versenyképesség

Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny: nyíregyházi győzelem

2014.05.02.

A megmérettetés ma már az élet minden területén, a szakmai előrejutásban pedig fokozottan is az élet része. A fiataloknak, pályakezdőknek erre készülniük kell, a felkészülésnek pedig része a gyakorolás, első színtere az iskola. A vetélkedés, a versenyzés mindenkinek kihívás: a tanulóknak, a felkészítő tanároknak és az iskoláknak egyaránt. Erre szolgálnak a tanulmányi versenyek, köztük a kiemelt helyet elfoglaló Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny, az AOE és az Autótechnika folyóirat kiadója, az XMeditor Kft. kezdeményezése.

Akikre büszkék vagyunk

Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny, 2014.

A megmérettetés ma már az élet minden területén, a szakmai előrejutásban pedig fokozottan is az élet része. A fiataloknak, pályakezdőknek erre készülniük kell, a felkészülésnek pedig része a gyakorolás, első színtere az iskola. A vetélkedés, a versenyzés mindenkinek kihívás: a tanulóknak, a felkészítő tanároknak és az iskoláknak egyaránt. Erre szolgálnak a tanulmányi versenyek, köztük a kiemelt helyet elfoglaló Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny, az AOE és az Autótechnika folyóirat kiadója, az XMeditor Kft. kezdeményezése.

Sok évvel ezelőtt az autószerelő és autóelektronikai műszerész szakmák (melyek a gyakorlatban ma már fuzionáltak) tanulói részére kiírt Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny (AOTV) célja az volt, hogy a fenntartóipar beszállítói és munkáltató műhelyei állítsanak feladatot és a mindenkori korszerű technika, mellyel már munkába állásuk után azonnal találkoznak, jelenjen meg a feladatsorokban. Az immár 10 éves hagyományokat őrzik és viszik tovább a rendezők. A verseny csapatverseny, mely egyéni feladatmegoldásokkal és értékeléssel is kombinált. A csapatmunka nagyon fontos a műhelyek gyakorlati munkavégzésében, a csapatversennyel ezt is kívánja az AOTV modellezni.

A verseny célja, hogy a tanulók felkészültségéről a majdani munkáltatók és a szakmát eszközökkel ellátó beszállítók – garázsberendezés, szerszám, diagnosztikai műszer, információ-szolgáltatók – győződjenek meg és ne maguk az iskolák zárt világában legyen a verseny, mint az a mai állami szakmai tanulmányi versenyeken történik.

Az Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny (AOTV) az autószerelő és autóelektronikai műszerész szakmák tanulóinak írják ki. Az idei verseny középdöntőjébe 8 csapat került, innen 3 csapat jutott a döntőbe.

A döntőre 2014. április 29-én, Budapesten, a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. központjában és oktató centrumában került sor. A döntő védnöke és támogatója a Porsche Hungaria, Eppel János, igazgató, dr. Vérten Sándor, kommunikációs vezető, Markos László vevőszolgálati igazgató, Papp László, az oktatóközpont vezetője.

A versenybizottság

A versenybizottság elnöke: dr. Nagyszokolyai Iván (XMeditor)

A versenybizottság társelnöke: Spindler Tibor (AOE)

A versenybizottság tagjai: Bagi Mihály (AOE), Gátfalvi Csaba (MAK), Markos László (POHU), Szalai László (Autótechnika).

A versenyfeladatok

Az AOTV döntőjében a megmérettetés írásbeli tesztfeladatokból, szóbeli feladatokból és gyakorlati feladatokból állt. Az első tesztfeladat a Porsche Hungaria cég és a cég által képviselt gyárak, modellek ismeretköréből, valamint cégtörténeti vonatkozások állt össze. A második tesztfeladat korszerű autógépészeti (szerkezetismereti, szerelési, diagnosztikai) ismeretek összessége alkotta.

A teszteket szóbeli vizsga követte: három szerkezeti témacsoportban kellett a versenyzőknek összeszedetten ismereteikről számot adniuk, a CR dízeltechnikáról, a DSG váltóról és elektromechanikus szervókormányokról, kormánykerék integrált elemeiről, kiemelten a vezetőoldali légzsákokról.

A verseny neheze csak ezután következett: a tanulóknak a POHU oktatóközpont műhelyeiben kellett a gyakorlati munkában is jeleskedniük, három gyakorlati feladatot kell megoldaniuk: vezérlés beállítás, kétkuplungos automatikus nyomatékváltók, dízelmotoros autó diagnosztikája.. Valamennyi VW, Audi szerkezetet dokumentáció birtokában kellett mérni, szerelni, beállítani.

Az AOTV 2014 döntőjének végeredménye:

1. helyezett csapat

Bánki Donát Műszaki Középiskola és Kollégium – Nyíregyháza

versenyzők: Kántor Gábor, Linkecs Dávid, Reskó Tibor

felkészítő tanár: Balázs Elek

 2. helyezett csapat

SZMSZIK Savaria Szakképző Iskolája – Szombathely

versenyzők: Erdélyi Martin, Kenesi Gábor, Kutits László

felkészítő tanár: Bukovinszky Márta

3. helyezett csapat

Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola – Debrecen

versenyzők: Cseke László, Hevér Gergely, Nagyfejeő Benjámin

felkészítő tanár: Kovács Imre

A versenyzőket, a felkészítő tanárokat és iskoláikat a rendezők és a verseny támogatói tárgyjutalmakban részesítették.

Gratulálunk az AOTV 2014 döntőjébe jutott valamennyi versenyzőnek és felkészítő tanárának! E megmérettetés szerint ők 2014 legjobb ifjú szakemberei!

 

 

Magánvélemény közügyben

Továbbra sem érthető számomra az (sokan vagyunk ezzel így), hogy az autós szakmák miért nem kerülnek át minisztériumi felügyelet alól kamarai, tehát (áttételesen) munkáltatói felügyelet alá. Ismert, hogy számos kézműves szakma már évek óta kamarai irányítás alatt áll. A minisztériumnak – ezt mutatja a mai helyzet, és ez az állapot sajnos már évekre nyúlik vissza – nincs kapacitása ezt érdemben gondozni. Arra, hogy az autós szakmák képzés-irányítására ma nélkülözhetetlen féltő figyelem és szakmaiság irányulhasson – úgy látom – esélye sincs a minisztériumi világnak. Érzik, hogy nincs ez rendben így, erőlködésnek tűnő megoldásaik rossz félmegoldások. Vajon már megint a politikai akarat hiányáról van szó vagy csak a „nagyoknak” ez sokadrangú kérdés, melyre kellő figyelem nem jut. Az állami tanulmányi versenyek belterjesek: az iskolai világ méri meg önmagát, az ítészek nincsenek benne a mai gazdasági életben, a „vevői” körben. A versenyek megrendezése ma nagy problémát jelent, minden az utolsó pillanatra marad. Az állami versenyek helyezettjei nem jutnak ki a világversenyekre, míg mások, a kamarai rendszerbe tartozó szakmák versenyzői igen. 2013-ban az autós szakmák állami versenye is elmaradt. Meddig megy még a huza-vona? Miközben évfolyamok mennek ki úgy, hogy lehetőséget vettek el tőlük.

Nagyszokolyai Iván

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.28
A Datahouse adatai szerint 2021 eddig eltelt kilenc hónapjában 111 ezer 951 új személygépkocsit és....
2021.10.28
Az előzetes várakozásokat jelentősen meghaladó érdeklődés miatt már a jegyzés harmadik napját....
2021.10.28
Halálos áldozata is van a Mélykút és Bácsalmás között csütörtök reggel történt vonatbalesetnek -....
2021.10.28
A főváros 2023 végéig 48 új, alacsonypadlós trolibuszt vásárol - döntött szerdai ülésén a Fővárosi....
2021.10.28
Várhatóan csaknem félszáz űrhajós érkezik Budapestre, a Nemzetközi Űrhajós Szövetség (Association....
2021.10.28
A repülő szerkezetek fejlesztésére szakosodott japán Skydrive startup nagy bejelentéssel rukolt elő....
2021.10.28
Az oroszországi Novgorod régió Állami Közlekedési Felügyelősége Lada Vesta szedánokat kapott....
2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....