Németország

Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében

2019.10.05.

A berlini fal leomlása után harminc évvel a BMW újra elmeséli a szabadság iránti vágy, az emberi leleményesség és a mérnöki szaktudás történetét: a „The Small Escape” című kisfilm 2019. október 2-án debütált a bajor prémiumgyártó YouTube-csatornáján és közösségimédia-felületein.

A berlini Friedrichstraße-n álló The Wall Museum több ezer kiállított relikviát őriz az egykoron kettéosztott város, az elnyomás szimbólumaként emelt vasfüggöny és a szigorúan őrzött ellenőrzőpontok történetéről. A múzeum felső szintjén, a fal leghíresebb berlini ellenőrzőpontjaként ismertté vált Checkpoint Charlie-ra néző ablak mellett áll a valaha használt legkisebb szöktető autó: a BMW Isetta. Klaus-Günter Jacobi (79) idegenvezetőként kíséri végig a látogatókat a múzeum termein, azt azonban kevesen tudják róla, hogy nem csupán számos szökési kísérlet történetét ismeri, de a BMW Isetta motorterében végrehajtott sikeres szöktetés ötletét is ő eszelte ki. A berlini fal leomlása után harminc évvel a BMW újra elmeséli Klaus-Günter Jacobi, barátja, Manfred Koster és a kilenc ember szabadságát jelentő, legendás kisautó történetét: a „The Small Escape” című kisfilm 2019. október 2-án debütált a televízióban, valamint a BMW Group YouTube-csatornáján és közösségimédia-felületein.

 

A mozifilmekhez hasonló részletességgel és minőségben kidolgozott alkotás 1964-be kalauzolja vissza a nézőt. Klaus-Günter Jacobi családja már három évvel a fal felépítése előtt, 1958-ban elköltözött a város keleti feléből, így amikor régi barátja, Manfred Koster megkérte, hogy segítsen neki megszökni az NDK-ból, merész ötlettel állt elő – főszerepben kisautójával, a BMW Isetta-val. Remélte, hogy az autó mindössze 2,3 méteres hosszúsága és 1,4 méteres szélessége nem kelt gyanút a berlini fal ellenőrzőpontjain szolgálatot teljesítő katonákban, és valljuk be: gyakorlatilag még ma is lehetetlen küldetésnek tűnik, hogy bárkit is elrejtsünk egy BMW Isetta belsejében, hiszen az autó kétszemélyes, meglehetősen szűkös ülőlapja közvetlenül az első ajtó mögött húzódik. A rejtekhelyet így az autószerelőként végzett Klaus-Günter Jacobi az üléssor mögött, a motor mellett képzelte el, korábbi, a berlini Reinickendorf kerületben álló gyakorlóműhelyében pedig eszerint át is alakította négykerekűjét: nyílást vágott az üléssor mögött húzódó kárpitba, megemelte a kalaptartót és kiszerelte a pótkereket, a fűtést, valamint a légszűrőt. A gyárilag 13 literes üzemanyagtartályt egy mindössze 2 literes tartályra cserélte, így teremtve minimális méretű rejtekhelyet egy ember számára.

A „The Small Escape” a BMW Isetta átalakítását és a kockázatos határátkelés történetét mutatja be. Az izgalmas történelemórát Alex Feil rendezte, az operatőri munkát Khaled Mohtaseb vállalta el, a díszlettervező Erwin Prieb pedig a hollywoodi kasszasikerek stílusában álmodta meg a forgatás környezetét. A ’60-as évek Berlinjét a kellékek, a jelmezek és a járművek mellett Budapest utcái elevenítették fel: a teljes kisfilmet a magyar fővárosban forgatták. A készítők felépítették a berlini fal egy részletét, az ellenőrzőpontot és a határsávot is, a kellően nyomasztó hangulat pedig az első másodperctől kezdve fokozódik. „Feltalálásuk óta az autók mindig is a szabadság és az önmegvalósítás szimbólumai voltak. Az autók összehozzák az embereket. Ez a momentum határozza meg a kisfilmben felidézett helyzetet is. A BMW Isetta motorterében véghezvitt szökés története az autók felbecsülhetetlen értékét és a személyes mobilitás jelentőségét szimbolizálja. Az egész a szabadságról, a függetlenségről és az álmokról szól. Kisfilmünkben azt a tüzet és azt a bátorságot idézzük fel, amely sikerre vitte ezt a lehetetlennek tűnő szökési kísérletet” – fogalmazott Jens Thiemer, a BMW márkamenedzsmenti részlegének vezetője.

1964. május 23-án, röviddel az ellenőrzőpont éjféli zárása előtt a Klaus-Günter Jacobi által átalakított BMW Isetta átgurult a nyitott sorompó alatt. A sikeres szökés után az alkotó kisegítette barátját a rejtekhelyről és szorosan megölelte. Ez volt Klaus-Günter Jacobi egyetlen szöktetése a BMW Isetta volánja mögött, sikeres küldetése azonban számos embernek adott ihletet. A rákövetkező években további nyolc embernek sikerült hasonló módon megszöknie az NDK-ból, a legendás BMW Isetta pedig még ma is a berlini The Wall Museum emeletén áll. A „The Small Escape” című kisfilm a múzeum látványos szökési kísérletekről szóló, állandó kiállításának állandó darabjává válik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.19
Remekül szerepelt az „auto motor und sport” szaklap megmérettetésén az Audi Q3 Sportback. ..
2020.02.19
Country zene, szívómotor és a nagy Amerika 9. rész. A cikksorozat utolsó részében összefoglaljuk....
2020.02.19
Tényleg ennyire elérhető távolságban lenne az önvezetés? A Bosch szerint igen, és ennek hangot is....
2020.02.19
Vladimir Khakhanov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.19
A magyar kormány támogatásával 249 elektromos autót vásárolt az Állami Egészségügyi Ellátó Központ....
2020.02.19
Hat évtized után 2019 volt az első év, amikor nem vesztette életét közlekedési balesetben egyetlen....
2020.02.19
Nagyjából 55-60 százalékos készültségű a zalaegerszegi járműipari tesztpálya kivitelezése, év....
2020.02.19
Nagy-britanniai gyárainak kényszerű leállításától tart a legnagyobb brit autógyártó csoport, a....
2020.02.19
Az Austin-Morris pároson kívül még tucatnyi brit márka fordult meg a hazai piacon ..
2020.02.19
A Toyota kisautója még az idén ősszel új generációval debütál, amihez egy vadonatúj öntöltő hibrid....