BMW 530e

BMW 530e xDrive teszt: jobb a dízelnél?

2020.02.14.

Tavaly nyáron megújult a két motorral szerelt, hálózatból tölthető ötös BMW, amely immár összkerék-meghajtással is elérhető. Próbára tettük az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt modellt.

Hogy néz ki?

Az új ötöst már teszteltük két- és háromliteres dízelmotorral, a hibrid kívül-belül alig változott. A váltó mellett találunk egy eDrive üzemmódkapcsolót, a műszerfalon pedig helyet kapott a töltöttségjelző és menet közben figyelemmel kísérhető az energiafolyam. A kényelem pazar: az ülések fűthetők, a főbb információkról szélvédőre vetített kijelző gondoskodik (zenelejátszó, rádió, telefon, menetadatok, tempomat, önvezető funkció vagy a közlekedési táblák adatait is megjeleníti). A normál változathoz képest a csomagtartó 120 literrel kisebb, a benzintank pedig 68 literről 46-ra zsugorodott. A hátsó ülések szerencsére majdnem síkban ledönthetők, így a szűk nyíláson akár 6 mázsányi bútort fektethetünk be.

Parádésan világítanak a körülményekhez alkalmazkodó, elöl és hátul egyaránt LED-es fényszórók, az orrán lévő hatalmas kékes vesék aktív hűtőrácsai zárnak, ha nincs szükség hűtésre. Ebben a modellben is az iDrive operációs rendszer legújabb generációját találjuk. A navigációs rendszer, a telefonfunkciók és a szórakoztató alkalmazások mellett már a jármű aktuális beállításai és jellemzői is megjelennek a nagyfelbontású központi kijelzőn, az Apple Car Play azonban valami miatt nem futott, pedig vezeték nélkül is mennie kellene. Valószínűleg a telefonom makacsolta meg magát, mert az utána tesztelt, Magyarország Autója 2020 díjra jelölt BMW X5-ben simán működött a kapcsolódás és a kivetítés.

Az utazási komfortot az ionizátorral és kellemes illatosítóval kiegészített négyzónás légkondicionáló, valamint az ülések érintés-érzékeny állítógombjai emelik magas szintre. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív technológia hivatott még tovább csökkenteni. Mozdulatvezérlést is alkalmazhatunk (hangerőt tudjuk növelni, csökkenteni, illetve tudunk zeneszámot váltani és a 360 fokos kameranézetet mozgatni). Gyakran reagál vétlen mozdulatokra. Fölösleges megrendelni, már nem poén.  

Kifogástalan az Ausztriában is gyártott hibrid ötös biztonsága, alapból sztereó kamerával szerelték fel, amelyek az opcionálisan elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képesek feltérképezni az autó 360 fokos környezetét. Kocsinkban volt kikerülési asszisztens, aktív tempomat, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, sávváltást segítő egység, valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet. Az intelligens sebességfigyelő utazás közben folyamatosan kommunikál a tempomattal (a vezető 15 kilométer/órás lépésekben állíthatja be annak aktuális határértékét). 0 és 210 kilométer/óra között a tesztelt 530e xDrive iPerformance a vezető helyett képes gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában.

Hogy megy?

Az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt BMW 530e limuzin már a második kiadásánál tart, a frissítéssel a hajtáslánc nem változott, a nyolcfokozatú automatikus váltóval egybe épített villanymotor továbbra is négyhengeres turbós erőforrást segít, ám a hátsó ülések alatt immár a BMW i üzletág negyedik generációs lítiumion-akkumulátorát hordja. Ennek kapacitása 12 kWh (nettó 10,43 kWh), ami az összkerekes változatban a gyártó szerint akár 46-53 kilométernyi emissziómentes autózást tesz lehetővé. Nos, ez téli üzemmódban rögtön elméleti 36 kilométerre zsugorodik (fűtéssel 33 kilométerre), valójában 25-30 kilométeres a sík úton megtehető elektromos hatótáv, ami valljuk be, nem sok, ennyit az előző is elment, igaz, nyáron. Az 530e villanymotorja változatlanul 83 kW / 113 lóerő maximális teljesítményt és 250 Nm csúcsnyomatékot ad le, a 2 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres benzinmotor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményt és 320 Nm forgatónyomatékot állít elő. Rendszerteljesítménye 185 kW / 252 lóerő. A 420 Nm együttes csúcsnyomatéknak köszönhetően a zöld limuzin 6,2 másodperc alatt futja meg álló helyzetből a 100 kilométer/órás sprintet. Végsebessége 235 kilométer/óra.

Az alapfelszereltség része a Magyarországon gyártott (Tatabánya, Delphi) háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábel, amellyel a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor hat óra alatt feltölthető. A BMW i Wallbox falitöltővel ez az idő 3 óra 35 percre csökken (a fedélzeti AC-töltő 3,7 kW-os). Az akkumulátor töltőnyílása a bal első kerékjárati ívben található, az xDrive feliratot pedig ne keressék, nem tüntették fel a tesztautón, csak az adatlapjáról tudtam meg. Jó, ez nem igaz így ebben a formában, hiszen az Év Magyar Autója zsűrivel közös tesztre is elvittük a hibrid BMW-t. A visegrádi jeges és havas utakon sem vallott szégyent, biztonságosan kapaszkodott téli abroncsaival a legzordabb útfelületeken is, az xDrive észrevehetetlen és magabiztosan dolgozik.

Milyen vezetni?

1935 kiló. Üresen. Ez mindent elmond. Pont. Ha bővebben kellene megfogalmaznom: nem éreztem vezetés közben azt a vezetési élményt, amitől BMW egy BMW. Pont. Hogy inkább egy sorhatos dízelt vennék? Igen. Pont.

Mennyibe kerül?

Az autó alapára 17,47 millió forinttól indul, a BMW-s mértékkel józanul felszerelt tesztautó ára meghaladta a 20 milliót, de ennél jóval drágábban is vihetjük, ha gazdagabban felszerelve rendeljük (a 265 lóerős, 530 literes csomagterű 530d xDrive limuzin alapára 18 millió forint, a 252 lovas 530i xDrive limuzin indulóára pedig 16,58 millió forint).

Mi a helyzet a fogyasztással? Ebben a tekintetben sem remekel, a gyári adat mosolyogtató: WLTP szerint 1,9-2,4 liter benzin és 22,2-25,6 kWh áram a szükséglete (az első) 100 kilométeren.  Téli üzemben használva nagyon nem ennyi. 570 kilométert tettünk meg vele, életszerű használatban, elővárosban, városban, országúton és autópályán egyaránt. Amikor lehetett, töltöttem, rendszerint reggelre mindig 100 százalékos töltöttséggel indultam. Egyszer használtam az öntöltő módot, amikor benzint égetve termeltem áramot, hogy a kollégák is megtapasztalják, milyen villanyos módban vezetni az autót. Az egyhetes teszt során többnyire takarékos módban (eco pro) használtam a kocsit, 21 fokra felfűtött utastérrel és ülésfűtéssel. Ezalatt 5,2 liter benzint és 27,8 kWh áramot fogyasztott 100 kilométerenként, ami összesen mintegy 8,5 literes átlagfogyasztásnak felel meg (forintértékről benzinre átszámítva). Ha azt nézem, hogy az 530e xDrive 184-252 lóerős összkerekes limuzin, nem rossz eredmény. Ha viszont zöldautóként tekintek rá, akkor siralmas. Inkább a dízel? Igen. (Csak példaként néhány korábban tesztelt BMW fogyasztási adata az elmúlt pár évből: BMW 320d Touring 6,3 liter télen, 330 xi 6,9 liter télen, X1 xDrive 25d 6,8 liter, 730d 7,4 liter, X5 40e xDrive 5,2 liter + 15 kWh/100 kilométer, 750 ix 11,5 liter, 740e 3,1 liter + 24,6 kWh/100 kilométer, 520d 6,8 liter, 430i Gran Coupé 8,1 liter, 630d GT xDrive 7,4 liter télen, 750 Ld 8,2 liter, X3 20d xDrive 7,4 liter, 230i Cabrio 9,5 liter, M5 14,3 liter, X4 xDrive 25d 7,3 liter télen, M550d xDrive 7,4 télen, X4 xDrive M40i 10 liter télen, X5 xDrive 30d 10 liter télen, stb.).

A megtett 571,6 kilométerből 325,3 kilométert helyi kibocsátás nélkül tettem meg, az átlagsebességem 47,3 kilométer/óra volt. Egy évvel korábban vezettem a kisebb akkumulátorral szerelt elődöt. Akkor 3,6 literes benzinfogyasztással és 20,5 kWh/100 kilométeres energiafogyasztással zártam a tesztet. Az 518 megtett kilométerből 346-ot villanyüzemben tettem meg. A régi hatékonyabb volt? Nyáron igen, a téli üzem cudar egy villanyautónak, nem is értem a norvégokat...

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....