akkumulátorgyártás

Buborékok veszélyeztetik húzóágazatunkat, az elektromos autó- és akkumulátorgyártást

2024.09.11.

A fémek iránti növekvő kereslet vonzza a piaci spekulációt, ám az emiatt kialakuló buborékok károsak lehetnek a fém- és bányavállalatokra, valamint a felhasználó ágazatokra – különösen az akkumulátor- és az elektromosautó-gyártásra. A lítium-buborék nemrégiben kipukkadt ugyan, de a spekuláció most a réz és a kobalt felé fordult.

A megújuló energiaforrások és a zöld mobilitás egyre nagyobb teret nyer, ám az ezzel együttjáró drasztikus technológiai átatalakulás rengeteg fémet igényel, amelyhez a fémgyártás és a nyersanyagok bányászatának jelentős növelése szükséges.

„Az elemzők előrejelzése szerint a fémek iránti kereslet alsó hangon megduplázódhat, de ha a kormányok az ambiciózus nettó-zéró átállást forszírozzák, akkor a kereslet akár megnégyszereződhet 2040-ig. Az olyan kritikus fémek, mint a lítium, a kobalt, a nikkel, a réz és a ritkaföldfémek nélkülözhetetlenek az akkumulátorok, energiatárolók, elektromos járművek, szélturbinák, napelemek és más, a zöld átmenethez kapcsolódó technológiák gyártásához. Így ezek hiánya vagy túlkínálata eldöntheti egész iparágak teljesítményét, vagy országok gazdasági növekedését” – mondja Bujdosó Tünde.

A monori akkumulátoralkatrész-gyár, archív fotó: MTI/Mohai Balázs

Az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója hangsúlyozza: az akkumulátorgyártás és az elektromos autók gyártásának gazdaságon belüli súlya miatt Magyarország számára fokozott kockázatot jelent a fémkínálat, az árak volatilitása és az emiatt kialakulo spekuláció.

A magyar gazdaságon belül a feldolgozóipari termelés 28%-át adja a járműgyártás, 9,4%-át pedig a villamos berendezés gyártás, amelynek nagy része akkumulátor- és szárazelemgyártás. A KSH legfrissebb, júniusi adatai szerint a járműgyártás volumene 11,8%-kal, az akkumulátorgyártás pedig 31%-kal esett vissza az előző év azonos hónapjához képest.

Az Allianz Trade szakértője ehhez még hozzáfűzte: a kritikus ásványi anyagokon túlmenően acélból és vasból is nagy mennyiségre lesz szükség. A jelenlegi technológiák alapján minden egyes új megawatt napenergia-kapacitáshoz 35-45 tonna acélra, minden egyes új megawatt szélenergia-kapacitáshoz pedig szárazföldi erőműveknél 50, tengeri erőműveknél pedig 200 tonna acélra van szükség.

Bujdosó Tünde szerint a lítiumpiac jól szemlélteti a spekulációs kockázatokat. Az elektromos autók körüli befektetői és politikai extázis idején a lítium ára az egekbe szökött és sokan figyelmeztettek tévesen arra, hogy a várható lítiumhiány és áremelkedés lelassítja nem csak a technológiai átállást, hanem a világgazdaság növekedését is. A lítium ára azonban 2022 decembere és 2024 júliusa között több mint 85%-kal esett miután a termelés 2021 és 2023 között közel 70%-kal nőtt.

A növekvő spekuláció növeli a volatilitást és elriaszthatja a befektetéseket – figyelmeztet Bujdosó Tünde. A fém alapanyagok buborékveszélye jelentős kockázat a vállalatok számára, különösen a folyamatban lévő energetikai átállás és a magyar gazdaság kitettsége miatt. A zöld átmenet növeli az olyan ásványi anyagok iránti keresletet, mint a lítium, a réz, a kobalt és a nikkel. Ez a megnövekedett kereslet erőteljes áremelkedést idézhet elő. Ezek az ingadozások piaci alapokon kezelhetők lennének a termelés ésszerű bővítésével, ám a nyersanyagpiacokon a potenciális buborékok egyik fő alakítói a spekulatív befektetések.

Ez az elektromos Mercedes Kecskeméten készült. Fotó: Kovács András

A spekulatív magatartás ráadásul további spekulációkat vonzhat és további befektetésekhez vezethet, de ez visszafelé is elsülhet, mivel a buborékok kipukkadhatnak. Ez történt a lítiummal, mivel az emelkedő árak sok befektetőt vonzottak 2023-ig, de amikor a kereslet meredeken esett, az árak hirtelen leestek, és végül a spekulánsok is elkezdtek a fém ellen fogadni. Ez a fajta szélsőséges volatilitás pedig elijeszti a bányavállalatokat a szükséges tőkeberuházásoktól. Bujdosó Tünde felhívta a figyelmet, hogy a lítiumbuborék kipukkanása után a spekuláció a réz, a palládium és a kobalt felé fordult az elmúlt években.

A réz és a nikkel-szulfát esetében átmeneti hiány fenyeget, de ez áthidalható. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a réz kínálata ebben az évtizedben tetőzhet, így az előrejelzések szerint 2030-ra a kínálat 10%-kal (vagy nettó zéró forgatókönyv esetében 20%-kal) elmarad majd a stratégiailag biztonságos szinttől. A bányászat fokozása ezért kulcsfontosságú. Négy ritka földfém, a neodímium, a diszprózium, a terbium és a szamárium esetében is hiány várható, bár ez a hiány mennyiségben jóval kisebb, mint a réz esetében, és megfelelő tőkebefektetésekkel szintén kezelhető lenne.

A spekuláció mellett további problémát okoz azonban, hogy az elmúlt években a jelentős nyereséget elkönyvelő fém- és bányavállalatok egyre inkább a részvényesek osztalékkal és részvény-visszavásárlással történő jutalmazását részesítették előnyben ahelyett, hogy beruháztak volna a bányászatba és a gyártásba. Az osztalékok és részvény-visszavásárlások összvolumene globálisan 2023-ban csaknem négyszerese volt a 2015-ös összegnek, ellenben a 66 legnagyobb bányavállalat összesített beruházása csak 15 százalékkal nőtt ez alatt az idő alatt – mondja Bujdosó Tünde, aki szerint a magyar autóipari beszállítóknak is időben fel kell készülniük a fémpiaci kockázatokra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....