kínai autó

Bolgár-kínai Hoover balkáni terepen

2017.05.05.

Mit bír autópályán és terepen? Ha csak néhány napig is, de az Autószektor egyedüliként kipróbálhatta a kínai Great Wall Bulgáriában összeszerelt hobbi terepjáróját.

Great Wall Hoover H6 a szófiai Vitosa hegyre vezető úton                         A szerző felvétele

A Kínai Fal trójai falova

Fényképről már ismertem, sőt azt is láttam, hogyan rakják össze az egykori Renault és Moszkvics gyár új csarnokában, ahol csupa fiatal dolgozik. Ha szakszerűen fogalmazunk, akkor összeszelésről lehet beszélni, mert az alkatrészek többsége ládákban érkezik a kínai Great Wall-tól, így éppen annyi a hozzáadott érték, amennyivel vám nélkül kerülhet az Európai Unió piacára. Mert hogy 2007 januárja óta Bulgária is tagország, többek között ezért is választották a kínaiak első kontinentális bázisuknak. Szóval ez lett volna a trójai faló a helyi piac elfoglalására.

CKD Lovecsben

A Great Wall és a Litex Motors 2009. májusában állapodott meg a kínai márka modelljeinek bulgáriai összeszereléséről és forgalmazásáról. Az egykori Moszkvics és Renault telephelyen 2011. november 7-én indult meg a termelés, ekkor gördült le a szalagról a fehér Voleex C10-es kisautó.

A hivatalos ceremóniát 2012. januárjában tartották, az első évhez hasonlóan később sem pörgött fel a gyártás, így ma is messze kihasználatlan az évi 50 ezres kapacitás: az első évben csak ezer darab készült a 84 munkaállásos szalagon. A tervezett két műszak és kétezer fő helyett egy műszakban háromszáz embert foglalkoztatnak, igaz a világ autóiparának legfiatalabb állománya a lovecsi, hiszen a szalag melletti dolgozók átlagkora 23 év, az irányító mérnököké 29 év.

A termelés jellegéből, vagyis a CKD rendszerű összeszerelésből adódóan robotok nincsenek, szinte minden munkafázis kézzel történik.

Rendőrségi tendert nyert                                                                          A szerző felvétele

Az első modell, a C10-es, volt ám ennek gyártásával már három éve leálltak, pedig csinos és jó autó volt. A Toyota Yarist idéző modell viszonylag magas árával nem volt versenyképes a bolgár piacon, bár a több száz rendőrségi járőrkocsi bevált, és évek óta jól szolgál, a magánszemélyeknek drága volt. A kevésbé tehetősek Bulgáriában is inkább használt-kocsit vesznek: a tavaly értékesített harmincezer új személyautónál tízszer több használt import kapott bolgár rendszámot.
 

Szűkebb termékskála

A Szófiától 150 kilométernyire, a Sztara Planina (Öreg hegy) lábainál és az Oszam (Nyolcas) folyó partján fekvő Lovecsben jelenleg egy személyautó, egy sportterepjáró és egy pickup készül többféle változatban. Jó autók, bár formájuk inkább az egy generációval korábbi japán és német modelleket idézi. Motorjuk Euro6-os és biztonságuk is öt csillagos, mégsem tudtak hódítani, még hazai piacukon sem: Bulgáriában 5 százalékos piaci részesedéssel tavaly hatodik volt a Great Wall, melynek árai nem voltak eléggé alacsonyak ahhoz, hogy legyőzzék a kínai márkákkal szembeni bizalmatlanságot.

Bennem is működtek az előítéletek, így komoly hátrányokkal indult ismerkedésünk, de sikerült megnyernie. Már ami a képességeit és kényelmét illeti.

Hoover H6                                                                                                  A szerző felvételei

A négynapos teszt alatt jól vizsgázott az autó, melyet városban, autópályán és terepen is kipróbáltunk. A hatfokozatú kézi váltós kocsi 145 lóerős teljesítményű dízelmotorja 130-as tempónál kettőezernél kevesebbet forgott percenként. Az utastér szigetelésnek köszönhetően nem kellett üvöltetni a rádiót és a hátul ülőkkel is kellemes volt a társalgás, ráadásul közel kétméteres barátom kényelemesen elfért, méghozzá úgy, hogy mellette még két hölgy is utazott. A magas Vitosa hegységen felfelé is bírta az iramot, és az öt személlyel terhelve lejtmenetben is jól vizsgáztak a fékek, csakúgy, mint a Rila hegység szerpentinjein.

Bemutatásának évében, 2015-ben nem véletlenül volt a legkeresettebb SUV Kínában, ahol az Év autója címet is elnyerte. Hazájában a Great Wall évente egymillió autót gyárt, ezeket 120 országba exportálja.

Biztonsági felszereltsége minden tekintetben megfelel az EU-s előírásoknak, van benne ESP, EBD, két első, két oldalsó és két függönylégzsák, mely belül végighúzódik mindkét oldalon, mind a hat oldalsó üvegnél. Valamennyi ablakemelője motoros, ahogy a fűthető külső tükrök is. Kedvező, hogy a Litex Motors 5 év és százezer kilométeres garanciát ad valamennyi Great Wall márkájú modelljére.

Megéri?

Ahogy már korábban megállapíthattuk, a Bulgáriában gyártott Great Wall autókkal nem az a baj, hogy nem a legdivatosabb és legkorszerűbbek, hanem az, hogy árban nem versenyképesek, hiszen a legolcsóbb változat 34 ezer Leva, ami átszámítva 5,4 millió forint. Felszereltségével, kidolgozásával és teljesítményével jó ajánlat, de az előítéletek leküzdéséhez még nem elég. A piackutatások szerint az európai vásárlók legalább harminc százalékos árelőnyt tartanának elfogadhatónak, ehhez már egyre közelebb van vetélytársaihoz a kínai modell.

Great Wall Hoover 6

Műszaki adatok

Hosszúság: 4640 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1745 mm

Tengelytáv: 2680 mm

Hasmagasság: 180 mm

Terepszög elől/hátul: 26/22°

Terhelhetőség: 808 kg

Üzemanyagtartály: 58 l

Motor: 1996 cm3 common-rail turbó dízel

Teljesítmény: 143 LE

Max. nyomaték: 310 Nm

Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s

V.max: 180 km/h

Átlagfogyasztás: 6,8 l/100 km

Great Wall

Az 1976-ban alapított Great Wall évi egymillió autójával Kína kilencedik járműgyártója, melynek hazájában három telephelye van, és összeszerelő üzemet működtet Bulgáriában, Egyiptomban, Etiópiában, Indonéziában, Iránban, Nigériában, Szenegálban, Vietnamban, Oroszországban valamint Ukrajnában. 2015-re készült el 800 millió dolláros beruházással a 10 ezer embert foglalkoztató új K+F központja.

A kínai konszern többször megpróbálta meghódítani Európát: évtizede nem jött be a siker, pedig a brit Inchape és IM Group már próbálkozott Kínában gyártott Great Wall autók forgalmazásával az angliai Daihatsu értékesítési hálózat kereskedéseiben. A kudarc nem vette el a kínaiak kedvét: 2014-ben elindult Olaszországba az első Great Wall szállítmány a bulgáriai Lovecsből.
 

Kis bolgár autókrónika

Eddig még nem tudott felpörögni a bolgár járműipar, pedig már az 1950-es években bemutatták saját készítésű Balkan modelljüket, mely tulajdonképpen a Moszkvics 407-es kupénak éppen nem nevezhető kétajtós változat volt. Később Lovecsben készült néhány Pirin Fiat 850-es, majd 1966 és 1970 között farmotoros Renault R8-as és R10-es, valamint néhány Alpine sportkocsi.

Plovdivban Balkan néven gyártottak Moszkvicsokat 1967 és 1988 között.

Fél évet élt a tengerparti próbálkozás: 1995. szeptember 8-án Várnában a Rover-Daru vegyesvállalat, a Rodacar csarnokában 1996. április 4-i bezárásáig 2200 Austin Maestro és Montego modellt végszereltek.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....