környezetszennyezés
A tudomány azt már bebizonyította, hogy a cigaretta nem csak a dohányosok szervezetét roncsolja, de káros a körülöttük élők egészségére is. De vajon mennyire terheli a dohány a környezetet a finom részecskék és egyéb szennyező anyagok kibocsátása szempontjából?
A kérdésre a válasz a milánói Rákkutató Intézettől érkezett. Az onkológiai betegségekre szakosodott központ az elmúlt csaknem egy évszázad alatt nemzetközi hírnevet szerzett. Az intézet által készített tanulmány szerint a cigarettafüst rendkívül nagy mennyiségű mikroszennyeződést tartalmaz, akár többszörösen magasabb értéket, mint egy régebbi generációs dízelmotor.
A milánói intézet célzott kutatást végzett annak érdekében, hogy megmérje a cigaretta égési folyamata során kibocsátott finomszemcsés por összetételét. E vizsgálatot egy olyan lézerberendezéssel hajtották végre, amely képes érzékelni a PM1 és PM10 közötti méretű porszemcsék, illetve finomszemcsés anyagok jelenlétét. (PM – Particular Matter)
Meglepő eredményt kaptak: egy dohányos, aki nyolc percig dohányzik folyamatosan (ennyire becsülték egy cigaretta elszívásának átlagos idejét), olyan mennyiségű mikroport terít a levegőben, amely háromszorosa a Harley-Davidson kibocsátásának, hatszor több, mint egy teherautóé és 10-15-szer több, mint egy Euro 3-as specifikációjú dízelmotorral felszerelt autóé.
„A cigaretta több finom és ultrafinom porokat bocsát ki, mint a legnagyobb motorok" - magyarázta Roberto Boffi, a Milánói Rákkutató Intézet pneumológiai részlegének vezetője a tanulmány eredményeit kommentálva. "A dohányosok ezzel közvetlenül hozzájárulnak településük légszennyezéséhez".
A mérések elvégzéséhez olyan hordozható eszközt használtak, amelynek technológiája a lézerdiffrakció elvén alapul, és képes kimutatni a PM1, PM2.5 és PM10 szennyező anyagok mennyiségét.
"Különböző kísérleteket hajtottunk végre, és arra a következtetésre jutottunk, hogy a különböző közlekedési eszközök közül egyik sem bocsát ki annyi részecskéket, mint egy cigaretta ” - közölte a kutató.
A kísérletek eredményét az intézet különböző szakfolyóiratokban publikálta.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!