Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Az életmentő fejvédő: a motoros bukósisak története

2024.10.13.

Hosszú volt az út a bőr fejvédőktől a mai modern, karbon modellekig. A bukósisak története Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában.

A motorozás elengedhetetlen kelléke a megfelelő védőfelszerelés, hiszen egy balesetben a motoros testét nem védi a karosszéria, mint a zárt autók esetében. Egy esés vagy ütközés során a fej védelme kiemelkedően fontos, mert a fejet ért sérülések gyakran végezetesek lehetnek, ezért a motorosok számára a bukósisak a legalapvetőbb – és nem mellesleg: kötelező – védőfelszerelés. Most már magától értetődő, hogy aki motorozik, az bukósisakot vesz fel, de régebben ez egyáltalán nem volt így, a bukósisak története nem nyúlik vissza egészen a motorozás kezdetéig. 

A kezdetleges fejvédők

Amikor Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach 1885-ben megalkották az első belső égésű motorral hajtott motorkerékpárt – a Reitwagen nevű járművet –, a fej védelme még ismeretlen fogalomnak számított. Az első motorosok nem viseltek bukósisakot vagy más védelmet nyújtó eszközt a fejükön; legfeljebb a repülőgép-pilóták által használt bőrsapkát hordták fejvédő gyanánt, de ez nem sokat ért egy baleset során, a súlyos fejsérüléseket nem tudta megakadályozni. 

Az első bukósisak megjelenése egy brit orvos, Eric Gardner nevéhez fűződik, aki sok motorbalesetben megsérült beteggel találkozott. Innen jött az ötlet, hogy kifejlesszen egy védősisakot a motorosoknak. 1914-ben sikerült elérnie, hogy a mára már legendássá vált motorverseny, az Isle of Man TT résztvevői bukósisakban álljanak rajthoz – igaz, az újítás állítólag nem aratott osztatlan sikert. Ráadásul ezek még meglehetősen kezdetleges bukósisakok voltak, általában keményített bőrből készültek. De a versenyeken kívül a sisak használata nem terjedt el, és nem is volt kötelező minden országban.

Arábiai Lawrence balesete

Az igazi áttörést egy tragikus baleset hozta meg: 1935-ben a brit Thomas Edward Lawrence, ismertebb nevén „Arábiai Lawrence”, súlyos fejsérülést szenvedett egy motoros balesetben, és hat nappal később elhunyt. Hugh Cairnst, az egyik orvost, aki próbálta megmenteni Lawrence életét, mélyen megrázta az eset, és vizsgálni kezdte a motoros baleseteket. Az idegsebész a második világháború kezdetén a brit hadsereg tanácsadója lett, és a  katonai kiküldetésen lévő motorosok fejsérüléseit vizsgálta. Rámutatott arra, hogy a halálos motorbalesetek túlnyomó többsége fejsérülés miatt következik be, és nagy hatású tanulmányt írt a bukósisak fontosságáról 1941-ben. Neki köszönhető, hogy még abban az évben kötelezővé tették a bukósisakot a brit hadsereg motorosai számára. Ezek az első „hivatalos” fejvédők még gumiból és parafából készültek, és egyáltalán nem hasonlítottak a mai bukósisakokhoz. 

A Motorsportszövetség és a Mogürt nemzetközi motorversenye a Hősök terén 1949-ben. 5-ös rajtszámmal a győztes Szabó I László (Kuksi) (Fotó: Fortepan / Kovács Márton Ernő)

A bukósisakok fejlődésének következő fontos állomása szintén egy tragédiához kapcsolódik. Roy Richter autóversenyző 1946-ban elveszítette egyik barátját egy versenybaleset során. Ez arra ösztönözte, hogy új típusú bukósisakot fejlesszen ki, amely nagyobb védelmet nyújt a fejsérülések ellen. 1954-ben mutatta be a Bell 500-at, a tarkót és a füleket is védő üvegszálas szerkezetű sisakot, amely mérföldkőnek számít a motoros bukósisakok történetében. 

A modern bukósisakok

Néhány évvel később, 1953-ban  Charles F. Lombard, az Egyedsült Államok légierejének kutatója szabadalmaztatta az első modern felépítésű bukósisak terveit: kívül kemény, merev héj, belül pedig energiaelnyelő réteg. Ennek a kettős szerkezetnek a lényege, hogy a külső rész elvezeti az ütés energiáját, az ütéselnyelő belső réteg (többnyire habosított polisztirol) pedig deformálódva nyeli el az ütközés energiájának egy részét. 

Motorosok 1977-ben (Fotó: Fortepan / Urbán Tamás)

A technológiai fejlődésnek köszönhetően az 1970-es években megjelentek az első teljes arcot védő sisakok, majd piacra kerültek a beépített szellőzőrendszerrel, felhajtható állrésszel, sőt légzsákkal rendelkező modellek, így a bukósisakok egyre több kényelmet és védelmet nyújtanak. A legújabb motoros sisakok karbon és kevlár kompozit anyagokból készülhetnek. Ezek olyan könnyű anyagok, amelyek rendkívül nagy ütésállóságot biztosítanak.

Egy modern bukósisak (Fotó: Pexels)

Bár egyelőre csak bukósisakot kötelesek viselni a motorosok Magyarországon, elképzelhető, hogy az új KRESZ-ben szigorúbbak szabályok szerepelnek majd, és a jövőben más védőfelszerelés is előírás lesz. 

(Források: Motocard, Papp Csaba/NKE, Web Bike World)

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....