közlekedésbiztonság

Bécsben száműzik a mama- és papataxikat az iskolák környékéről

2020.02.16.

Reggelente katasztrofális állapotok alakulnak ki az iskolák környékén. Szülők százai indulnak útnak gyermekükkel autóval, hogy a tanítás kezdetére odaérjenek. A bejárat környékén autóhegyek, várakozó szülők, amíg a csemete kiszáll a kocsiból. Bécs hadat üzen a jelenségnek, nem akarnak mama- és papataxikat az iskola bejáratánál.

Schulstrasse – azaz iskola utca, így hívják az osztrák fővárosban azt a modellkísérletet, amelynek lényege: hogy az iskola utcáját tanítás kezdete előtt fél órával lezárják a forgalom elől. Csak gyalog, kerékpárral és rollerrel megközelíthető az iskola. A szülők vihetik gyermeküket kocsival, de több száz méterre a sulitól ki kell szállni a tanulónak, s az utolsó etapot gyalog teszi meg.

Állj! Iskolautca, köszönjük. Fotó: wienzufuss.at

Bécs második kerületében levő általános iskola volt az első, ahol a kísérlet elkezdődött. A Vereingasse reggel háromnegyed nyolc és negyed kilenc között gyalogos utcává, úgynevezett iskola utcává vált. Máshol fél nyolc és nyolc között van zárás, attól függően, mikor kezdődik a tanítás. Alig volt berzenkedő szülő, szinte mindenki üdvözölte a kísérletet. Pedagógusok, gyerekek, szülők méltatták a kísérletet.

Győzött a közlekedésbiztonság. A gyerekek élvezték, hogy tanítás kezdete előtt az utca az övék lett. Játszhattak, labdázhattak, szabadon sétálgathattak. Örültek, hogy nincs forgalom, övék az utca.

A két évvel ezelőtti kezdeményezés sikert aratott. Bécsben immár ötre emelkedett azoknak az iskoláknak a száma, amelyek csatlakoztak a kísérlethez.

Szinte alig van olyan kerület, ahonnan ne jelentkeztek iskolák, ők is szeretnének reggel forgalommentes iskola utcát.

Iskolai napokon háromnegyed 8 és negyed kilenc között behajtani tilos. Fotó: mobilliteatagentur.at

A jó példa gyorsan ragadóssá vált. Egy csapásra megnőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik gyalog, kerékpárral vagy rollerrel indulnak reggelente iskolába. Ezzel párhuzamosan csökken azoknak a diákoknak a száma, akiket szüleik kocsival visznek iskolába. Mindez a számok nyelvén is tükröződik.

Az első kísérlet bevezetése után 47-ről 56 százalékra nőtt a gyalog iskolába induló diákok száma. 8-ról tízre a kerékpáros diákoké, a 10-ről 7 százalékra csökkent azoknak az iskolásoknak a száma, akiket szüleik továbbra is kocsival vittek. Igaz, az iskolától távolabb volt a végállomás, a Schulstarassét ugyanis lezárták.

Februárban újabb elemmel bővült a bécsi kísérlet. Immár olyan iskola is van, ahol a délutáni tanítás befejezésekor is lezár az iskola előtti utca. Ahogy reggel, úgy a tanítás után is teljes a zárlat.

Eégedett gyerekek és pedagógus. Fotó: mobilliteatagentur.at

A bécsi kísérlet nemzetközi érdeklődést keltett. Lengyelországból, Németországból és Kanadából érkeznek szakértők tanulmányozni, hogyan működik Bécsben az iskola utca?

Knezsik Istvánnak, az Autós Nagykoalíció elnökének régóta szívügye a közlekedésbiztonság javítása. A bécsi kísérletet nagyon jónak tartja, magyarországi meghonosítását támogatná.

Sok szülő azt hiszi, azzal tesz jót a gyerekének, ha az iskolapadig autóval viszi – fogalmaz az elnök, aki szerint fontosabb lenne az életre nevelés, mint a csemete iskolakapuig fuvarozása.

Knezsik István

Bécsben most az van, mint a mi gyermekkorunkban volt, a szülők dolgoztak, mi pedig mentünk iskolába gyalog vagy éppen biciklivel, igaz, akkor jóval kevesebb autó volt, mint most – mondta Knezsik István.   

Az ötödik bécsi iskola utca megnyitása alkalmából Bécs főpolgármester-helyettese is megszólalt.

Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.Fotó: wiengruen.at

Az iskolakezdés előtti harminc perces autóbehajtási tilalom sikeres a reggeli közlekedési káosz elkerülésére, nagyon sok dicséretet kapunk a szülőktől, pedagógusoktól és gyermekektől, így biztos vagyok abban, hogy az ötödik iskola utca nem utolsó lesz Bécsben – nyilatkozta az ORF-nek Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....