Knezsik István

Az ANK elnöke a Retro Rádióban: minden közlekedő utálja a másikat?

2023.04.26.

A biztonságos közlekedés volt a témája a Sláger Rádió két órás műsorának, amely Knezsik Istvánt, az Autós Nagykoalíció elnökét és Hankó Ákost, a Harley-Davidson Budapest tulajdonos-ügyvezetőjét látta vendégül a stúdióban.

Knezsik István az ANK elnöke

A műsorvezető elsőként azt vetette fel, hogy jön a tavasz, s vele egyre több kerékpáros és motoros jelenik meg az utakon. Az autósok nem szeretik a motorosokat, a motorosok az autósokat, a kerékpárosok az autósokat. Vagyis mindenki utál mindenkit. Hogy lehet így biztonságosan közlekedni?

Hankó Ákos: úgy kell közlekedni, hogy vigyázzál magadra és vigyázzál mindenki másra. A tavaszi idő csalóka, hideg az aszfalt. A motorosoknak vigyázni kell, mert hidegben nem úgy működik a gumi.

Knezsik István: Az Autós Nagykoalíció indított egy sorozatot, havonta ajánlást fogalmazunk meg, úgy közlekedj, mintha a legfontosabb emberek lennének körülötted. Ezzel mindent elmondtam. Ha így közlekednénk, Magyarországon egyetlen súlyos baleset sem történne.

Műsorvezető: Ez utópia, álom.

Knezsik István: Ha találkozom olyan emberekkel, akiknek a családjában súlyos vagy halálos közlekedési baleset történt, akkor az időt bármi áron visszaforgatnák. A kora tavaszi időben nehéz igazságot tenni, Budapest utcáin örök harc lesz, hol menjen az autós, hol a motoros és hol a kerékpáros. Ha az M 1-esről a Budaörsi úton befelé jövök, az autósok próbálnak a motorosoknak egy közlekedő folyosót hagyni.

Műsorvezető: Ez tényleg így van?

Hankó Ákos: Vannak szerethető autósok, akik így közlekednek. Sokat javult a morál. Közrejátszott az is, amikor egy évtizede módosították a KRESZ-t, hogy a piros lámpánál előre mehetnek a motorosok, használhatjuk a buszsávot. Motorozni jó, könnyebben megoldható a parkolás és nem állsz a dugóban, amitől idegbeteg leszel.

Műsorvezető: az autósoknak kötelező ezt a középső sávot szabadon hagyni?

Knezsik István: Nem kötelező, de a motorosok hálásak és megköszönik, ha az autósok ezt teszik. Sajnos a főváros útjai nem ezekre az autókra lettek tervezve. Ha lehúzódunk a motorosoknak, a kerékpárosok fognak ránk haragudni. Ahogy fogalmazott az elején, mindenki mindenkit utál. Akkor anyázunk a másikra, amikor az adott járműben ülünk.  Pedig a kerékpáros autós is, és az autós is használ kerékpárt.  

Műsorvezető: A motoros honnan kerülheti meg az autóst, jobbról vagy balról?

Hankó Ákos

Knezsik István: Ez egy nagyon vékony jég. Ha autósként kedvezek a motorosnak és jobbra húzódom, akkor nem fér el a kerékpáros. Nekem a kerékpárosok sokkal agresszívebbnek tűnnek, sokszor verték már az autóm tetejét.

Hankó Ákos: Sokszor közlekedem a 11-es úton, ott minden van. Jobb oldalon a kerékpárosok, középen a motorosok, meg persze az autósok. Amikor látom, hogy jön egy motoros, balra húzódok, amikor előttem megy egy kerékpáros, akkor jobbra.

Műsorvezető: Lehet, hogy kipécéztem a motorosokat, de ilyenkor tavasszal ellepik az utat, és megmutatják mennyire tudnak motorozni. A gyerekem friss jogosítvánnyal vezet, de arra nincs felkészülve, hogy egy motoros eszméletlen bőgő motorral megjelenik mögötte.

Knezsik István: Menjünk sorba. Nem kell bármi áron előzni. Várjuk meg azt a pillanatot, amikor biztonságosan tudunk előzni. A másik: felelős szülőként évek óta harcolok az osztrák gyakorlatért, ahol friss jogosítvánnyal csak akkor vezethet, ha két évig mellette ül egy gyakorlott autós. Szülő vagy rokon, bárki lehet. Ehhez törvény sem kell, csak józan paraszti ész. Úgy engedem ki a szerettemet a forgalomba, hogy segítem a beilleszkedését. Sok tanpálya is van az országban, ahol szakemberek felkészítik a közlekedőket.

Műsorvezető: Tényleg azt csináljuk, vagy a feleségem vagy én ott ülünk a gyerek mellett, ha vezet.

Knezsik István: Akkor okos szülők vagytok.

Műsorvezető: Attól még megijedhet. hogy ott ülünk mellette.

Knezsik István: A KRESZ az egy önálló nyelv. Ezt a nyelvet mindenkinek egyformán meg kell tanulni, hogy együtt tudjunk működni.

Műsorvezető: Még a gyalogosnak is tudnia kellene.

Hankó Ákos: Én nem ülök a gyerekem mellett ha vezet. Megfordítanám: nagyon sokat ült mellettem, amíg nem volt jogosítványa. Megtanulta a táblák jelentését, később hogy mit és miért csináltam.

Knezsik István: Az idei évtől már kötelező lesz a KRESZ oktatás a magyar iskolákban. Az Autós Nagykoalíciónak több programja is van, amelyek a tudatos közlekedésre nevelést tűzték ki célul. Ilyenek a Tóbiás és Balambér vagy a Közlekedik a család, amelyet az ORFK OBB-vel a Porsche Hungaria Skoda márkával közösen rendezünk. ahol a főnyeremény minden évben egy vadonatúj Skoda. Amikor vége van a versenynek, arra kérem a gyerekeket, ha hazamennek és közlekednek, a szabályokat mindig kérjék számon a szülőkön is. Fontos, hogy ne a közlekedésben hozzuk be az elvesztegetett időt. A közlekedés élménye elveszett, egy idegbeteg közlekedési ág lett, s ez  determinálja azt a sok hülyeséget, amit az utakon látunk.   

Műsorvezető: Mitől leszünk időnként állatok a közlekedésben, s káromkodik a legnyugodtabb ember is.

Knezsik István: Az emberek nagy része szabálykövető. De ha előkerül egy erőszakos szabályszegő, s ezekből egyre több van az utakon, az kiváltja belőlünk azt a reakciót, hogy nekem is dolgom van, én is oda szeretnék érni.   

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....