Citroën

A B-csoportos raliautó, amit mindenki elfelejtett

2022.12.31.

Mára számtalan rendkívüli ralisikereket tudhat maga mögött a Citroen, de nem voltak mindig a toppon.

Ha a 80-as évek B-csoportos ralikorszakára gondolunk, akkor mindenkinek a lángcsóvákat lövelő Audi S1-ek, a nézők között elrepülő Peugeot 205 T16-ok, és a hatalmas turbólyuk után megugró Lancia Delta S4-esek jutnak eszébe. Persze nem véletlenül, ezek a modellek uralták az élmezőnyt abban a korszakban, amikor nem voltak határok, és funkcionális aero elemekkel kellett földön tartani az 500-600 lóerő felett járó versenyautókat. Ugyanakkor nem csak ők próbálkoztak meg a B-csoportban, hanem sok egyéb gyártó is. Például a Citroen, akik ezúttal is más úton jártak.

Ugyanis a Citroen B-csoportos autója, a BX 4TC nem egy nulláról megrajzolt, csővázas és kompozit anyagokból épített speciális versenyautó volt, hanem a hagyományos, bárki számára megvásárolható utcai modell alapjaira épült. Olyannyira, hogy még a hidropneumatikus futóművet is megkapta. Noha utóbbi némi előnyt jelenthetett volna a versenytársakkal szemben a gyorsasági szakaszokon, a technológia nem éppen a megbízhatóságáról volt ismert akkoriban. Ráadásul az utcai alapoknak köszönhetően a BX 4TC körülbelül 190 kg-mal volt nehezebb, mint a szabályokban előírt minimum tömeg, és mindössze 380 lóerőt sikerült kicsikarniuk a 8v SOHC motorból, ami messze elmaradt a többiek lóerő számától.

Azért egy összkerékhajtást dobtak alá, de, főleg aszfalton, nagyon érződött egy központi diffi hiánya. A raliváltozat első túlnyúlása sokkal hosszabb volt, hiszen 90 fokban megfordították a motort, az így már hosszmotoros beállítás pedig több helyet engedett a váltónak. A hűtő viszont már nem fért be, úgyhogy hátra került, ami egyébként a szembe szálló por ellen is bevett szokás. Végül azonban nem lett túl megbízható konstrukció, és meglehetősen el is késett vele a Citroen. Mindössze három ralin indultak a B-csoportos Citroen BX-ekkel, és csak egyet fejeztek be, azt is a hatodik helyen. Ezután elkezdték továbbcsiszolni az autót, de a szörnyű halálesetek miatt végleg befellegzett a B-csoportnak, és nem tudtak több versenyen elindulni. Így nem csoda, hogy a Citroen BX 4TC-k szörnyen ritkák, pláne azok utcai homologizációs változataik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.13
Az újonnan alapított AUDI (nem pedig Audi) márka három modellel tervez. ..
2025.05.13
Készülőben van egy a kerékpárosok számára is számos újítást tartalmazó új KRESZ, amelynek....
2025.05.13
A rendőrség felhívja a járművezetők figyelmét, hogy a sebességhatárok betartása, az ittas vezetés....
2025.05.13
Május 21-én mutatkozik be a világ legnépszerűbb szabadidőjárművének: a Toyota RAV4-esnek a....
2025.05.13
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.05.13
Közzétette 2024–2025-ös, eddigi legjobb eredményét hozó pénzügyi évéről szóló jelentését az....
2025.05.13
Miközben a mezőny már javában készül a 2025-ös szezon második triplahétvégéjére, a készítők....
2025.05.13
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás....
2025.05.13
Tragédia történt a Lukoil benzinkútnál.   ..
2025.05.13
Daruval emelték ki a Móra parki, múzeum előtti szökőkút burkolatára hajtó és oda beleszakadó....