Stellantis
A meglepő bejelentés szerint a jövőben a Peugeot Rifter, Traveller- és Expert kombi, a Citroen Berlingo és a Spacetourer, valamint az Opel Combo Life, Vivaro kombi és Zafira Life modellek a jövőben kizárólag teljesen elektromos hajtáslánccal lesznek elérhetők.
„A Peugeot már most az elektromos mobilitás élén áll: személygépkocsijaink 75%-a és haszongépjárműveink 100%-a már elérhető elektromos hajtáslánccal. 2021-ben a Peugeot Európában minden hatodik eladott járműve volt villamosított, novemberben pedig minden öt eladott Peugeot-ból egy villamosított. Ez azt mutatja, hogy a Peugeot-nál a megfelelő ajánlattal állunk ügyfeleink rendelkezésére, és az elektromos járművek iránti kereslet folyamatosan gyorsan növekszik” – mondta Linda Jackson, a márka vezérigazgatója.
Az elektromos hajtásláncba a fentiek alapján beletartozik a plug-in hibrid erőforrás is. A helyzet hasonló a Citroen és az Opel modellek esetében is – többségük elérhető elektromos hajtáslánccal és egyre népszerűbbek is a zéró károsanyag kibocsátású modelljeik.
De miért döntöttek úgy, hogy a személyszállító haszonjárművek piacán kizárólag teljesen elektromos autókat kínálnak? Ez a szegmens hagyományosan a dízelmotorok fennségterülete, a döntéssel pedig jó eséllyel lemaradnak számos jelentős ügyfél vásárlásairól.
„A villamosítás különösen érzékeny kérdés a szegmens jövője szempontjából” – áll a Citroën sajtóközleményében. „Sziluettjük és súlyuk miatt több üzemanyagot fogyasztanak, az üzemanyagárak pedig folyamatosan tovább emelkednek. Ez a helyzet gyorsan csökkenti a benzin- vagy dízelmotor-kínálat relevanciáját ezeknél a modelleknél.”
Az év elején még több európai piac honlapjain lehetett konfigurálni az érintett modellek hagyományos verzióit, de kizárólag céges ügyfelek számára. Ugyanakkor úgy tűnik, ez a lehetőség is kezd eltűnni, vagyis a Stellantis márkái gyakorlatilag kivonulnak a piacról. Kérdéses, hogy mi lesz a Toyota modelljeivel? A Toyota hasonló járművei közösen készültek a franciákkal, de egyelőre nem tisztázott, hogy a japánok is velük tartanak-e a teljesen elektromos úton.
A Stellantis három márkája jelentős szereplő volt a szegmensben. A legjelentősebb európai piacon, Németországban például az Opel Zafira Life 7 százalék körüli piaci részt tudhatott magáénak a Volkswagen Multivan és a Mercedes-Benz V-Class uralta mezőnyben. Bár ez nem tűnik soknak, Németországban ez 5.000 darab körüli autót jelentett, ami jelentős mennyiség, különösen, ha megnézzük a Citroen Spacetourer 4 százalék körüli, vagy a Peugeot Traveller két százalékos eredményét. Az eggyel kisebb kategóriában pedig a Stellantis modelljei foglalták el a 2., 3. és negyedik helyet is a Volkswagen Caddy uralta szegmensben.
Ezek persze nem a legjelentősebb szegmensek, de így is komoly piacról mondott le a Stellantis. Örülhet a Volkswagen, a Renault, a Mercedes-Benz, a Ford és a Toyota (ha ők maradnak), ugyanis néhány kevésbé jelentős szereplő kivételével ők maradtak a piacon.
De miért döntött mégis így a Stellantis. Minden bizonnyal úgy voltak vele, hogy fájjon most, ha már előbb-utóbb muszáj neki. Ezek a modellek általában nem a legjövedelmezőbb termékek a gyártók számára, így ha beleszámítjuk a szén-dioxid kibocsátás után fizetendő esetleges büntetéseket, nem feltétlenül vesztettek annyira sokat.
Ráadásul így még több forrást tudnak az elektromos modelljeikre költeni, így ha az asztalon is hagyják a szegmens jelenleg nagyobb részének rájuk eső szeletét, az egyre növekedő elektromos részből annál nagyobbat tudnak majd megszerezni maguknak. Ezzel gyakorlatilag előre menekülnek a franciák, ami elsőre vakmerő lépésnek tűnhet, de hosszú távon akár működhet is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!