kínai autóexport
Az orosz-ukrán háború kitörése, 2022. februárja óta több mint húsz autómárka – jobbára nyugati, japán és dél-koreai – távozott Oroszországból, de az így keletkezett autópiaci réseket szinte azonnal megkezdték megtölteni más autógyártók, pontosabban szinte csak kínaiak.
A Za Ruljom autós magazin összesítése szerint csak a tavalyi év folyamán 19 új márka érkezett az országba, leszámítva a nem hivatalos, párhuzamos importtal érkezetteket. Az új márkák közül mindegyik kínai volt, és egyesek közülük féltucatnyi új modellt dobtak az orosz piacra. Vannak köztük a magyar fül számára is ismerősen csengő kínai autógyárak, de vannak olyanok, amelyek hírét se nagyon hallottuk.
Az egyik legismertebb kínai márka, a BAIC például az U5 Plus szedánnal, X35, X55 és X7 crossoverekkel, valamint egy BJ40 SUV-al érkezett Oroszországba.
A Huawei Aito nevű divíziója az M5 prémium hibrid crossoverrel mutatkozott be. A Dongfeng tulajdonában lévő Forthing márka a Yacht és az M7 minivannal, valamint a T5 EVO crossoverrel vert gyökeret az orosz piacon. A Haima vállalat 8S crossoverrel és a 7X minivannal érkezett. A Haima a FAW csoport "leányvállalata", akárcsak a Hongqi, amely oroszországi modellpalettáján van a H5 és H9 szedán, valamint a három crossover, a HS5, a HS7 és E-HS9 .
A FAW Grouphoz tartozik még Volkswagennel együtt megalkotott Jetta, amely VA3 szedánal és egy pár crossoverrel, VS5 és VS7 modellekkel mutatkozott be az orosz piacon. A hetedik újonnan megjelent márka a Jaecoo, amely a Chery-hez tartozó Omoda „almárkája”. Ez a vállalat az oroszoknak csak a J7-es crossovert kínálja, de hamarosan érkezik egy újabb modell, a J8-as.
A Chery leányvállalata, a Jetour márka a Dashing, X70 Plus és X90 Plus crossovereket forgalmazza Oroszországban. A Chery tulajdonában van a Kaiyi is, amelynek orosz modellpalettáján az E5-ös szedán és további három modell, a X3, X3 PRO és X7 Kunlun szerepel.
A tavaly újonnan érkezett 19 márka között van még a Livan, a Lixiang, az Ora, a Rising , a Skywell, az SWM, a Tank, a Venucia, a Voyah és a Wey.
A felsorolt márkák összesen 51 modellel gyarapították tavaly az orosz autópiacot.