Bosch

Bosch: parkolóhely-keresés könnyedén

2016.08.16.

Minden autós út valamilyen parkolóhelyen fejeződik be, amit azonban először meg kell találni. A zsúfolt belvárosok forgalomterhelésének mintegy harmadát okozza közvetlenül a parkolóhely-keresés, különösen az útmenti szabad helyek ritkák. A Statista online-portál szerint az autóvezetők 87 százaléka intenzíven érdeklődik a parkolóhelyek felkutatását egyszerűsítő megoldások iránt.

- A parkolóhelyek hosszas és körülményes keresgélése időigényes és stresszes feladat – véli Dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) formájában a Bosch nyitott szolgáltatás-platformot fejlesztett ki a stresszmentes parkolóhely-keresés érdekében. Különlegessége, hogy az autók önállóan találják meg, illetve jelentik az út mentén szabadon álló helyeket. Az információk ezt követően egy digitális parkolási térképen jelennek meg, s a szolgáltatásban résztvevő minden jármű számára – például a navigációs rendszeren keresztül – rendelkezésre állnak. Az autósok így kerülőutak nélkül juthatnak el a szabad helyekhez, ami jelentősen lerövidíti a keresgélést, illetve mérsékli a környezet terhelését.


Egy mindenkiért, mindenki egyért

- A közösségi alapú parkolással az autók tulajdonképpen egyfajta érzékelővé válnak a tárgyak internetének (IoT) hálózatában, városaink pedig még okosabbak lehetnek – magyarázta Hoheisel. Az út mentén szabadon álló parkolóhelyek felismeréséhez a Bosch az immár csaknem minden harmadik új gépkocsiban rendelkezésre álló parkolási asszisztens ultrahangos érzékelőit veszi igénybe. Segítségükkel az autók egyszerűen mellettük – akár 50 kilométer/órás sebességgel is elhaladva – érzékelik, hol található az út szélén álló járművek között megfelelő nagyságú szabad hely. Egy olyan kommunikációs interfész révén, mint például a Bosch Connectivity Control Unit (CCU) technikája, az információk először az adott járműgyártóhoz kerülnek, amely névtelen formában irányítja át azokat a Bosch IoT Cloud (BIC) adatbázisába.

A Bosch az összes jármű adatait egyfajta intelligens digitális parkolási térképpé konvertálja, amely a hagyományos navigációs térképeken alapul, és minden járműgyártó számára elérhető. Ezek azután az összes szerverkapcsolattal rendelkező autóval megoszthatják a térképet. A Bosch szerint 2020-ra minden Európában és Észak-Amerikában forgalomba helyezett új jármű rendelkezik majd ilyen hálózati kapcsolattal.

Lakóautó vagy kisautó – a méret a lényeg

A közösségi alapú parkolás „titka” az adatok megfelelő feldolgozása. Korántsem minden szabad hely, amelyet egy-egy autó érzékel az út mentén, tekinthető mindjárt parkolóhelynek. Lehet ugyanis szó éppen kapukijáróról, buszmegállóról vagy éppen a parkolás számára tiltott területről. A Bosch az úgynevezett Data Mining módszerét alkalmazza, hogy minden kétséget kizáróan alkalmas parkolóhelyként azonosíthassa az útszéli megfelelő szabad helyeket.


- Az adathalászat segítségével adatok nagy tömegéből szűrhetjük ki gyorsan és célzottan a szükséges információkat – magyarázta Hoheisel. Ha például egyszerre több jármű is felismer és jelent egy adott szabad helyet az út mentén, nagy valószínűséggel nem parkolóhelyről van szó, s a digitális parkolási térképen ennek megfelelően nem parkolóhelyként jelenik meg. Minél több jármű vesz részt a közösségi alapú parkolásban, annál pontosabb és szélesebb körű lehet a Bosch szolgáltatása. A jövőben akár az is elképzelhető, hogy a Bosch minden egyes parkolóhelyhez hosszúsági és szélességi adatokat is mellékelhet, így a járműspecifikus parkolóhely-keresésre is lehetőség nyílik, például lakóautók vagy kisautók számára.

Minden érdeklődő járműgyártó előtt nyitott szolgáltatási platform

A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) feltétele bizonyos fokú alapvető adatmennyiség az útmenti szabad helyekről. A Bosch a Müncheni Műszaki Egyetemmel együttműködve készített tanulmányt, amelynek központi kérdése, hogy hány autónak kell egy adott szakaszon áthaladni és a szabad helyekről információt szolgáltatni ahhoz, hogy digitális parkolási térkép készülhessen. Az eredmény az adott út kategóriájától – főútvonal, mellékutca vagy hasonló – függően az áthaladó járművek már valamivel több mint egy százaléka is elegendő. Annak érdekében, hogy a szolgáltatás Németország-szerte elérhető legyen a városokban, célszerű több járműgyártóval is együttműködni. - Tudatosan készítettük el nyílt szolgáltatási platformként közösségi parkolási rendszerünket – folytatta Hoheisel, mivel így egyidejűleg több járműgyártó is részt vehet benne.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.15
Az Autocar értesülései szerint már jövőre befuthat egy 10 millió forint alatti, terepes hangulatú,....
2025.11.14
Szegediként írígykedve néztük a jugókat akik Fityójukkal rendre megfordultak  városunkban. Ki hinné....
2025.11.14
A tervezett ütemben épül Magyarország tengeri kikötője Triesztben, ezáltal minden adott ahhoz, hogy....
2025.11.14
Niki Lauda 2019 májusában bekövetkezett halála után egy évvel özvegye, Birgit 30,5 millió euróra....
2025.11.14
Sikeresen földet ért pénteken a Sencsou-20 legénység visszatérő űrhajója, miután korábban....
2025.11.14
Korábban az európai márkák alapítottak autógyárat, Kínában. Most egészen más üzleti húzásról van....
2025.11.14
Az E.ON töltőállomás-üzemeltető vállalata, az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI) új....
2025.11.14
A Közlekedési Múzeum oldtimer járművein, egy Ikarus 311-es és egy Faros Ikarus 66-os autóbuszon....
2025.11.14
Az Érdi Járási Ügyészség többrendbeli lopás miatt emelt vádat egy férfival szemben, aki autómosók....
2025.11.14
Zürich, Cardiff és Párizs új szabályt vezet be: minél nehezebb az autó, annál drágább a parkolás. A....