Töréstesztek

Az új Toyota Yaris jelenleg a világ legbiztonságosabb kisautója

2020.09.18.

Huszonhárom év után megújult az Euro NCAP félátfedéses frontális ütköztetési szabványa. A vadonatúj Toyota Yaris pedig nem csak ezt a különösen szigorú tesztet teljesítette ragyogóan, de a világon elsőként kínál megnyugtató megoldást egy gyakori és igen veszélyes sérülésre.

A vadonatúj Toyota Yaris az első személyautó, amelyet már az új, 2020-as protokoll szerint tesztelt az új autók biztonsági értékelését végző független európai szervezet, az Euro NCAP. A legfontosabb változás, hogy szigorodtak a félátfedéses frontális ütközéses vizsgálat körülményei.

Ha 50 km/órával haladunk, hajlamosak vagyunk biztonságban érezni magunkat, pedig ha ilyenkor egy hasonló sebességgel, szemből érkező jármű áttér a sávunkba (mert például a forgalmat nem megfelelően felmérve előzni szeretne), azonnal abban a baleseti szituációban találjuk magunkat, amely a statisztikák szerint a legtöbb halálesetet, illetve súlyos sérülést idézi elő Európa útjain.

Ehhez a riasztó jelenséghez igazodva az Euro NCAP átdolgozta 1997 óta változatlan formában alkalmazott félátfedéses töréstesztjét: az új norma szerint nem álló akadálynak vezetik neki a vizsgálandó gépkocsit, hanem egy olyan 1,4 tonnás, deformálódó tömbnek, amely 50 km/óra sebességgel száguld a hasonló sebességgel mozgó, tesztelt jármű irányába. Az így kapott eredmények alapján sokkal pontosabban jósolható meg az autó viselkedése valós vészhelyzetben. Még életszerűbbé teszi a tesztet, hogy az akadály nem homogén szerkezetű: kívülről befelé haladva progresszívan egyre merevebbé válik, pontosan úgy, mint egy gyűrődőzónákkal kialakított, modern személygépkocsi.

A Yaris előző generációi (2005-ben, 2011-ben és 2017-ben) rendre maximális ötcsillagos eredménnyel zárták a félátfedéses frontális ütköztetést is magában foglaló felnőtt utasvédelmi tesztsorozatot, így a vadonatúj modellel szemben is magasak voltak az elvárások. Az autó alapját adó TNGA padlólemez kiemelkedő szerkezeti szilárdságának fényében az nem volt kérdés, hogy a 2020-as modell minden elődjénél biztonságosabb, azt azonban nem lehetett előre tudni, hogy ezzel hol helyezkedik majd el a modell az új skálán.

Most már tudjuk: legfelül. Annak ellenére, hogy minden eddiginél nagyobb próbatételt kellett kiállnia a karosszériának, a Yaris hatékonyan védelmezte felnőtt utasait. És ami az eddigi vizsgálatokon nem derülhetett ki: a kis Toyota csekély tömegének és gondosan kialakított gyűrődőzónáinak köszönhetően nem súlyosbítja a vele ütköző másik autó utasainak a helyzetét.

Ami a korábbi szabványból változatlan formában megörökölt, további vizsgálatokat (frontális ütközés nem deformálódó akadállyal, oldalirányú ütközés fallal, illetve oszloppal) illeti, a Yaris az elvárásoknak megfelelően látványosan felülmúlta elődeinek teljesítményét, beleértve az ostorcsapás nyaksérülés elleni védelmet is, nem is volt kérdés, hogy az autó megérdemelte a maximális ötcsillagos minősítést.

Ehhez a sikerhez egy további fontos újdonság is hozzájárult: a Toyota Yaris az első olyan autó a világon, amely – innovatív középső légzsákjának köszönhetően – hatékonyan védelmezi elöl ülő utasait az olyan helyzetekben, amikor a Yaris tőlük távolabb eső oldalának csapódik neki egy jármű. 

A Yaris a többi vizsgált biztonsági területen is kivétel nélkül felülmúlta közvetlen elődjét. Az ülésmagasítón helyet foglaló vagy gyermekülésbe szíjazott gyermekek frontális és oldalirányú ütközés esetén egyaránt kiemelkedő védelemnek örvendenek.

Jelentősen javult a gyalogosok gázolás elleni védelme, részben az orr, a motorház és a szélvédőkeret lágyabb, megbocsátóbb kialakításának, részben a gyalogosokat és kerékpárosokat felismerő, fejlett vészfékező rendszer kiváló teljesítményének köszönhetően.

Ugyanez a helyzet a modern vezetőtámogató elektronikus segédrendszerek hatékonyságával – sőt, ezen a két vizsgálati területen évekre visszamenőleg soha nem teljesített ilyen jól egyetlen városi kisautó sem. Ez mindennél fényesebben igazolja, hogy a Toyota helyesen döntött, amikor minden egyes típusánál alapfelszerelésként kínálta a fejlett Toyota Safety Sense biztonsági rendszerek széles palettáját, demokratizálva a modern vezetőtámogató (potenciálisan életmentő) technológiákat.

Az új Toyota Yaris teljes vizsgálati adatlapja a közlemény csatolmányában is megtalálható, továbbá az alábbi linkről letölhető.

 

Fotó: Toyota,

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....