Forma-1

Az idei szabályváltozások felkavarhatják az erőviszonyokat az F1-ben - előzetes

2022.03.19.

39 éve nem voltak olyan jelentős technikai változások, mint idén, minden csapatnak teljesen új autót kellett építenie.

A Forma-1 73. szezonja kezdődött el ezen a hétvégén Bahreinben. A koronavírus miatt egy évvel elhalasztott, és végül idén bevezetett szabályváltozások azt a célt szolgálják, hogy az autók közelebbről tudják követni egymást, vagyis ne csökkenjen olyan nagy mértékben a leszorítóerő, ha 1-2 másodpercen belül mennek egymáshoz. Ha pedig közel tudnak menni, akkor több lesz az előzés is.

Máshol termelt leszorítóerő

Az a trükk, hogy a szárnyak és különféle légterelő elemek helyett immár az autók alján kialakított ún. Venturi-csatornák termelik meg a leszorítóerő nagyobb részét a talaj kölcsönhatásnak (ground effect) köszönhetően. Hasonló megoldás legutóbb az 1980-as években volt használatos a Forma-1-ben, és már akkor is sokat küzdöttek a csapatok az ún. delfinezéssel, ami egy nemkívánatos következménye ennek a tervezési koncepciónak. A főleg egyenesekben, 250 km/h feletti tempónál fellépő jelenség nem más, mint a gyorsan ismétlődő, pumpáló fel-le mozgása az autóknak a fokozatosan erősödő és hirtelen megszűnő leszorítóerő miatt.

Idén Max Verstappen autóján lesz az 1-es rajtszám

Egy delfinező autó a külső szemlélőnek úgy tűnhet, mintha nem kerek abroncsokon, hanem tojás alakúakon futna: a vezető feje előre-hátra bicsaklik másodpercenként többször, ami megnehezíti a koncentrációt és az autó egészére, valamint a gumikra sincs jó hatással, mert kellemetlen vibrációkat és tapadásvesztést is okoz. A tesztekből az derült ki, hogy egyes csapatokat (Mercedes, Alpine, Alpha Tauri) ez sokkal jobban érint, mint a mezőny többi részét. Bár a hasmagasság növelésével és a Venturi-csatornák hatékonyságának csökkentésével megelőzhető a kialakulása, azonban ez mind köridő veszteséggel jár, amit minden istálló igyekszik elkerülni.

Nagyobb kerekek és súly

A delfinezés hatását felerősíti, hogy idén egyszerűbb futóműveket kell használnia a csapatoknak, a trükkös, remegést és vibrációkat csökkentő hidraulikus csillapító rendszereket betiltották. Az is tovább nehezíti a pilóták dolgát, hogy idén vezették be a 18 colos felniket és a korábbi 13-asok helyett. A rájuk való, alacsonyabb oldalfalú és 6 centivel nagyobb átmérőjű Pirelli abroncsok a korábbiaknál hajlamosabbak alulkormányzottá tenni az autókat, és egy esetleges elfékezéskor is nehezebb visszahozni a blokkolásból őket.

A tavalyinál erősebb motort készítő Ferrari lehet a szezon egyik meglepetése

További hátránya az új kerekeknek a nagyobb rugózatlan tömeg, ami nincs jó hatással az autók kezelhetőségére, mint ahogy a 46 kilogrammal (!) megnövelt minimum tömeg sem. Főleg Vettel panaszkodott a tesztek során a túlságosan nehéz (798 kg) autóra, amely nem mozog olyan agilisan a lassú kanyarokban, mint elődje. A jól értesült szakértők szerint a legrövidebb autóval rendelkező Alfa Romeo kivételével a csapatok még nem is tudták elérni a minimum súlyt, ami komoly hátrány számukra, mivel 15 kg túlsúly körönként 0,4-0,5 másodperces lemaradást jelenthet. Egyébként az előírt minimum tömeg növekedését a gumik és az egységesített, 18 colos keréktárcsák nagyobb tömege, valamint az új padlólemezek megerősítései indokolták. Hasonló mértékben legutóbb 2014-ben nehezedtek az autók, amikor bevezették a hibrid, turbómotoros hajtásláncokat.

Új aero-koncepció és etalonos benzin

A további karosszéria-változtatások célja az, hogy korlátozzák a csapatokat az első kerekek körüli légáramlás szabályozására. Ez magába foglalja az összetett aerodinamikai eszközöket, amelyek manipulálják a légáramlást az autó karosszériája körül. Az első szárnyak egyszerűsödtek, csökkentve az aerodinamikai elemek számát és összetettségét. Magának az első szárnynak közvetlenül kell csatlakoznia az orrkúphoz, ezáltal ösztönözve a légáramlást az autó alatt. A hátsó szárnyak szélesebbek lettek és magasabbra szerelik fel őket, mint az előző években.

Új főszponzora miatt festette rózsaszínre az autóját az Alpine

Idén a hibrid hajtásláncokra vonatkozó előírások nem változnak (és nem is fognak 2025 végéig a költségcsökkentő fejlesztés-befagyasztás miatt), de már az is sok fejtörést okozott a motormérnököknek, hogy idén a környezetvédelem jegyében 10 százalékban megújuló komponens tartalmazó benzinnel kell menni. Az etanolnak kisebb a fűtőértéke, de gyorsabban ég, ami jelentős motorvezérlő-átprogramozásokat igényelt.

Személyi változások

A sportot felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) élén decemberben szintén váltás történt, Jean Todt addigi elnök helyét a dubaji Mohammed ben Szulajem vette át, aki gyorsan munkához is látott, átalakította például a versenyirányítás rendszerét. A sok vitát kiváltott tavalyi szezonzáró nyomán menesztette Michael Masi versenyigazgatót, akinek feladatait szétosztották, mostantól már két versenyigazgató lesz, munkájukat pedig tanácsadók segítik.

Kínai újonc pilótát avat idén a Forma-1, ami üzleti szempontból is fontos tény

Természetesen a pilótapárosoknál is történtek változások. Hamilton egy tehetséges fiatal csapattársat kapott a szintén brit George Russell személyében. A 24 esztendős versenyző az elmúlt két évben a Williams volánja mögött többször is megmutatta, hogy nem véletlenül figyelt fel rá már korábban a Mercedes, amely tavaly látta elérkezettnek az időt arra, hogy a finn Valtteri Bottas helyére ültesse.

Leclerc és Sainz: a legerősebb pilótapárosa talán a Ferrarinak van

A mezőny egyetlen újonca a kínai Csou Kuan-jü, aki az Alfa Romeo színeiben mutatkozik be, csapattársa pedig a Mercedestől távozott Bottas lesz. A Red Bull által támogatott thaiföldi Alexander Albon egy év szünet után tér vissza, mégpedig a Williamsnél. A másik nagy visszatérő a dán Kevin Magnussen, aki az ukrán háború miatt kapott lehetőséget. Az amerikai Haas istálló ugyanis a konfliktus kirobbanása után felbontotta a szerződését orosz főszponzorával, és a főszponzor tulajdonosának fiával, Nyikita Mazepin pilótával, akinek helyére a 119 futamon indult, 29 esztendős dánt igazolta le.

Versenyek

Eredetileg 23 versenyt tervezett az FIA 2022-re, amivel minden idők leghosszabb szezonja lett volna az idei. Az ukrajnai háború miatt azonban törölték az Orosz Nagydíjat, így lehet, hogy csak 22 versenyhétvége lesz, de lehet az is, hogy találnak beugró helyszínt Szocsi helyére. A versenynaptár újdonsága az ötödik helyét megkapó Miami Nagydíj. Az ausztrál, kanadai, szingapúri és japán versenyek pedig a Covid-19 járvány lecsengésével, két év kimaradás után végre visszatérnek. A tavaly kísérleti jelleggel bevezetett sprintfutamos hétvégék közül az idén is rendeznek hármat, mégpedig a tervek szerint Imolában, Spielbergben, valamint Sao Paulóban.

Mick Schumcher végre egy tapasztalt és gyors csapattárs mellett mutathatja meg, mire képes

A Forma-1-es mezőny július végén látogat el Magyarországra, a Hungaroringen - Bahreinhez hasonlóan - a Forma-2-esek és a Forma-3-asok is versenyeznek majd. Utóbbi kategóriában a tavalyi évhez hasonlóan az idén is lesz magyar érdekeltség, Tóth László a cseh Charouz Racing System színeiben indul az F3-as sorozatban, így a bahreini idénynyitón is részt vesz.

A Forma-1-es Bahreini Nagydíj időmérő edzését - magyar idő szerint - szombaton 16 órakor rendezik, az 57 körös futamra pedig vasárnap 16 órakor kerül sor.

Csapatok és pilóták

Red Bull Racing (osztrák, motor: Red Bull)

    ------------------------------------------

    Max Verstappen (holland)

született: 1997. szeptember 30.

világbajnok: 2021

futamok száma: 141

futamgyőzelmek: 20

dobogós helyezés: 60

első rajtkocka: 13

vb-pontok: 1557,5

rajtszám: 1

 

    Sergio Pérez (mexikói)

született: 1990. január 26.

legjobb helyezés: vb-4. (2020, 2021)

futamok száma: 213

futamgyőzelmek: 2

dobogós helyezés: 15

vb-pontok: 896

rajtszám: 11

 

    Mercedes AMG Petronas F1 (német, Mercedes)

    ------------------------------------------

    Lewis Hamilton (brit)

született: 1985. január 7.

világbajnok: 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020

futamok száma: 288

futamgyőzelmek: 103

dobogós helyezés: 182

első rajtkocka: 103

vb-pontok: 4165,5

rajtszám: 44

 

    George Russell (brit)

született: 1998. február 15.

legjobb helyezés: vb-15. (2021)

futamok száma: 60

dobogós helyezés: 1

vb-pontok: 19

rajtszám: 63

 

    Scuderia Ferrari (olasz, Ferrari)

    ---------------------------------

    Charles Leclerc (monacói)

született: 1997. október 16.

legjobb helyezés: vb-4. (2019)

futamok száma: 80

futamgyőzelmek: 2

dobogós helyezés: 13

első rajtkocka: 9

vb-pontok: 560

rajtszám: 16

 

    Carlos Sainz Jr. (spanyol)

született: 1994. szeptember 1.

legjobb helyezés: vb-5. (2021)

futamok száma: 140

dobogós helyezés: 6

vb-pontok: 536,5

rajtszám: 55

 

    McLaren F1 Team (brit, Mercedes)

    --------------------------------

    Daniel Ricciardo (ausztrál)

született: 1989. július 1.

legjobb helyezés: vb-3. (2014, 2016)

futamok száma: 210

futamgyőzelmek: 8

dobogós helyezés: 32

első rajtkocka: 3

vb-pontok: 1274

rajtszám: 3   

 

    Lando Norris (brit)

született: 1999. november 13.

legjobb helyezés: vb-6. (2021)

futamok száma: 60

dobogós helyezés: 5

első rajtkocka: 1

vb-pontok: 306

rajtszám: 4

 

    Alpine F1 Team (francia, Renault)

    ---------------------------------

    Fernando Alonso (spanyol)

született: 1981. július 29.

világbajnok: 2005, 2006

futamok száma: 333

futamgyőzelmek: 32

dobogós helyezés: 98

első rajtkocka: 22

vb-pontok: 1980

rajtszám: 14

 

    Esteban Ocon (francia)

született: 1996. szeptember 17.

legjobb helyezés: vb-11. (2021)

futamok száma: 89

futamgyőzelmek: 1

dobogós helyezés: 2

vb-pontok: 272

rajtszám: 31

 

    Scuderia Alpha Tauri (olasz, Red Bull)

    --------------------------------------

    Pierre Gasly (francia)

született: 1996. február 7.

legjobb helyezés: vb-7. (2019)

futamok száma: 86

futamgyőzelem: 1

dobogós helyezés: 3

vb-pontok: 309

rajtszám: 10

 

    Cunoda Juki (japán)

született: 2000. május 11.

legjobb helyezés: vb-14. (2021)

futamok száma: 21

vb-pontok: 32

rajtszám: 22

 

    Aston Martin F1 Team (brit, Mercedes)

    -------------------------------------

    Sebastian Vettel (német)

született: 1987. július 3.

világbajnok: 2010, 2011, 2012, 2013

futamok száma: 279

futamgyőzelmek: 53

dobogós helyezés: 122

első rajtkocka: 57

vb-pontok: 3061

rajtszám: 5

 

    Lance Stroll (kanadai)

született: 1998. október 29.

legjobb helyezés: vb-11. (2020)

futamok száma: 100

dobogós helyezés: 3

első rajtkocka: 1

vb-pontok: 176

rajtszám: 18

 

    Williams Racing (brit, Mercedes)

    --------------------------------

    Alexander Albon (thaiföldi)

született: 1996. március 23.

legjobb helyezés: vb-7. (2020)

futamok száma: 38

dobogós helyezés: 2

vb-pontok: 197

rajtszám: 23

 

    Nicholas Latifi (kanadai)

született: 1995. június 29.

legjobb helyezés: vb-17. (2021)

futamok száma: 39

vb-pontok: 7

rajtszám: 6

 

    Alfa Romeo Racing (svájci, Ferrari)

    -----------------------------------

    Valtteri Bottas (finn)

született: 1989. augusztus 28.

legjobb helyezés: vb-2. (2019, 2020)

futamok száma: 178

futamgyőzelmek: 10

dobogós helyezés: 67

első rajtkocka: 20

vb-pontok: 1738

rajtszám: 77

 

    Csou Kuan-jü (kínai) - újonc

született: 1999. május 30.

rajtszám: 24

 

    Haas F1 Team (amerikai, Ferrari)

    --------------------------------

    Kevin Magnussen (dán)

született: 1992. október 5.

legjobb helyezés: vb-9. (2018)

futamok száma: 119

dobogós helyezés: 1

vb-pontok: 158

rajtszám: 20

 

    Mick Schumacher (német)

született: 1999. március 22.

legjobb helyezés: vb-19. (2021)

futamok száma: 22

rajtszám: 47

 

 

A 2022-es versenynaptár:

Bahreini Nagydíj:

    -----------------

március 20., Szahír

pálya hossza: 5,412 km

versenytáv: 57 kör (308,238 km)

leggyorsabb kör: 1:31.447 perc, Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren, 2005)

A 2021-es győztes: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

 

    Szaúdi Nagydíj:

    ---------------

március 27., Dzsidda

pálya hossza: 6,174 km

versenytáv: 50 kör (308,450 km)

leggyorsabb kör: 1:30.734 perc, Hamilton (2021)

A 2021-es győztes: Hamilton

 

    Ausztrál Nagydíj:

    -----------------

április 10., Melbourne

pálya hossza: 5,303 km

versenytáv: 58 kör (307,574 km)

leggyorsabb kör: 1:24.125 perc, Michael Schumacher (német, Ferrari, 2004)

A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt

 

    Emilia Romagna Nagydíj:

    -----------------------

április 24., Imola

pálya hossza: 4,909 km

versenytáv: 63 kör (309,049 km)

leggyorsabb kör: 1:15.484 perc, Hamilton (2020)

A 2021-es győztes: Max Verstappen (holland, Red Bull)

 

    Miami Nagydíj - új helyszín:

    ----------------------------

május 8., Miami

pálya hossza: 5,410 km

versenytáv: 57 kör (308,370 km)

 

    Spanyol Nagydíj:

    ----------------

május 22., Barcelona

pálya hossza: 4,675 km

versenytáv: 66 kör (308,424 km)

leggyorsabb kör: 1:18.149 perc, Verstappen (2021)

A 2021-es győztes: Hamilton

 

    Monacói Nagydíj:

    ----------------

május 29., Monte-Carlo

pálya hossza: 3,337 km

versenytáv: 78 kör (260,286 km)

leggyorsabb kör: 1:12.909 perc, Hamilton (2021)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Azeri Nagydíj:

    --------------

június 12., Baku

pálya hossza: 6,003 km

versenytáv: 51 kör (306,049 km)

leggyorsabb kör: 1:43.009 perc, Charles Leclerc (monacói, Ferrari, 2019)

A 2021-es győztes: Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)

 

    Kanadai Nagydíj:

    ----------------

június 19., Montreal

pálya hossza: 4,361 km

versenytáv: 70 kör (305,270 km)

leggyorsabb kör: 1:13.078 perc, Valtteri Bottas (finn, Mercedes, 2019)

A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt

 

    Brit Nagydíj:

    -------------

július 3., Silverstone

pálya hossza: 5,891 km

versenytáv: 52 kör (306,198 km)

leggyorsabb kör: 1:27.097 perc, Verstappen (2020)

A 2021-es győztes: Hamilton

 

    Osztrák Nagydíj:

    ----------------

július 10., Spielberg

pálya hossza: 4,318 km

versenytáv: 71 kör (306,452 km)

leggyorsabb kör: 1:05.619 perc, Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren, 2020)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Francia Nagydíj:

    ----------------

július 24., Le Castellet

pálya hossza: 5,842 km

versenytáv: 53 kör (309,690 km)

leggyorsabb kör: 1:32.740 perc, Sebastian Vettel (német, Ferrari, 2019)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Magyar Nagydíj:

    ---------------

július 31., Hungaroring

pálya hossza: 4,381 km

versenytáv: 70 kör (306,630 km)

leggyorsabb kör: 1:16.627 perc, Hamilton (2020)

A 2021-es győztes: Esteban Ocon (francia, Alpine)

 

    Belga Nagydíj:

    --------------

augusztus 28., Spa-Francorchamps

pálya hossza: 7,004 km

versenytáv: 44 kör (308,052 km)

leggyorsabb kör: 1:46.286 perc, Bottas (2018)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Holland Nagydíj:

    ----------------

szeptember 4., Zandvoort

pálya hossza: 4,259 km

versenytáv: 72 kör (306,648 km)

leggyorsabb kör: 1:11.097 perc, Hamilton (2021)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Olasz Nagydíj:

    --------------

szeptember 11., Monza

pálya hossza: 5,793 km

versenytáv: 53 kör (306,720 km)

leggyorsabb kör: 1:21.046 perc, Rubens Barrichello (brazil, Ferrari, 2004)

A 2021-es győztes: Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren)

 

    Szingapúri Nagydíj:

    -------------------

október 2., Marina Bay

pálya hossza: 5,063 km

versenytáv: 61 kör (308,706 km)

leggyorsabb kör: 1:41.905 perc, Kevin Magnussen (dán, Haas, 2018)

A 2020-as győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt

 

    Japán Nagydíj:

    --------------

október 9., Szuzuka

pálya hossza: 5,807 km

versenytáv: 53 kör (307,471 km)

leggyorsabb kör: 1:30.983 perc, Hamilton (2019)

A 2021-es győztes: a futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt

 

    Egyesült Államok Nagydíja:

    --------------------------

október 23., Austin

pálya hossza: 5,513 km

versenytáv: 56 kör (308,405 km)

leggyorsabb kör: 1:36.169 perc, Leclerc (2019)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Mexikói Nagydíj:

    ----------------

október 30., Mexikóváros

pálya hossza: 4,304 km

versenytáv: 71 kör (305,354 km)

leggyorsabb kör: 1:17.774 perc, Bottas (2021)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

    Brazil Nagydíj:

    ---------------

november 13., Sao Paulo

pálya hossza: 4,309 km

versenytáv: 71 kör (305,879 km)

leggyorsabb kör: 1:10.540 perc, Bottas (2018)

A 2021-es győztes: Hamilton

 

    Abu-Dzabi Nagydíj:

    ------------------

november 20., Abu-Dzabi

pálya hossza: 5,281 km

versenytáv: 58 kör (306,183 km)

leggyorsabb kör: 1:26.103 perc, Verstappen (2021)

A 2021-es győztes: Verstappen

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....