Forma-1
A Forma-1 73. szezonja kezdődött el ezen a hétvégén Bahreinben. A koronavírus miatt egy évvel elhalasztott, és végül idén bevezetett szabályváltozások azt a célt szolgálják, hogy az autók közelebbről tudják követni egymást, vagyis ne csökkenjen olyan nagy mértékben a leszorítóerő, ha 1-2 másodpercen belül mennek egymáshoz. Ha pedig közel tudnak menni, akkor több lesz az előzés is.
Máshol termelt leszorítóerő
Az a trükk, hogy a szárnyak és különféle légterelő elemek helyett immár az autók alján kialakított ún. Venturi-csatornák termelik meg a leszorítóerő nagyobb részét a talaj kölcsönhatásnak (ground effect) köszönhetően. Hasonló megoldás legutóbb az 1980-as években volt használatos a Forma-1-ben, és már akkor is sokat küzdöttek a csapatok az ún. delfinezéssel, ami egy nemkívánatos következménye ennek a tervezési koncepciónak. A főleg egyenesekben, 250 km/h feletti tempónál fellépő jelenség nem más, mint a gyorsan ismétlődő, pumpáló fel-le mozgása az autóknak a fokozatosan erősödő és hirtelen megszűnő leszorítóerő miatt.
Idén Max Verstappen autóján lesz az 1-es rajtszám
Egy delfinező autó a külső szemlélőnek úgy tűnhet, mintha nem kerek abroncsokon, hanem tojás alakúakon futna: a vezető feje előre-hátra bicsaklik másodpercenként többször, ami megnehezíti a koncentrációt és az autó egészére, valamint a gumikra sincs jó hatással, mert kellemetlen vibrációkat és tapadásvesztést is okoz. A tesztekből az derült ki, hogy egyes csapatokat (Mercedes, Alpine, Alpha Tauri) ez sokkal jobban érint, mint a mezőny többi részét. Bár a hasmagasság növelésével és a Venturi-csatornák hatékonyságának csökkentésével megelőzhető a kialakulása, azonban ez mind köridő veszteséggel jár, amit minden istálló igyekszik elkerülni.
Nagyobb kerekek és súly
A delfinezés hatását felerősíti, hogy idén egyszerűbb futóműveket kell használnia a csapatoknak, a trükkös, remegést és vibrációkat csökkentő hidraulikus csillapító rendszereket betiltották. Az is tovább nehezíti a pilóták dolgát, hogy idén vezették be a 18 colos felniket és a korábbi 13-asok helyett. A rájuk való, alacsonyabb oldalfalú és 6 centivel nagyobb átmérőjű Pirelli abroncsok a korábbiaknál hajlamosabbak alulkormányzottá tenni az autókat, és egy esetleges elfékezéskor is nehezebb visszahozni a blokkolásból őket.
A tavalyinál erősebb motort készítő Ferrari lehet a szezon egyik meglepetése
További hátránya az új kerekeknek a nagyobb rugózatlan tömeg, ami nincs jó hatással az autók kezelhetőségére, mint ahogy a 46 kilogrammal (!) megnövelt minimum tömeg sem. Főleg Vettel panaszkodott a tesztek során a túlságosan nehéz (798 kg) autóra, amely nem mozog olyan agilisan a lassú kanyarokban, mint elődje. A jól értesült szakértők szerint a legrövidebb autóval rendelkező Alfa Romeo kivételével a csapatok még nem is tudták elérni a minimum súlyt, ami komoly hátrány számukra, mivel 15 kg túlsúly körönként 0,4-0,5 másodperces lemaradást jelenthet. Egyébként az előírt minimum tömeg növekedését a gumik és az egységesített, 18 colos keréktárcsák nagyobb tömege, valamint az új padlólemezek megerősítései indokolták. Hasonló mértékben legutóbb 2014-ben nehezedtek az autók, amikor bevezették a hibrid, turbómotoros hajtásláncokat.
Új aero-koncepció és etalonos benzin
A további karosszéria-változtatások célja az, hogy korlátozzák a csapatokat az első kerekek körüli légáramlás szabályozására. Ez magába foglalja az összetett aerodinamikai eszközöket, amelyek manipulálják a légáramlást az autó karosszériája körül. Az első szárnyak egyszerűsödtek, csökkentve az aerodinamikai elemek számát és összetettségét. Magának az első szárnynak közvetlenül kell csatlakoznia az orrkúphoz, ezáltal ösztönözve a légáramlást az autó alatt. A hátsó szárnyak szélesebbek lettek és magasabbra szerelik fel őket, mint az előző években.
Új főszponzora miatt festette rózsaszínre az autóját az Alpine
Idén a hibrid hajtásláncokra vonatkozó előírások nem változnak (és nem is fognak 2025 végéig a költségcsökkentő fejlesztés-befagyasztás miatt), de már az is sok fejtörést okozott a motormérnököknek, hogy idén a környezetvédelem jegyében 10 százalékban megújuló komponens tartalmazó benzinnel kell menni. Az etanolnak kisebb a fűtőértéke, de gyorsabban ég, ami jelentős motorvezérlő-átprogramozásokat igényelt.
Személyi változások
A sportot felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) élén decemberben szintén váltás történt, Jean Todt addigi elnök helyét a dubaji Mohammed ben Szulajem vette át, aki gyorsan munkához is látott, átalakította például a versenyirányítás rendszerét. A sok vitát kiváltott tavalyi szezonzáró nyomán menesztette Michael Masi versenyigazgatót, akinek feladatait szétosztották, mostantól már két versenyigazgató lesz, munkájukat pedig tanácsadók segítik.
Kínai újonc pilótát avat idén a Forma-1, ami üzleti szempontból is fontos tény
Természetesen a pilótapárosoknál is történtek változások. Hamilton egy tehetséges fiatal csapattársat kapott a szintén brit George Russell személyében. A 24 esztendős versenyző az elmúlt két évben a Williams volánja mögött többször is megmutatta, hogy nem véletlenül figyelt fel rá már korábban a Mercedes, amely tavaly látta elérkezettnek az időt arra, hogy a finn Valtteri Bottas helyére ültesse.
Leclerc és Sainz: a legerősebb pilótapárosa talán a Ferrarinak van
A mezőny egyetlen újonca a kínai Csou Kuan-jü, aki az Alfa Romeo színeiben mutatkozik be, csapattársa pedig a Mercedestől távozott Bottas lesz. A Red Bull által támogatott thaiföldi Alexander Albon egy év szünet után tér vissza, mégpedig a Williamsnél. A másik nagy visszatérő a dán Kevin Magnussen, aki az ukrán háború miatt kapott lehetőséget. Az amerikai Haas istálló ugyanis a konfliktus kirobbanása után felbontotta a szerződését orosz főszponzorával, és a főszponzor tulajdonosának fiával, Nyikita Mazepin pilótával, akinek helyére a 119 futamon indult, 29 esztendős dánt igazolta le.
Versenyek
Eredetileg 23 versenyt tervezett az FIA 2022-re, amivel minden idők leghosszabb szezonja lett volna az idei. Az ukrajnai háború miatt azonban törölték az Orosz Nagydíjat, így lehet, hogy csak 22 versenyhétvége lesz, de lehet az is, hogy találnak beugró helyszínt Szocsi helyére. A versenynaptár újdonsága az ötödik helyét megkapó Miami Nagydíj. Az ausztrál, kanadai, szingapúri és japán versenyek pedig a Covid-19 járvány lecsengésével, két év kimaradás után végre visszatérnek. A tavaly kísérleti jelleggel bevezetett sprintfutamos hétvégék közül az idén is rendeznek hármat, mégpedig a tervek szerint Imolában, Spielbergben, valamint Sao Paulóban.
Mick Schumcher végre egy tapasztalt és gyors csapattárs mellett mutathatja meg, mire képes
A Forma-1-es mezőny július végén látogat el Magyarországra, a Hungaroringen - Bahreinhez hasonlóan - a Forma-2-esek és a Forma-3-asok is versenyeznek majd. Utóbbi kategóriában a tavalyi évhez hasonlóan az idén is lesz magyar érdekeltség, Tóth László a cseh Charouz Racing System színeiben indul az F3-as sorozatban, így a bahreini idénynyitón is részt vesz.
A Forma-1-es Bahreini Nagydíj időmérő edzését - magyar idő szerint - szombaton 16 órakor rendezik, az 57 körös futamra pedig vasárnap 16 órakor kerül sor.
Csapatok és pilóták
Red Bull Racing (osztrák, motor: Red Bull)
------------------------------------------
Max Verstappen (holland)
született: 1997. szeptember 30.
világbajnok: 2021
futamok száma: 141
futamgyőzelmek: 20
dobogós helyezés: 60
első rajtkocka: 13
vb-pontok: 1557,5
rajtszám: 1
Sergio Pérez (mexikói)
született: 1990. január 26.
legjobb helyezés: vb-4. (2020, 2021)
futamok száma: 213
futamgyőzelmek: 2
dobogós helyezés: 15
vb-pontok: 896
rajtszám: 11
Mercedes AMG Petronas F1 (német, Mercedes)
------------------------------------------
Lewis Hamilton (brit)
született: 1985. január 7.
világbajnok: 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020
futamok száma: 288
futamgyőzelmek: 103
dobogós helyezés: 182
első rajtkocka: 103
vb-pontok: 4165,5
rajtszám: 44
George Russell (brit)
született: 1998. február 15.
legjobb helyezés: vb-15. (2021)
futamok száma: 60
dobogós helyezés: 1
vb-pontok: 19
rajtszám: 63
Scuderia Ferrari (olasz, Ferrari)
---------------------------------
Charles Leclerc (monacói)
született: 1997. október 16.
legjobb helyezés: vb-4. (2019)
futamok száma: 80
futamgyőzelmek: 2
dobogós helyezés: 13
első rajtkocka: 9
vb-pontok: 560
rajtszám: 16
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
született: 1994. szeptember 1.
legjobb helyezés: vb-5. (2021)
futamok száma: 140
dobogós helyezés: 6
vb-pontok: 536,5
rajtszám: 55
McLaren F1 Team (brit, Mercedes)
--------------------------------
Daniel Ricciardo (ausztrál)
született: 1989. július 1.
legjobb helyezés: vb-3. (2014, 2016)
futamok száma: 210
futamgyőzelmek: 8
dobogós helyezés: 32
első rajtkocka: 3
vb-pontok: 1274
rajtszám: 3
Lando Norris (brit)
született: 1999. november 13.
legjobb helyezés: vb-6. (2021)
futamok száma: 60
dobogós helyezés: 5
első rajtkocka: 1
vb-pontok: 306
rajtszám: 4
Alpine F1 Team (francia, Renault)
---------------------------------
Fernando Alonso (spanyol)
született: 1981. július 29.
világbajnok: 2005, 2006
futamok száma: 333
futamgyőzelmek: 32
dobogós helyezés: 98
első rajtkocka: 22
vb-pontok: 1980
rajtszám: 14
Esteban Ocon (francia)
született: 1996. szeptember 17.
legjobb helyezés: vb-11. (2021)
futamok száma: 89
futamgyőzelmek: 1
dobogós helyezés: 2
vb-pontok: 272
rajtszám: 31
Scuderia Alpha Tauri (olasz, Red Bull)
--------------------------------------
Pierre Gasly (francia)
született: 1996. február 7.
legjobb helyezés: vb-7. (2019)
futamok száma: 86
futamgyőzelem: 1
dobogós helyezés: 3
vb-pontok: 309
rajtszám: 10
Cunoda Juki (japán)
született: 2000. május 11.
legjobb helyezés: vb-14. (2021)
futamok száma: 21
vb-pontok: 32
rajtszám: 22
Aston Martin F1 Team (brit, Mercedes)
-------------------------------------
Sebastian Vettel (német)
született: 1987. július 3.
világbajnok: 2010, 2011, 2012, 2013
futamok száma: 279
futamgyőzelmek: 53
dobogós helyezés: 122
első rajtkocka: 57
vb-pontok: 3061
rajtszám: 5
Lance Stroll (kanadai)
született: 1998. október 29.
legjobb helyezés: vb-11. (2020)
futamok száma: 100
dobogós helyezés: 3
első rajtkocka: 1
vb-pontok: 176
rajtszám: 18
Williams Racing (brit, Mercedes)
--------------------------------
Alexander Albon (thaiföldi)
született: 1996. március 23.
legjobb helyezés: vb-7. (2020)
futamok száma: 38
dobogós helyezés: 2
vb-pontok: 197
rajtszám: 23
Nicholas Latifi (kanadai)
született: 1995. június 29.
legjobb helyezés: vb-17. (2021)
futamok száma: 39
vb-pontok: 7
rajtszám: 6
Alfa Romeo Racing (svájci, Ferrari)
-----------------------------------
Valtteri Bottas (finn)
született: 1989. augusztus 28.
legjobb helyezés: vb-2. (2019, 2020)
futamok száma: 178
futamgyőzelmek: 10
dobogós helyezés: 67
első rajtkocka: 20
vb-pontok: 1738
rajtszám: 77
Csou Kuan-jü (kínai) - újonc
született: 1999. május 30.
rajtszám: 24
Haas F1 Team (amerikai, Ferrari)
--------------------------------
Kevin Magnussen (dán)
született: 1992. október 5.
legjobb helyezés: vb-9. (2018)
futamok száma: 119
dobogós helyezés: 1
vb-pontok: 158
rajtszám: 20
Mick Schumacher (német)
született: 1999. március 22.
legjobb helyezés: vb-19. (2021)
futamok száma: 22
rajtszám: 47
A 2022-es versenynaptár:
Bahreini Nagydíj:
-----------------
március 20., Szahír
pálya hossza: 5,412 km
versenytáv: 57 kör (308,238 km)
leggyorsabb kör: 1:31.447 perc, Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren, 2005)
A 2021-es győztes: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
Szaúdi Nagydíj:
---------------
március 27., Dzsidda
pálya hossza: 6,174 km
versenytáv: 50 kör (308,450 km)
leggyorsabb kör: 1:30.734 perc, Hamilton (2021)
A 2021-es győztes: Hamilton
Ausztrál Nagydíj:
-----------------
április 10., Melbourne
pálya hossza: 5,303 km
versenytáv: 58 kör (307,574 km)
leggyorsabb kör: 1:24.125 perc, Michael Schumacher (német, Ferrari, 2004)
A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt
Emilia Romagna Nagydíj:
-----------------------
április 24., Imola
pálya hossza: 4,909 km
versenytáv: 63 kör (309,049 km)
leggyorsabb kör: 1:15.484 perc, Hamilton (2020)
A 2021-es győztes: Max Verstappen (holland, Red Bull)
Miami Nagydíj - új helyszín:
----------------------------
május 8., Miami
pálya hossza: 5,410 km
versenytáv: 57 kör (308,370 km)
Spanyol Nagydíj:
----------------
május 22., Barcelona
pálya hossza: 4,675 km
versenytáv: 66 kör (308,424 km)
leggyorsabb kör: 1:18.149 perc, Verstappen (2021)
A 2021-es győztes: Hamilton
Monacói Nagydíj:
----------------
május 29., Monte-Carlo
pálya hossza: 3,337 km
versenytáv: 78 kör (260,286 km)
leggyorsabb kör: 1:12.909 perc, Hamilton (2021)
A 2021-es győztes: Verstappen
Azeri Nagydíj:
--------------
június 12., Baku
pálya hossza: 6,003 km
versenytáv: 51 kör (306,049 km)
leggyorsabb kör: 1:43.009 perc, Charles Leclerc (monacói, Ferrari, 2019)
A 2021-es győztes: Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)
Kanadai Nagydíj:
----------------
június 19., Montreal
pálya hossza: 4,361 km
versenytáv: 70 kör (305,270 km)
leggyorsabb kör: 1:13.078 perc, Valtteri Bottas (finn, Mercedes, 2019)
A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt
Brit Nagydíj:
-------------
július 3., Silverstone
pálya hossza: 5,891 km
versenytáv: 52 kör (306,198 km)
leggyorsabb kör: 1:27.097 perc, Verstappen (2020)
A 2021-es győztes: Hamilton
Osztrák Nagydíj:
----------------
július 10., Spielberg
pálya hossza: 4,318 km
versenytáv: 71 kör (306,452 km)
leggyorsabb kör: 1:05.619 perc, Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren, 2020)
A 2021-es győztes: Verstappen
Francia Nagydíj:
----------------
július 24., Le Castellet
pálya hossza: 5,842 km
versenytáv: 53 kör (309,690 km)
leggyorsabb kör: 1:32.740 perc, Sebastian Vettel (német, Ferrari, 2019)
A 2021-es győztes: Verstappen
Magyar Nagydíj:
---------------
július 31., Hungaroring
pálya hossza: 4,381 km
versenytáv: 70 kör (306,630 km)
leggyorsabb kör: 1:16.627 perc, Hamilton (2020)
A 2021-es győztes: Esteban Ocon (francia, Alpine)
Belga Nagydíj:
--------------
augusztus 28., Spa-Francorchamps
pálya hossza: 7,004 km
versenytáv: 44 kör (308,052 km)
leggyorsabb kör: 1:46.286 perc, Bottas (2018)
A 2021-es győztes: Verstappen
Holland Nagydíj:
----------------
szeptember 4., Zandvoort
pálya hossza: 4,259 km
versenytáv: 72 kör (306,648 km)
leggyorsabb kör: 1:11.097 perc, Hamilton (2021)
A 2021-es győztes: Verstappen
Olasz Nagydíj:
--------------
szeptember 11., Monza
pálya hossza: 5,793 km
versenytáv: 53 kör (306,720 km)
leggyorsabb kör: 1:21.046 perc, Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, 2004)
A 2021-es győztes: Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren)
Szingapúri Nagydíj:
-------------------
október 2., Marina Bay
pálya hossza: 5,063 km
versenytáv: 61 kör (308,706 km)
leggyorsabb kör: 1:41.905 perc, Kevin Magnussen (dán, Haas, 2018)
A 2020-as győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt
Japán Nagydíj:
--------------
október 9., Szuzuka
pálya hossza: 5,807 km
versenytáv: 53 kör (307,471 km)
leggyorsabb kör: 1:30.983 perc, Hamilton (2019)
A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt
Egyesült Államok Nagydíja:
--------------------------
október 23., Austin
pálya hossza: 5,513 km
versenytáv: 56 kör (308,405 km)
leggyorsabb kör: 1:36.169 perc, Leclerc (2019)
A 2021-es győztes: Verstappen
Mexikói Nagydíj:
----------------
október 30., Mexikóváros
pálya hossza: 4,304 km
versenytáv: 71 kör (305,354 km)
leggyorsabb kör: 1:17.774 perc, Bottas (2021)
A 2021-es győztes: Verstappen
Brazil Nagydíj:
---------------
november 13., Sao Paulo
pálya hossza: 4,309 km
versenytáv: 71 kör (305,879 km)
leggyorsabb kör: 1:10.540 perc, Bottas (2018)
A 2021-es győztes: Hamilton
Abu-Dzabi Nagydíj:
------------------
november 20., Abu-Dzabi
pálya hossza: 5,281 km
versenytáv: 58 kör (306,183 km)
leggyorsabb kör: 1:26.103 perc, Verstappen (2021)
A 2021-es győztes: Verstappen