közlekedésbiztonság

Bécsben száműzik a mama- és papataxikat az iskolák környékéről

2020.02.16.

Reggelente katasztrofális állapotok alakulnak ki az iskolák környékén. Szülők százai indulnak útnak gyermekükkel autóval, hogy a tanítás kezdetére odaérjenek. A bejárat környékén autóhegyek, várakozó szülők, amíg a csemete kiszáll a kocsiból. Bécs hadat üzen a jelenségnek, nem akarnak mama- és papataxikat az iskola bejáratánál.

Schulstrasse – azaz iskola utca, így hívják az osztrák fővárosban azt a modellkísérletet, amelynek lényege: hogy az iskola utcáját tanítás kezdete előtt fél órával lezárják a forgalom elől. Csak gyalog, kerékpárral és rollerrel megközelíthető az iskola. A szülők vihetik gyermeküket kocsival, de több száz méterre a sulitól ki kell szállni a tanulónak, s az utolsó etapot gyalog teszi meg.

Állj! Iskolautca, köszönjük. Fotó: wienzufuss.at

Bécs második kerületében levő általános iskola volt az első, ahol a kísérlet elkezdődött. A Vereingasse reggel háromnegyed nyolc és negyed kilenc között gyalogos utcává, úgynevezett iskola utcává vált. Máshol fél nyolc és nyolc között van zárás, attól függően, mikor kezdődik a tanítás. Alig volt berzenkedő szülő, szinte mindenki üdvözölte a kísérletet. Pedagógusok, gyerekek, szülők méltatták a kísérletet.

Győzött a közlekedésbiztonság. A gyerekek élvezték, hogy tanítás kezdete előtt az utca az övék lett. Játszhattak, labdázhattak, szabadon sétálgathattak. Örültek, hogy nincs forgalom, övék az utca.

A két évvel ezelőtti kezdeményezés sikert aratott. Bécsben immár ötre emelkedett azoknak az iskoláknak a száma, amelyek csatlakoztak a kísérlethez.

Szinte alig van olyan kerület, ahonnan ne jelentkeztek iskolák, ők is szeretnének reggel forgalommentes iskola utcát.

Iskolai napokon háromnegyed 8 és negyed kilenc között behajtani tilos. Fotó: mobilliteatagentur.at

A jó példa gyorsan ragadóssá vált. Egy csapásra megnőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik gyalog, kerékpárral vagy rollerrel indulnak reggelente iskolába. Ezzel párhuzamosan csökken azoknak a diákoknak a száma, akiket szüleik kocsival visznek iskolába. Mindez a számok nyelvén is tükröződik.

Az első kísérlet bevezetése után 47-ről 56 százalékra nőtt a gyalog iskolába induló diákok száma. 8-ról tízre a kerékpáros diákoké, a 10-ről 7 százalékra csökkent azoknak az iskolásoknak a száma, akiket szüleik továbbra is kocsival vittek. Igaz, az iskolától távolabb volt a végállomás, a Schulstarassét ugyanis lezárták.

Februárban újabb elemmel bővült a bécsi kísérlet. Immár olyan iskola is van, ahol a délutáni tanítás befejezésekor is lezár az iskola előtti utca. Ahogy reggel, úgy a tanítás után is teljes a zárlat.

Eégedett gyerekek és pedagógus. Fotó: mobilliteatagentur.at

A bécsi kísérlet nemzetközi érdeklődést keltett. Lengyelországból, Németországból és Kanadából érkeznek szakértők tanulmányozni, hogyan működik Bécsben az iskola utca?

Knezsik Istvánnak, az Autós Nagykoalíció elnökének régóta szívügye a közlekedésbiztonság javítása. A bécsi kísérletet nagyon jónak tartja, magyarországi meghonosítását támogatná.

Sok szülő azt hiszi, azzal tesz jót a gyerekének, ha az iskolapadig autóval viszi – fogalmaz az elnök, aki szerint fontosabb lenne az életre nevelés, mint a csemete iskolakapuig fuvarozása.

Knezsik István

Bécsben most az van, mint a mi gyermekkorunkban volt, a szülők dolgoztak, mi pedig mentünk iskolába gyalog vagy éppen biciklivel, igaz, akkor jóval kevesebb autó volt, mint most – mondta Knezsik István.   

Az ötödik bécsi iskola utca megnyitása alkalmából Bécs főpolgármester-helyettese is megszólalt.

Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.Fotó: wiengruen.at

Az iskolakezdés előtti harminc perces autóbehajtási tilalom sikeres a reggeli közlekedési káosz elkerülésére, nagyon sok dicséretet kapunk a szülőktől, pedagógusoktól és gyermekektől, így biztos vagyok abban, hogy az ötödik iskola utca nem utolsó lesz Bécsben – nyilatkozta az ORF-nek Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.03.28
A kijárási korlátozás miatt nem lett volna értelme üzemeltetni a felvonót. ..
2020.03.28
A motoros a járművével egy pályafenntartó autónak ütközött a Bács-Kiskun megyei Helvécia térségében....
2020.03.27
Már most elvégzi a Budapest Airport a Liszt Ferenc-repülőtér futópályáig, gurulóútjain és forgalmi....
2020.03.27
A jövő műhelyszolgáltatásait villantja fel az új Continental Centrum. A Continental és Nissan....
2020.03.27
Belomi Jean-Loïc Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.03.27
A visszaszámlálás elindult a ŠKODA diákjainak hetedik tanulmányautója számára: az idei évben a....
2020.03.27
A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás vezető....
2020.03.27
Legalább április 14-ig meghosszabbította a termelés leállítását három csehországi üzemében a Skoda....
2020.03.27
Közösségi kampánnyal támogatja az úton lévő kamionsofőröket a Volvo Trucks magyarországi....
2020.03.27
Igen, még a világ egyik legkomolyabb autója is lehet erősebb, potensebb, keményebb. Íme a Bugatti....