az új ív fogadására. )

Tehát akkor kijelenthető, hogy a ti munkátok össze van kapcsolódva a fényezővel?

Mi egymás nélkül nem tudunk létezni. A mi munkánknak az adja meg a koronáját, ha egy szép fényezés születik belőle, de nem lehet szép a korona, ha nincs meg az alapja. Mi egymásra vagyunk utalva a fényezővel, és ha rám van bízva a fényezés is, nagyon össze kell dolgoznunk. Nekünk is, és nekik is figyelni kell arra, hogy ha a műhelyünkből kimegy az alkatrész, akkor azon nekik már ne kelljen foglalkozni az előkészítéssel.

Biztos veletek is előfordult már, hogy valamit túlhúztatok, ilyenkor mit lehet tenni?

Általában a húzatás úgy szokott kinézni, hogy az utolsó pár milliméterről a legnehezebb visszahúzni. Tehát mint minden munkafolyamatban, itt is kell a biztos kéz, és a tapasztalat, hogy egy anyagról megmondd, hogy mennyit enged még. De persze mindenkivel előfordul, hogy hibázik, de törekszünk arra, hogy ez minél ritkábban forduljon elő, én azt gondolom, hogy a megfelelő tapasztalattal ez kiküszöbölhető.

Minél nagyobb a rozsdásodási hajlam egy típusnál, annál nagyobb eséllyel találni hozzá komplett javítóívet.

Ha már szóba került a tapasztalat, akkor adja magát a kérdés, hogy lehet valakiből jó karosszérialakatos szakember? Mesterember?

Fanatikusnak kell lenni. Az autókat szeretni kell, és meg kell, hogy lásd bennük a szépséget. Az a lényeg, hogy amikor már eljutsz odáig, hogy egy karambolos, vagy szétrozsdásodott autóból is újat tudsz varázsolni. Ez a saját kezed munkáját dicséri, és az olyan minőségben készült el, hogy jogosan lehetsz rá büszke.  Ha esetleg sokat kellett gondolkodni, hogyan állíts helyre egy elemet, akkor, ha úgy sikerül, ahogy elképzelted, és az ügyfél is elégedetten távozik, az is nagy motiváció a jövőre nézve. Ezt kell megélni az egészben, hogy sikerélményed legyen. Ebben az állapotban már könnyebb, és jól lehet dolgozni, viszont ideáig eljutni nagyon nehéz, és sokan ebben véreznek el, hogy az oda vezető úton nem akarják a szenvedést. Én csak kitartást, és elszántságot tanácsolhatok a kezdőknek. Felejtsük el a gyors meggazdagodást. Tisztességesen meg lehet élni a szakmánkból, de rövid távon, gyorsan itt nem lehet meggazdagodni. Általánosságban az a probléma, hogy azokkal a fiatalokkal, akik én találkozom, ők inkább tisztább munkát keresnek, és nem alkarnak minden este elfáradva koszosan hazaérni. Szemléletváltásra van szükség, mert anélkül továbbra sem lesz igazi becsülete a munkának. Bár azt látom, hogy kezd visszatérni a szakma becsülete, egyre inkább elismerik a jó szakembereket, nem csak a mi, hanem más területeken is.

Az elem elkészült, és várja a fényezőt.

Téged mi vitt a karosszérialakatos szakma irányába?

Édesapán 40 én 19 éve csinálom. Szinte mondhatom, hogy én ebbe születtem bele. Pedig az elején édesapám ellenezte, hogy karosszériás legyek, ő azt akarta, hogy inkább tovább tanuljak. Valószínűleg a szakma nehézsége miatt, hiszen ő már végig szenvedte az egész életét. Munkás, koszos ruhában egész nap a műhelyben nem egy leányálom. Azt mondják, hogy ez a szakma nem fiatalít meg, de igaz, hogy van sok szépsége, viszont az biztos, hogy nehéz. És ez a baj, hogy amikor a fiatal tanulók idejönnek gyakorlatra, akkor ezt átlátják pár hónap után, és később már nehéz őket motiválni. Azt mondom, hogy szinte fanatikusnak kell lenni ahhoz, hogy ebben a szakmában hosszútávon berendezkedhess, másképp korán elveszíti az ember a lelkesedését.

Interjúsorozatunk következő részében is Attiláék műhelyébe térünk vissza ahol beszélünk majd az utánpótlásról, és arról is, hogy tényleg jó üzlet e a veteránok restaurálása. Na meg az is kiderül, hogy mit csinál a karosszérialakatos akkor, ha nem autókat kalapál. Tartsanak velünk legközelebb is az autójavító mesterek világában kalandozva.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.02
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások vezető szállítója, miután 2020 márciusától több hazai....
2020.06.02
A GreenGo újításával május végétől egy gyorsabb és pontosabb rendszeren keresztül élvezhetik a....
2020.06.02
Bár a kereskedések szép lassan újranyitnak egész Európában, egyelőre túl korai megjósolni, hogy mit....
2020.06.02
Őrizetbe vettek Zalában egy - nem először - autót vezető 15 éves fiút, aki egy átszerelt rendszámú....
2020.06.02
Fernando Alonso a Dakar Rallyra való felkészülés közben az új 2020-as Toyota Hiluxot is tesztelte:....
2020.06.02
Az Audi új projektet indított: szakemberekből álló csoport fejleszti ki a jövő autóját "Artemis"....
2020.06.02
Szerencsés helyzetben vagyunk mi magyarok, hiszen az Adria csak egy karnyújtásnyira van tőlünk, a....
2020.06.02
A koronavírus okozta korlátozások feloldása után a mobilitás ismét növekedett Bécsben. Sokan....
2020.06.01
A koronavírus-járvány miatt 1986 után először nem rendeznek futamot a gyorsaságimotoros-....
2020.06.01
Áttekintés a hibrid járművek felhasználhatóságáról. ..