Business Class

Az ürömmentes autóvétel receptje

2015.06.03.

A Das Weltauto, a Porsche Hungária használtautó-üzletága egy sajtótájékoztató keretein belül adott részletes összefoglalót a magyarországi viszonyokról számokban, majd a piac gyakorlati tapasztalatai és egy esettanulmány áttekintésén keresztül szemléltetést kaptunk arról, hogyan lehet mégiscsak örömteli egy használtautó gazdacseréje.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Essünk túl a számadatokon, melyek nem is annyira szárazak, és igencsak jól körvonalazzák a használtautók adás-vételének és importjának problémáit. Frank György, a Das Weltauto márkaigazgatójának előadásából megtudtuk, hogy a várakozásoknak megfelelően továbbra is felfelé ível a használtautó piac hazánkban. Az okmányirodák adatai szerint 492 ezer jármű cserélt gazdát 2014-ben, és az idei év első negyedéves adatai alapján már 25 százalékos növekedés prognosztizálható 2015-re. A tendencia mindenképp biztató, de a magánimportból bekerült autók mennyisége és minősége tovább árnyalja ezt a képet. A behozott autók esetében a tavalyi év során közel 100 ezer külföldön vásárolt személyautó forgalomba helyezését regisztrálták hazánkban, melynek 60 százaléka 10 évnél öregebb, 27 százalékuk pedig már a 15 éves kort is átlépte az ügyintézés megkezdésekor. Az első számú probléma tehát nem más, mint a magánimport által tovább öregedő hazai gépjárműpark, valamint a forgalomba helyezést követő, használat során felmerülő problémák sokasága.

A készpénzre vásárolt használtautók miatt egyre romlik a gépjárműállomány átlagéletkora - képre kattintva galéria nyílik

Gondoljunk csak az idősebb autók környezetszennyező hatására és a javítási-fenntartási költségekre, melyek az esetek többségében előre nem kalkulálható kiadásokkal terhelik majd a leendő tulajdonost és nem utolsó sorban annak környezetét. A fekete- és szürkegazdaság térnyerésének pedig egy uniós szabályzás is kedvez, mivel az EU-ból behozott gépjárműveket nem kötelezik eredetiségvizsgálatra vagy bűnügyi nyilvántartásban történő ellenőrzésre az itthoni forgalomba helyezés előtt. Ennek az anomáliának folyománya lehet, hogy a meghirdetett „jó vétel”-nek tűnő jármű birtoklása egy idő után rémálommá válhat – mondta a márkaigazgató. Jó esetben csak az derül ki, hogy a kilométeróra-állásnál jóval többet futott az autó, azonban könnyen megeshet, hogy komolyabb csalás áldozatává válik a laikus vásárló. Eltitkolt sérülések, esetleg ezek halmozott megléte is előfordulhat, csakúgy mint például a több totálkáros autóból összerakott járművel történő kalmárkodás. Nem ritka eset a klónozás néven ismert lopott autók legalizálása sem, aminek következménye lehet a lebukás utáni hatósági lefoglalás vagy elkobzás, de a bent ülők testi épségét is veszélyeztetheti egy-egy szakszerűtlenül elvégzett javítás. Összességében elmondható, hogy a használat során jelentkező problémák forrását a tisztázatlan előélet generálja.

(Balról) dr. Vérten Sándor a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója, mellette Frank György a Das Weltauto márkaigazgatója

A jármű státuszán és tényleges állapotán felül pedig a hazai kereskedői magatartás is komoly rizikófaktorral bír a márkaigazgató szerint. A csapott ár hátterében gyakran fantomcégek és/vagy ÁFA csalásra specializálódott kereskedések állnak. „Az ÁFA csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott vállalkozás egy-két köztes tulajdonos beiktatásával, az EU-ban nettó számlával megvett autóból bruttó számlásat gyárt, így 27 százalékos árelőnyre tehet szert” – ismertette a hazai gyakorlatot Frank György. Az esetleges panasz vagy reklamáció érvényesítése is meddő próbálkozás lehet továbbá, ha egy konténerben ülő nepper egy ún. bianco adás-vételit írat alá a gyanútlan vásárlóval. Ebben az esetben ugyanis a külföldi eladóról nem garantált, hogy panasz esetén használható információt tüntettek fel a dokumentumon, az is lehet, hogy nem létező személy, ugyanis egy előre megírt idegen nyelvű adás-vételi szerződést tolnak a vásárló elé, kizárva ezzel minden esélyét annak, hogy a jövőben felmerülő problémák esetén a tényleges felelősségre vonás megtörténken az itthoni kereskedővel - jelen esetben azonban csak illegális közvetítő szerepet játszó személlyel – szemben.

A Das Weltauto célja a vásárlók figyelmének felhívása a nagyobb körültekintésre és arra, hogy a nem jogkövető kereskedői magatartással szemben polgári vagy büntetőjogi pert indíthatnak

A megelőzés érdekében az első és legfontosabb tényezőként a körültekintő vásárlást javasolja a hazai használatautó piac specialistájaként aposztrofálható cégcsoport. A használtautó keresés vezérelve sose a kilométeróra-állás és az évjárat legyen, hanem az autó aktuális állapota. Ne kergessünk álmokat, és ne higgyük el, hogy egy 10 évnél idősebb átlagautóban 100 ezer kilométernél kevesebb lehet a futásteljesítmény. A márkaigazgató elmondása szerint hazánkban évi 15-30 ezer kilométert futnak az átlagautók, külföldön azonban ez a szám a 80 ezret is meghaladhatja. A realitás talaján állva induljunk tehát neki a projektnek, majd ezután törekedjünk a megbízható értékesítési partnerrel való üzletkötésre. A cégszerűen használtautókat értékesítő kereskedések, mint például a Das Weltauto, igenis vállalnak állapotfelmérést, garanciát az autó előéletére és a vásárlást követő egy éves időszakban rendeltetésszerű használat mellett felmerülő hibákra.

Borsi Dávid - kommunikációs tanácsadó

A sajtótájékoztatón Borsi Dávid kommunikációs tanácsadó prezentált egy esettanulmányt, mely által az alkalmazott trükkök és buktatók széles tárháza került bemutatásra egy konkrét eset kapcsán. Egy napkollektorok forgalmazásával foglalkozó hazai KKV a cég bevételeinek növelése érdekében elérkezettnek látta az időt, hogy beruházzon egy kis áruszállító járműbe. Ahhoz, hogy újat vegyenek, még nem ment olyan jól a szekér, ezért egy használtautó keresése mellett született döntés. Az évjárat, a futott kilométer és a kedvező ár alapján meg is lett az álomautónak vélt haszongépjármű, ahol természetesen a felsorolt paraméterek mellett vezetett szervizkönyvvel és egy 90 pontos átvizsgálással, valamint sérülésmentességgel próbálták elhitetni az autó tiszta előéletét. A kereskedés felkeresésekor azonban máris megtörtént a csúsztatások iskolapéldájának is nevezhető trükk, miszerint a kiszemelt járgány már nincs a telephelyen, de van helyette egy másik, jelentéktelen eltérésekkel a hirdetésben szereplőhöz képest. Valóban nem akadtunk volna sokan fenn azon, hogy 50 helyett 63 ezer kilométer van az autóban, ráadásul az induló ár ennek köszönhetően még 54 ezer forinttal alacsonyabb is volt. A turpisság első jelei azonban a próbakör és az állapotfelmérés felvetésekor már tagadhatatlanul megmutatkoztak: az autó rendszám nélküli, ezért nem vihető szakszervizbe, és a próbakör is csak egy rövid karika lehet, hiszen nem lehet komoly baja az alig három éves Fordnak.

Természetesen a rövid próbakör alatt üzemmeleg állapotba sem került a motor, így tényleg nem látszott problémásnak az ügy, azonban az sem derült ki, hogy az autó előéletét bizonyító okiratok (pl.szervizkönyv) hamis volt. Az üzlet megköttetett, természetesen az adás-vételi szerződéseknél is használatos trükkök bevetésével (eltérő eladó vagy értékesítő szerepel a szerződésen, valamint az üzlet megkötése utáni „felelősséget nem vállalok” kijelentés megtalálható) majd megtörtént a szomorú valóságot feltáró állapotfelmérés. Az autó utolsó szervizbejegyzése 2014. novemberében, Franciaországban történt, ekkor 126 ezernél állt a km számláló. A profittermelésre szánt vételről kiderült, hogy csak jelentős anyagi ráfordítások után lesz hosszútávon használható, ugyanis 4 helyen volt sérült, szélvédőt cseréltek rajta, a tetőkárpit hibás volt, a motorolaj szivárgott és a féltengely is zajosan működött. A folytatást sajnos szinte mindenki tudja, hiszen ilyenkor nincs válasz a panaszlevélre, mitöbb, a személyes megkeresés sem bírja belátásra a csalás elkövetőit. Marad az ügyvédi kapcsolatfelvétel, ugyanis a jog a vevőt védi minden esetben.

A Das Weltauto 15 éve van jelen Magyarországon, és immár 30 márkakereskedéssel rendelkezik országszerte, újautó-értékesítési és szervizháttere van, valamint finanszírozási lehetőséget is nyújt. Az elmúlt másfél évtized során több mint 100 ezer járművet értékesített, cseregaranciát és mobilitásgaranciát biztosítva az eladott járművekhez.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....