utánpótlás
A kiskereskedelem szereplőit mennyire viselte meg a hatósági árazás?
November 15.-e óta eltelt időszak túl hosszú volt ahhoz, hogy a kiskereskedelem szereplői probléma nélkül átvészeljék. Tényadatként kell kezelni, hogy folyamatosan csökken a töltőállomások száma. Számos olyan, - elsősorban vidéki kiskút van-, akik e működési feltételeket már nem tudták kigazdálkodni, és a bezárás mellett döntöttek. Ha nincsenek további lépések, akkor ezek a kútbezárások folytatódhatnak, amivel a kiszolgáló kapacitások csökkennek, így együtt már látható, tapasztalható kellemetlenséget okozhatnak a fogyasztóknál. Ami viszont már jelenleg is sajnos megfigyelhető, hogy azt az üzemanyag kiszolgálási, illetve szerviz színvonalat, amelyet megszokhatott a magyar fogyasztó az elmúlt húsz évben, abban érezhető változások lesznek: a töltőállomások számának csökkenésében, a mennyiségi korlátokban, a kutak nyitvatartási idejének csökkenésében, vagy a kevesebb alkalmazott foglakoztatásában.
A fogyasztás mértékének csökkentéséhez akár németországi mintára (ami még ott is csak elképzelés), hazánkban is bevezethetnék a vasárnapi vezetési tilalmat? Vagy egy ilyen (átgondolatlan) fordulatra azért hazánkban nem kell számítani?
Azt a politikusok tudják megválaszolni, hogy milyen lépések bevezetését fontolhatják meg. Alapvetően amióta hazánk is tagja a nemzetközi energiaügynökségnek, nálunk is érvényes a csatlakozási alapdokumentum, ami részletszabályokat is tartalmaz, de alapvetően ellátási válsághelyzetre íródott. Amíg nincs válsághelyzet, addig korlátozó intézkedéseket,- amiknek szabályai pontosan ismeretek-, nem gondolom, hogy Magyarországon is be kellene vezetni. Én őszintén remélem, hogy a fogyasztás valamelyest normalizálódik, így a kisebb mennyiségi korlátozásokkal szinten tudjuk tartani az ellátást. Egyelőre nincs bennem félsz, hogy egy ilyen gondolat felmerülne itthon, vagy ennek bevezetésére a közeljövőben szükség lenne. A korábban taglalt kisebb mennyiségi korlátozásokkal tudjuk biztosítani az ellátást, és a hozzáférést. Így -remélhetőleg- további korlátozásokra nem lesz szükség az előttünk álló hónapokban.
A százhalombattai finomítóban történt esetről is ejtsünk pár szót
A MÁSZ főtitkára sem tud sokkal többet erről, mint ami a sajtóban megjelent. Mindenki várja a részletesebb információkat, de egyelőre komolyabb következményekről nincs hír. Néhány napos teljesítmény, vagy üzemanyaggyártási kapacitásban teljesítmény visszaestést követően változatlan szinten folytatódik majd a finomítói feldolgozás.
Ahogy korábban is, most is fontos megjegyezni, hogy az Ad Blue hiányhoz hasonló pánikvásárlás állhat a hátterében annak, ha hirtelen a valós, indokoltnál nagyobb üzemanyagigény jelentkezik a lakosság részéről, amit ilyen rövid idő alatt nem tudnak pótolni a töltőállomások. Így én is, és Ottó is azt tudjuk tanácsolni az olvasóinknak, hogy szükséges igényeiknél felesleges a többletüzemanyag betárazása. Mert ezzel csak a napi ellátást nehezítik vagy lehetetlenítik el. Igaz, hogy a nyári utazási időszaban egyébként is megnövekszik a lakossági igény az üzemanyag iránt, azonban a jelenlegi piacikörnyezetben is képesek ezt kiszolgálni a töltőállomások, így a jelenlegi korlátozások mellett is elérhetők lesznek mind a hatósági áras, mind a szabadáras prémium üzemanyagok.
Az interjú elkészülte után történt változás
A Mol százhalombattai finomítója újra teljes kapacitásával működik és orosz kőolajat használva teljes kapacitással dolgozik, a termelés leállása esetén stratégiai tartalékban 45 napra elegendő benzin és dízel üzemanyag és körülbelül ugyanekkora mennyiségű kőolaj áll rendelkezésére az országnak - ismertette a Mol-elnök-vezérigazgató.
Változott az egyszerre tankolható üzemanyag mennyisége, illetve a kannába történő tankolás esetén piaci árat alkalmaznak a töltőállomások. A MOL-töltőállomásain a jelenleg érvényes szabályok a következők: normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni (az eddigi 100 liter helyett). A limitet aszerint határoztuk meg, hogy mi az a mennyiség, ami a lakossági felhasználók számára elegendő, a jellemző átlagos tankolást meghaladja. A MOL célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését. Abban az esetben, ha a fogyasztó magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autóba tankol, úgy hatósági árat fizet. Amennyiben benzinkannába tankol, akkor piaci árat kell fizetnie. Ezért arra kérjük a vásárlókat, hogy amennyiben gépjárművük benzintankja mellett külső edényzetbe is tankolnak, azt a benzintankba történő tankolástól elkülönítve, a tankolás vételárának rendezését követően szíveskedjenek megtenni. Ha a gépjármű üzemanyag tartályába, illetve a kannába történő tankolásra egyszerre, egy tranzakció keretében kerülne sor, úgy a tankolás teljes mennyiségére a töltőállomáson feltüntetett piaci árat kellene fizetni.
Grád Ottó tájékoztatott, hogy mennyiségi limitet ma már valamennyi MÁSZ tagvállalat alkalmaz. Alapvetően 50 liter per vásárló a korlát, de van, ahol ennél kevesebb az egy töltéssel megvásárolható üzemanyag mennyiség.
forras: mol.hu
További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is!