utánpótlás

Az autót magadnak építed, nem azért, hogy más ne találjon benne hibát (III. rész)

2022.01.27.

Interjúm befejező részében beszélgettem Borissal lenyűgöző garázsáról, gyűjteményéről, amelyben több érdekes darab is készül. Nem utolsó sorban pedig elmondja azt is, hogy milyen indíttatásból vágott bele az Old Skull Garage youtube csatornájába, ahol azóta már több részt is láthatnak a nézők, így a hiánypótló csatorna már bőszen bontogatja szárnyait. Tartson velem ma is, ha kíváncsi történetére. Az előző részeket pedig itt, és itt olvashatja.

Nem állnak tőled messze a veteránautók. A Nemzeti Filmtörténeti Élményparkban pihen a „kispók”, és otthon is van pár darabod. Mi indított el ezen az úton?

Két dolog van, ami befolyásolta az életemet, hogy ebbe az irányba haladjon. Az egyik az Autókereskedők sorozat, amit Angliában is mindig néztünk. Egy olyan autó, amit gyerekkorodban mindig csodáltál, de nem tudtad elérni. Aztán később rájöttél, hogy ha felnősz, akkor közel kerülhetsz hozzá. Beleülni, kipróbálni, vagy ne adj isten meg is venni. Tehát valamilyen motiváció mindig volt az üzletelésnek ezzel a részével is. És mindig egy álmom volt, amit be akartam bizonyítani, hogy igenis meg tudok csinálni egy autót. Nem minden munkafolyamatot egyedül, de mégis én tudom végig vinni. Ugyanúgy, mint a műsorban. Csak amit ott 45 perc alatt leadtak az nekem négy és fél év volt. A másik nagy szerelem, ami elindított ebben, az a Top Gear. Ott is bemutatják az autókat, de nem úgy, ahogy egy hátköznapi autós youtube csatornán. Érdekes cselekményeket csinálnak vele és így valamihez hozzáköt az autó. Ott áll a piros Fordom a garázsban. Ami a Youtube csatorna logóján is szerepel. Ami nem azért került rá, mert akkora durranás lenne az a kocsi, hanem azért, mert nekem van vele személyes élményem. Mi szedtük szét, barátom kasztlizta ki, barátom festette le, én húzattam újra az üléseket, én találtam ki a designt, hogy mi, hogy nézzen ki.

Mi is ez az autó konkrétan?

Ford P 6 12 M Taunus. 1.3, V4, első kerék meghajtás. Hatvan mellől valahonnan vettem.

Ez most a legjobban szeretett autó az összes között? Legalábbis ahogy beszélsz róla. Erről beszélsz legjobb ízzel.

Igen, mert ez egy nagyon nagy kihívás volt. Ez volt a legnehezebb. maga egy kihívás, amíg mindent összeszedsz hozzá. Egy tv show teljesen más, ott 1012 ember dolgozik egy autón, még akkor is, ha a műsorban csak kettőt látsz. A stáb előre felkészül az alkatrészekből, és mindent időben beszereznek. Tehát a képernyőn csak az összerakás folyamata látható. De mikor valójúban elkezdesz egy ilyen projektet, és fél úton elkap a sírás, hogy ez sosem lesz kész, aztán mondod megint, hogy ez sosem lesz kész. Ez állandó hullámvölgyek sorozata, amiben sokan beletörnek.

Most azt mondod, hogy készen van?

Készen van. De úgy van kész, hogy működik, használom, apróságok vannak hátra. Ezek már csak esztétikai finomságok, például az embléma hiányzik még, illetve a króm tanksapka. Van még egy befejezetlen munka, amit a cimborámmal fogunk majd elvégezni a csomagtartó rendberakása. Nekem ez az amerikai restomod stílus a becsípődésem, amit nagyon szeretek. Megcsinálva, kikárpitozva, zene bele. Nem azért mert hangosan akarom hallgatni, hanem azért, mert a régi autó erről szól. Mert nem az a lényeg, hogy mennyivel mész, hanem ahogy mész. Bekapcsolod a zenét, felteszed a napszemüveget, és elmész kocsikázni, értelmetlenül. Szerintem erről szól ez az egész. Mert a legtöbben mindig azt mondják, hogy ezen meg azon még alakítani kellene, így még nem viszem ki. Nem jól teszik. Nekem, amik vannak autóim, azokat tényleg használom is. Tavasztól őszig aktívan járok velük. A Ford most lett kész tavasszal, és 500 kilométert mentem vele idén. Nem sok, de ez csak itt helyben szaladt bele. Mondjuk, a parkolóban nem merem, egyedül otthagyni, míg bemegyek vásárolni, ahhoz túl sok időt töltöttem vele, hogy valaki összekarcolja.

Ezek alapján ajánlod mindenkinek a veteránautózást?

Ne az legyen az első kihívásod, hogy egyből nulláról belefogsz egy autóba. Próbálj meg venni egy olyat, amin legalább műszaki van. Nagyon fontos, hogy mindig lehessen közlekedni vele. Az veszi ki a varázst, ha hónapokra, évekre mozgásképtelen a szeretett gép, és egy idő után elfogy a lendület, ilyenkor sokan feladják. De ha mindig lehet vele mozogni, akkor folyamatosan adagolja az élményt, így meglesz az akarat arra, hogy befejeződjön a projekt. Bár szerintem a veteránozás nem feltétlenül arról szól, hogy egy makulátlan autót építsünk. Itthon még mindig abban a tévhitben vannak, hogy egy veteránt teljesen patika állapotra kell építeni, és mindig úgy is kell kinéznie, mert az arról szól. Egy autót azért építesz magadnak, hogy élvezd, nem azért hogy valaki más ne találjon benne hibát. Ellenpéldaként ott van a fekvőlámpás Mercim, aminél már sokan megjegyezték, hogy ó, itt is van egy festék lepattogzás, már a motor sem olyan. Én azt az autót úgy vettem, hogy teljesen szét volt szedve. A motor benne volt, de se ablakok nem voltak benne, se a belső tér nem volt összepakolva. Pajtalelet volt. Le lett valakinél fényezve, és azután úgy maradt évekig. Én befejeztem, és használom azóta is nagy örömmel.

Itt az ideje, hogy beszéljünk a nagy reményekkel indított Youtube csatornáról is. Ezzel mi volt a célod?

Két éve volt nekem egy fellángolásom, amikor a Taunus készítésében már bőven benne voltam. A célom az, hogy az embereket belevigyem a veterános dolgokba egy teljesen más aspektusból. Szeretném megmutatni, hogy szerintem miről kellene szólnia valójában a veteránozásnak. Ezzel lehet, hogy sok ember nem fog egyet érteni.

Sok ellenséged is lesz ezzel. Mert a mai veterános médiában mindent a Note1 állapot alá rendelnek.  Az alatt nincs más, csak régi, öreg vacak.

Ez hülyeség, és csak Magyarországon van ez a nonszensz OT-s kategorizálás. Angliában akkor is oldtimered van, ha az autódba más motort tettél, mert ott a jármű kora számít, tehát az a lényeg, hogy harminc évnél idősebb. Én ezért kultiválom az angolokat, mert ha ott megnézel bármilyen műsort, mindegyikben fantasztikus autókat építenek. Nem véletlenül terjedt el az autókereskedők az egész világon, egy magyar műsor még soha nem kapott ilyen figyelmet hazánkon kívül. És ezt nem lenézésből mondom.  De tény, hogy az embereket a szép, és érdekes dolgok érdeklik. Ha megnézed az autókereskedőket ott a műsor végén nincs kifényezve a motortér, vagy Amerikában is a patinát keresik, ami az eredeti rozsda. Visszacsiszolják az autót, és telibe festik lakkal, hogy megmaradjon az eredeti szépsége. Mert nem minden esetben az a szép, hogyha 110%-ra restaurálunk valamit. Megnézném azokat, akik szerint csak egy túlrestaurált autó lehet a tökéletes. Mert ez azt jelentené, hogy az ő nője tökéletes, az ő háza tökéletes stb. Kíváncsi vagyok, hogy milyen a másik napi használatban lévő autója, a garázsa mellett milyen a háza, az élettere, és ha bemegy dolgozni, vajon ott is tökéletes munkát végez? Mert ennyi erővel mehetnénk minden autóhoz, és keresgélhetnénk a mikro karcokat.

Old Skull Garage. Hogy alakult ki? Honnan jött a logó? És a név?

Az Old Skull-t többféleképpen lehet értelmezni. Maga a skull, az koponyát jelent. Az amerikai szlengben az oldskull régi módi, régi stílusú, rat stílusban épített autókat, motorokat jelent. Kicsit ilyen halálon túli kinézet. Igazából azért szerettem volna old skull-t, és nem old school-t, mert mindenki azt használja, én másként szerettem volna leírni. Klasszikusabb. Én is inkább régivágású vagyok az autóépítésben, és minden más dologban is. A logóra felkerült a Fordom is, ami szerves része a dolognak. Azt mindenképpen meg akartam jeleníteni. És rákerült a Daihatsu terepjáró is, ami nem régóta van jelen az életemben, de nagyon klasszikus kinézete van. Egyébként a logót egy barátom csinálta nekem (AK BRUSH), aki Ausztriában él és dolgozik, grafikai tervező, „artot” tervez, rajzol. Szép dolgokat csinál. Felhívtam, és vázoltam neki, hogy logó tervezésről lenne szó. Mondtam neki, hogy egy „cartoonizált” érdekes logót szeretnék, koponyával, és a két autóval. Erre megjegyezte, hogy még sosem csinált ilyet, de érdekli. A logó készítés 1,5 hónap volt mire elkészült. Mert amikor van egy elképzelésed, hogy mit szeretnél, az nagyon messze van még a véglegestől. Ne legyen túl csicsás, de mégis legyen belőle valami belőled is, szóval nem volt egyszerű. Szerintem nagyon jól eltaláltuk, nagyon jó lett a végeredmény. Lesz még egy másik logónk is, hamarosan. Szeretnék alkalmanként csinálni egy speciális logót. Hamarosan a webshop is elérhető lesz. Ez is folyamatban van. De erről még egyelőre nem tudok elárulni részleteket.

A Jeep önindítóban van anyag..

Mikorra leszel kész a projektekkel? Mondj egy számot, hány év mire kész lesz minden?

Én úgy tervezem, hogy reálisan egy öt éven belül. A Jaguar, az MG mellett egy Jeepet is csinálunk, de ott már a nagy része készen van. Szeretném elkezdeni élvezni is a dolgokat, pont ezért vettem már a „Polszkit” készen, és ugyanígy üzemképes állapotban van a Daihatsu terepjáró is. Mert rájöttem, hogy nincs ennyi idő. Az 1954-es kis Steyr Fiatot régóta árulnom, de nincs rá érdeklődő.

Róla mondasz egy pár szót?

Fiat Steyr 103 kombi. Körműszeres. Lehet, hogy nem szeretném eladni, még mindig gondolkodom benne, mert a formavilág nagyon tetszik, de be kell látnom, hogy ennyi projekt párhuzamosan nem fog menni, nincs ennyi idő. De látom a fényt az alagút végén, pl. ott a Mercedes, amit előző gazdája fájó szívvel néz. Most itt a tél, jobban halad az ember a hűvös estéken az autók rendbetételével. Úgy tervezem, hogy ezt a macskát (Jaguar S type) szeretném jövő nyárra úton látni.

Akkor visszatérünk, ha elkészült, ha hamarabb nem is, de akkor ez legyen az apropó az újabb találkozásra.

Interjúmat zárjuk Boris egyik olyan történetével, ami nagyon is jól keretbe foglalja az ő történetét

Rengeteg autós találkozón voltam Angliában. Egyszer a Prescott Speed Hill Climben egy idős, 67 éves bácsika mondta nekem: „Fiam! Egyetlenegy dolgot jegyezz meg! 45 évvel ezelőtt kellett volna elkezdeni versenyezni.” Aztán őt követtem a futamon, egy Minivel versenyzett. Ott benn sétálhattál nyugodtan a versenyautók közt a paddockban, és volt ott legalább 8-10 db. Bugatti, amik 1930-as évekbeli versenyautók voltak. Amit itt körbe zárt kordonok mögött, katonákkal őriztek volna, ők a hegyi felfutón úgy használták, hogy láttam olyan autót, aminek a hátsó kereke hozzáért a kőfalhoz a felfutón.

Na, erről szól a veteránozás.

További autós tartalomért kövessen minket Facebook oldalunkon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....