járműipar

Az olajár-zuhanás abszolút nyertese az autóipar?

2015.01.27.

Az olajárzuhanás következtében számos globális, nagy energiaigényű és nem az alapvető fogyasztáshoz kapcsolódó ágazat fellendülhet, míg az energiaipar és a hozzá kapcsolódó ágazatok veszíteni fognak a Fidelity Worldwide Investment alapkezelő elemzése szerint, amelyet eljuttatott az MTI-nek.

A jelentés szerint a tartósan alacsony benzinárak számos globális autógyárat hozhatnak kedvezőbb helyzetbe. Az USA-ban már tavaly megmutatkozott az üzemanyagár-csökkenés hatása, 16,4 millió személygépkocsit adtak el, ami 2006 óta a legjobb eredménynek számít.
   

Bajba kerülhet az e-autó? 

A hagyományos autógyárak számára a nyomott olajár előnyös, mivel nő az ország szabadon elkölthető jövedelme és csökken a gyártáshoz használt műanyagok ára.

Ezzel szemben az elektromos hajtású járművek üzemeltetési költségeinek előnye egyre kisebb a hagyományos, belső égésű motorral hajtott gépjárművekéhez képest.

A kőolaj árának mérséklődése szintén kedvezően hat a mezőgazdaságra, hiszen csökkennek a mezőgazdasági gépek (traktorok, kombájnok) üzemeltetésével kapcsolatos kiadások, és kedvezőbben alakulnak a műtrágya- és szállítási költségek is.  

Az USA Mezőgazdasági Minisztériuma szerint a műtrágya, a növényvédő szerek és az üzemanyag 2013-ban a kukorica, búza és szójabab teljes termesztési költségének 32, 26 illetve 19 százalékát tette ki.

A Fidelity szerint az olajár esésének egyik legfőbb károsultjai a globális kőolajkutató és -kitermelő vállalatok, mivel az alacsonyabb árak negatívan hatnak a bevételre, megváltoztatják az egyes kitermelő térségek, illetve régiók olajkútjainak gazdasági életét és működési feltételeit.

Az energiaipari termelőeszköz-gyártásnak is nehézséget okoz az energiapiaci helyzet, mert az olcsóbb olaj csökkenti az energiaipari tőkeberuházások volumenét. Emellett a nagyobb kihívást jelentő geológiai forrásokból származó olajat általában drágábban és nagyobb beruházásigénnyel lehet csak kitermelni.

A globális olajárak erőteljes csökkenése továbbá befolyásolhatja a megújuló energiaforrások előállításának relatív gazdaságosságát, ami azt is eredményezheti, hogy az alternatív erőforrások részarányának növekedése lassulhat, annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban arányuk 2006 óta 2,4 százalékról 2014-re csaknem háromszorosára 6,7 százalékra nőtt.     

A Fidelity Worlwide Investment alapkezelőt 1969-ben alapították és jelenleg 25 országban, több mint 6000 munkatársat foglalkoztat és mintegy 276 milliárd dollárnyi vagyont kezel.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....