Citroën

A B-csoportos raliautó, amit mindenki elfelejtett

2022.12.31.

Mára számtalan rendkívüli ralisikereket tudhat maga mögött a Citroen, de nem voltak mindig a toppon.

Ha a 80-as évek B-csoportos ralikorszakára gondolunk, akkor mindenkinek a lángcsóvákat lövelő Audi S1-ek, a nézők között elrepülő Peugeot 205 T16-ok, és a hatalmas turbólyuk után megugró Lancia Delta S4-esek jutnak eszébe. Persze nem véletlenül, ezek a modellek uralták az élmezőnyt abban a korszakban, amikor nem voltak határok, és funkcionális aero elemekkel kellett földön tartani az 500-600 lóerő felett járó versenyautókat. Ugyanakkor nem csak ők próbálkoztak meg a B-csoportban, hanem sok egyéb gyártó is. Például a Citroen, akik ezúttal is más úton jártak.

Ugyanis a Citroen B-csoportos autója, a BX 4TC nem egy nulláról megrajzolt, csővázas és kompozit anyagokból épített speciális versenyautó volt, hanem a hagyományos, bárki számára megvásárolható utcai modell alapjaira épült. Olyannyira, hogy még a hidropneumatikus futóművet is megkapta. Noha utóbbi némi előnyt jelenthetett volna a versenytársakkal szemben a gyorsasági szakaszokon, a technológia nem éppen a megbízhatóságáról volt ismert akkoriban. Ráadásul az utcai alapoknak köszönhetően a BX 4TC körülbelül 190 kg-mal volt nehezebb, mint a szabályokban előírt minimum tömeg, és mindössze 380 lóerőt sikerült kicsikarniuk a 8v SOHC motorból, ami messze elmaradt a többiek lóerő számától.

Azért egy összkerékhajtást dobtak alá, de, főleg aszfalton, nagyon érződött egy központi diffi hiánya. A raliváltozat első túlnyúlása sokkal hosszabb volt, hiszen 90 fokban megfordították a motort, az így már hosszmotoros beállítás pedig több helyet engedett a váltónak. A hűtő viszont már nem fért be, úgyhogy hátra került, ami egyébként a szembe szálló por ellen is bevett szokás. Végül azonban nem lett túl megbízható konstrukció, és meglehetősen el is késett vele a Citroen. Mindössze három ralin indultak a B-csoportos Citroen BX-ekkel, és csak egyet fejeztek be, azt is a hatodik helyen. Ezután elkezdték továbbcsiszolni az autót, de a szörnyű halálesetek miatt végleg befellegzett a B-csoportnak, és nem tudtak több versenyen elindulni. Így nem csoda, hogy a Citroen BX 4TC-k szörnyen ritkák, pláne azok utcai homologizációs változataik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.10
Japánban és a fejlődő országokban is igen népszerű a taxisok és a vállalkozók körében a Probox,....
2025.12.10
A legszűkebb garázsok sem jelenthetnek többé akadályt.   ..
2025.12.10
A felkelő nap országában mindig is az autó alsó határát feszegették, különösen a XX. század derekán....
2025.12.10
A Mazda fejlett biztonsági megoldások iránti elkötelezettségét tükrözi, hogy a vadonatúj Mazda CX-5....
2025.12.10
Autókat vittek el, törtek fel, azokból szerszámokat, barkácsgépeket és egyebeket loptak. A....
2025.12.10
A Főtaxi, Budapest legrégebbi és egyik legmegbízhatóbb személyszállító vállalata új, társadalmi....
2025.12.10
A Mattel magyarországi képviselete adventre időzítette első, teljes egészében digitális illúziókra....
2025.12.10
Egy éves az Omoda & Jaecoo ikermárka Magyarországon, az autók importőre a Hovány és Petrányi....
2025.12.10
Willi Webert (83 éves) kedden este kirabolták stuttgarti villájában – írja a Bild.   ..
2025.12.10
A hideg reggeleken sok sofőrnek gondot okoznak a bepárásodott ablakok, ami nemcsak idegesítő tud....