Co2 kibocsátás

Az autósokra hárítanák a szén-dioxid-kibocsátási előírások teljesítésének magas fejlesztési költségeit

2014.09.08.

A német Welt am Sonntag lap értesülései szerint a német autóipari vállalatok az uniós szén-dioxid-kibocsátási előírások teljesítésének magas fejlesztési költségeitől tartva a közúti közlekedés bevonását javasolják az európai emissziós kereskedelmi rendszerbe.

Az Európai Unióban 2020-tól az újonnan értékesített  gépjárművek 95 százaléka kilométerenként legfeljebb 95 gramm  szén-dioxidot bocsáthat ki, 2021-től pedig már száz százalékuk meg  kell, hogy feleljen ennek az előírásnak. A küszöbérték az  elkövetkező években még tovább csökkenne.   
   

Az autóipari vállalatok szerint ezt a követelményt csak olyan  fejlesztésekkel lehet teljesíteni, amelyek túlságosan megemelnék az  autók árát. Ezért azt a megoldást javasolnák, hogy a közúti  közlekedés emissziós jogosítványok vásárlásával járuljon hozzá a  fejlesztési költségekhez.   

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband  der Automobilindustrie) szerint a hosszú távú európai  szén-dioxid-kibocsátás szabályozási stratégiát "innovatívabb  alapokra" kellene helyezni. Az egyik ilyen lehetséges megoldás pedig  a közlekedés bevonása lehetne az emissziós kereskedelembe. "Ha az  Európai Bizottság nem talál jobb megoldást a gazdasági és  környezetvédelmi érdekek egyensúlyba hozására, akkor azzal nemcsak  az autóipar üzleti modelljét sodorja veszélybe, de az új autók árát  is túlzott mértékben megemeli" - mutat rá a VDA.  

"Már most fel kell hívni a figyelmet erre a problémára, különben  Brüsszel végigviszi elképzelését" - mondta Karl-Thomas Neumann, az  Opel vezérigazgatója, aki szerint az olajipart is be kellene vonni  az emissziós kereskedelembe. "Minden esetben, amikor szén-dioxidot  bocsátunk ki, emissziós jogosítványt kell vásárolnunk hozzá. Egy  ilyen egyszerű szabálynak az üzemanyagokra is vonatkoznia kellene" -  véli az Opel vezérigazgatója.   

Ferdinand Dudenhöffer, Duisburg-Essen egyetem autóipari  tanszékének professzora, az egyetem CAR autóipari kutatóintézetének  a vezetője meglepetésének adott hangot a VDA javaslatának hallatán.  "Valami hasonlóról már évekkel ezelőtt szó volt, de akkor éppen a  német autóipari vállalatok voltak azok, akik olyasmiről, hogy  emissziós kereskedelem, hallani sem akartak" - mondta a német dpa  hírügynökségnek.   

Szerinte a javaslat csak azt mutatja, hogy az autóipari  vállalatoknak eladásaikban nem sikerült tejesíteniük a  kibocsátás-csökkentési terveiket. Az autókban alkalmazott egyre jobb  környezetvédelmi technológia mellett is éppen a viszonylag  nagyfogyasztású terepjárók értékesítése növekszik, az elektromos és  hibrid járműveké viszont Németországban nehézségekbe ütközik.   

"Kevés esélyt adok az üzemanyagok bevonásának az emissziós  kereskedelembe, miután erre csak európai keretek között kerülhetne  sor" - mondta a professzor.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....