ICDP

Az egész több, mint a részek összessége

2017.08.23.

Az egész több, mint a részek összessége, mondta egyszer Arisztotelész. A mobilitás piacának egésze pedig egyre-egyre nagyobb. Az autó feltalálása 100 évvel ezelőtt egy konkrét, egyedi találmányt jelentett, ami az egész világot megváltoztatta. Ezzel szemben, amikor mobilitásról beszélünk, számos, párhuzamosan működő megoldásra és technológiára gondolunk, amik átalakítják a közlekedés és szállítmányozás világát. 

Bár néhány innovatív szolgáltatás körül valóban nagy a felhajtás, nehéz elképzelni, hogy valamelyik ezek közül felforgatja a közlekedésről való gondolkodásunkat. Az aktuális innovációkra jellemző, hogy egy lokális problémára találnak megoldást, amiből végül hatalmas, mindenki számára hasznos megoldást kreálnak. A végeredmény nagy és jelentős, de a manapság elterjedő innovatív megoldások bizonyos szempontból inkább csak lépések egy olyan környezet felé, ahol ezek a szolgáltatások annyira mindennapiak és integráltak, hogy egy pillanatra sem gondolkozik el az ember egy-egy szolgáltatás jelentőségén.

Az elképzelést jól illusztrálja a BlaBlaCar, a világ legnagyobb „ride-sharing” szolgáltatója, ami 22 országban 45 millió felhasználó számára csökkenti az útiköltségeket. A BlaBlaCar mind felhasználóinak számát, mind pénzügyi eredményeit tekintve jelentős játékos, pedig valójában csak a rengeteg kihasználatlan autóülést próbálja menedzselni. A vállalkozás elsősorban hosszú utakkal dolgozik, és mint a legtöbb peer-to-peer szolgáltatás, a sofőrök és utasok értékeléseire támaszkodik, ezáltal bármelyik hosszú útra induló sofőrből szomszédot csinál, aki pont ugyanoda tart, ahova a felhasználó is, így logikus a költségek megosztása.

Entrepeneur

Persze nem minden innovációból lesz nagyvállalat, Helsinkiben működik például a Kutsuplus nevű szolgáltatás, aminek lényege, hogy a felhasználók saját buszútvonalakat tervezhetnek, így ha elég buszozni kívánó lakos menne többé-kevésbé hasonló irányba, saját buszt és sofőrt kapnak, aki mindenki számára megtesz egy kis kitérőt, a hosszú sétálást elkerülendő.

Hogy ezek közül bármelyik is megváltoztatná a közlekedést? Aligha. De tegyünk egy lépést hátra és próbáljuk ezeket a szolgáltatásokat egy nagy halmazként vizsgálni. Szinte az összes szolgáltató létező technológiát és infrastruktúrát alakít hatékony szolgáltatássá elsősorban a felhasználók összekapcsolásával, így egy nagyon rugalmas, de kölcsönös függőségen alapuló szolgáltatást létrehozva. De meddig maradhatnak ezek elhatárolt, különálló szereplők? Hogyan fognak kapcsolódni a BlaBlaCar-hoz hasonló óriások egymáshoz és a Kutsuplus-hoz hasonló kisebb szereplőkhöz?

A nagy játékosok valóban úgy tűnnek, mint ha egy újfajta üzleti modellen alapuló szolgáltatással tényleg megváltoztatnák a világot. Ha valami úgy néz ki, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor az kacsa, szól a régi bölcsesség. De a valóságban ez nem mindig van így. Ott a portugál gálya, ami teljesen úgy néz ki, mint egy medúza, pedig nem az. Több, önmagában életképtelen organizmus alkot egy egészet. Így lehetne ez a BlaBlaCar és társai esetében is, a ride-sharing, car-sharing és számos további szolgáltatás közös fejlődése elvezethet oda, ahol ezek egy integrált szolgáltatáscsomaggá válhatnak. A mobilitás várhatóan jelentősen fejlődni fog a következő évtizedekben, így megeshet, hogy a ma önálló szolgáltatások egy olyan rendszer komponensei lesznek, ami a felhasználó számára valóban csak egy szolgáltatás, de a háttérben több tucat integrált szolgáltatás működik hálózatként, részben továbbra is függetlenül.



Wired

Egy olyan szolgáltatáscsomag, ami a ma oly népszerű közlekedési innovációkat vegyíti, valóban jelentős konkurenciát jelenhet a közlekedési ipar tradicionális óriásainak, így érdekes lesz látni, mi lesz a válaszuk, részt vesznek-e a jövő mobilitásának építésében, vagy hagyják, hogy egy teljesen új piac alakuljon ki, miközben ők ölbe tett kézzel üldögélnek.

A cikk forrása Ben Waller ICDP publikációja. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....