utánpótlás

Az üzemanyagpiac aktuális helyzete hazánkban (2. rész)

2022.07.13.

„Hozzá kell szokni a korlátozó intézkedésekhez azért, hogy mindenki számára legyen elegendő mennyiségű üzemanyag.” Grád Ottóval, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárával folytatódik a beszélgetés. Hogyan érintette a kiskereskedelem szereplőit a hatósági áras értékesítés? Átalakult, vagy a jövőben átalakulhat hazánkban az üzemanyag értékesítési piac? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekről is szó lesz az interjú mai folytatásában. Ha kíváncsi az előző részre, akkor itt olvashatja.

 

A kiskereskedelem szereplőit mennyire viselte meg a hatósági árazás?

November 15.-e óta eltelt időszak túl hosszú volt ahhoz, hogy a kiskereskedelem szereplői probléma nélkül átvészeljék. Tényadatként kell kezelni, hogy folyamatosan csökken a töltőállomások száma. Számos olyan, - elsősorban vidéki kiskút van-, akik e működési feltételeket már nem tudták kigazdálkodni, és a bezárás mellett döntöttek. Ha nincsenek további lépések, akkor ezek a kútbezárások folytatódhatnak, amivel a kiszolgáló kapacitások csökkennek, így együtt már látható, tapasztalható kellemetlenséget okozhatnak a fogyasztóknál. Ami viszont már jelenleg is sajnos megfigyelhető, hogy azt az üzemanyag kiszolgálási, illetve szerviz színvonalat, amelyet megszokhatott a magyar fogyasztó az elmúlt húsz évben, abban érezhető változások lesznek: a töltőállomások számának csökkenésében, a mennyiségi korlátokban, a kutak nyitvatartási idejének csökkenésében, vagy a kevesebb alkalmazott foglakoztatásában.

A fogyasztás mértékének csökkentéséhez akár németországi mintára (ami még ott is csak elképzelés), hazánkban is bevezethetnék a vasárnapi vezetési tilalmat? Vagy egy ilyen (átgondolatlan) fordulatra azért hazánkban nem kell számítani?

Azt a politikusok tudják megválaszolni, hogy milyen lépések bevezetését fontolhatják meg. Alapvetően amióta hazánk is tagja a nemzetközi energiaügynökségnek, nálunk is érvényes a csatlakozási alapdokumentum, ami részletszabályokat is tartalmaz, de alapvetően ellátási válsághelyzetre íródott. Amíg nincs válsághelyzet, addig korlátozó intézkedéseket,- amiknek szabályai pontosan ismeretek-, nem gondolom, hogy Magyarországon is be kellene vezetni. Én őszintén remélem, hogy a fogyasztás valamelyest normalizálódik, így a kisebb mennyiségi korlátozásokkal szinten tudjuk tartani az ellátást. Egyelőre  nincs bennem félsz, hogy egy ilyen gondolat felmerülne itthon, vagy ennek bevezetésére a közeljövőben szükség lenne. A korábban taglalt kisebb mennyiségi korlátozásokkal tudjuk biztosítani az ellátást, és a hozzáférést. Így -remélhetőleg- további korlátozásokra nem lesz szükség az előttünk álló hónapokban.

A százhalombattai finomítóban történt esetről is ejtsünk pár szót

A MÁSZ főtitkára sem tud sokkal többet erről, mint ami a sajtóban megjelent. Mindenki várja a  részletesebb információkat, de egyelőre komolyabb következményekről nincs hír. Néhány napos teljesítmény, vagy üzemanyaggyártási kapacitásban teljesítmény visszaestést követően változatlan szinten folytatódik majd a finomítói feldolgozás.

Ahogy korábban is, most is fontos megjegyezni, hogy az Ad Blue hiányhoz hasonló pánikvásárlás állhat a hátterében annak, ha hirtelen a valós, indokoltnál nagyobb üzemanyagigény jelentkezik a lakosság részéről, amit ilyen rövid idő alatt nem tudnak pótolni a töltőállomások. Így én is, és Ottó is azt tudjuk tanácsolni az olvasóinknak, hogy szükséges igényeiknél felesleges a többletüzemanyag betárazása. Mert ezzel csak a napi ellátást nehezítik vagy lehetetlenítik el. Igaz, hogy a nyári utazási időszaban egyébként is megnövekszik a lakossági igény az üzemanyag iránt, azonban a jelenlegi piacikörnyezetben is képesek ezt kiszolgálni a töltőállomások, így a jelenlegi korlátozások mellett is elérhetők lesznek mind a hatósági áras, mind a szabadáras prémium üzemanyagok.

Az interjú elkészülte után történt változás

A Mol százhalombattai finomítója újra teljes kapacitásával működik és orosz kőolajat használva teljes kapacitással dolgozik, a termelés leállása esetén stratégiai tartalékban 45 napra elegendő benzin és dízel üzemanyag és körülbelül ugyanekkora mennyiségű kőolaj áll rendelkezésére az országnak - ismertette a Mol-elnök-vezérigazgató.

Változott az egyszerre tankolható üzemanyag mennyisége, illetve a kannába történő tankolás esetén piaci árat alkalmaznak a töltőállomások. A MOL-töltőállomásain a jelenleg érvényes szabályok a következők: normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni (az eddigi 100 liter helyett). A limitet aszerint határoztuk meg, hogy mi az a mennyiség, ami a lakossági felhasználók számára elegendő, a jellemző átlagos tankolást meghaladja. A MOL célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését. Abban az esetben, ha a fogyasztó magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autóba tankol, úgy hatósági árat fizet. Amennyiben benzinkannába tankol, akkor piaci árat kell fizetnie. Ezért arra kérjük a vásárlókat, hogy amennyiben gépjárművük benzintankja mellett külső edényzetbe is tankolnak, azt a benzintankba történő tankolástól elkülönítve, a tankolás vételárának rendezését követően szíveskedjenek megtenni. Ha a gépjármű üzemanyag tartályába, illetve a kannába történő tankolásra egyszerre, egy tranzakció keretében kerülne sor, úgy a tankolás teljes mennyiségére a töltőállomáson feltüntetett piaci árat kellene fizetni.

Grád Ottó tájékoztatott, hogy mennyiségi limitet ma már valamennyi MÁSZ tagvállalat alkalmaz. Alapvetően 50 liter per vásárló a korlát, de van, ahol ennél kevesebb az egy töltéssel megvásárolható üzemanyag mennyiség.

forras: mol.hu

További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....