Bentley

A Bentley centenáriuma II. rész

2019.03.01.

A brit elegancia egyik szimbóluma, a Bentley luxusmárka idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját.

A Rolls-Royce és a brit kormány 1938-ban már a második világháborúra készültek. A Merlin repülőgép-motorok gyártására kerestek olyan helyszínt, ahova a német bombázók nehezen juthattak el. A választás végül Crewe városára esett. Itt a háború során több, mint 25000 repülőgép-motort szereltek össze. 1945. után a modern gépekkel felszerelt csarnokba a luxusautók költöztek, míg a repülőgépiparhoz kapcsolódó termelés Derby-ben összpontosult.

1946-ban már színre is lépett az első Bentley, amely a Mark VI nevet kapta. Ez a modell lett az első, ahol szakítottak a hagyományokkal: az alvázra a Pressed Steel által szállított acélkarosszéria, azaz gyári felépítmény került. Ezt a megoldást később a Rolls-Royce is átvette.

A francia Franay karosszériaépítő a harmincas évek barokkos hangulatát mentette át a háború utáni időkre a Bentley Mk VI alapjaira épített egyedi alkotásával.

A Mark VI órási siker lett: több, mint 5000 darab talált gazdára. Ez a mennyiség a teljes második világháború előtti értékesítést meghaladta.

A brit karosszériaépítők jóval visszafogottabb felépítményekkel jelentkeztek

Az 1950-es években a Bentley több kisszériás modellel is megalapozta saját, önálló arculatát. A Rolls-Royce Silver Dawn átmaszkírozott változata, az R-Type lett a kiindulópontja a Continental névre hallgató nagysebességre alkalmas, elegáns, exkluzív túrakocsinak. Az 1952-ben bemutatott R-Type Continental akár 185 km/h sebességre is képes volt, amellyel az akkori piacon szinte példa nélkül állt. Az alap hathengeres, 4,6 literes motor teljesítményét 153 lóerőre növelték. Ám az autó lényege az áramvonalas, könnyűszerkezetű karosszéria volt, amelynek segítségével jelentősen csökkentették a jármű tömegét. Mivel ez a különlegesség 6928 fontba került, ami nagyjából tizenöt brit munkás összesített éves átlagfizetésének felelt meg, nem csoda, hogy e modellből csupán 208 darabot építettek.

Az 1950-es években nem sok közútra termett személyautó tudott 185 km/h-val robogni.

Bár 1955-ben a Rolls-Royce Silver Cloud-alapú Bentley S1 leváltotta az R-Type-t, a Continental története nem ért véget. Dúsgazdag vásárlók megvásárolhatták az S1-alapú Continental alvázát és hajtásláncát, majd valamelyik neves brit karosszériaépítő műhelyben (H.J. Mulliner, Hooper stb.) összeállítottak nekik egy egyedi alkotást.

 

A Bentley S-széria, az utolsó alvázas típus

A Rolls-Royce következő típusa azonban gyökeres fordulatot jelentett a cég történetében. Az 1965 végén bemutatott Silver Shadow önhordó karosszériáját visszafogott külsejét látva a márka hívei közül sokan tiltakozásuknak adtak hangot. Ennek ellenére a Silver Shadow, és testvérmodellje, a Bentley T-széria lett a márka történetének legsikeresebb alkotása: 1980-ig több, mint 32 ezer darab talált gazdára.

1970-ben egy repülőgépmotorokkal kapcsolatos balul sikerült üzlet miatt a Rolls-Royce csődbe jutott. Az autógyártási tevékenységet új vállalatba mentették át, amely 1980-ig önállóan működött. 1980 és 1997 között a repülőgépiparból ismert Vickers konszern égisze alatt folytatódott a Rolls-Royce és a Bentley tevékenysége.

Ahogyan a T-széria esetén sem, úgy az azt követő időszakban is a Bentley csupán a Rolls-Royce átfazonírozott változata volt. A Mulsanne (Silver Spirit) és az Arnage (Silver Seraph) e korszak képviselői. Az 1998-ban bemutatott Arnage több szempontból is vízválasztó volt: a több évtizede használt 6,75 literes V8-as motor helyébe egy BMW-eredetű, Cosworth-által megerősített duplaturbós V8-as erőforrás került. Az 5,4 méter hosszú, 2,5 tonnás limuzin lett az átmeneti korszak egyetlen Bentley típusa.

1997-ben a Vickers úgy döntött, hogy megválik a Rolls-Royce autógyártól. Bonyolult üzleti tárgyalások után a Bentley és a Crewe-ben működő üzem tulajdonjoga a Volkswagen csoporté lett, míg a Rolls-Royce márkanév használati jogát a BMW vette át.

A Bentley a Volkswagen felügyelete alatt az 1950-es évekhez nyúlt vissza, az eredeti R-Type Continentalhoz. 2002-ben mutatkozott be a Continental GT nagy teljesítményű túrakupé, majd kabrió, végül a négyajtós Continental Flying Spur. Az elmúlt másfél évtizedben a Bentley kiszélesítette választékát, s a Bentayga révén immár a luxusterepjárók piacán is hódít.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....