autóvásárlás

A csodavárás miatt szakadt be az orosz autópiac

2025.03.27.

Februárban mélyrepülésbe kezdett az orosz autópiac, március elején pedig valósággal beszakadt, amit szakértők „várakozó szindrómával” magyaráznak.

A kifejezéssel azt írja le az ottani szaksajtó, hogy az autóvásárlás előtt állók elődázzák terveiket abban a reményben, hogy hamarosan véget ér az ukrajnai háború, rendeződik a geopolitikai helyzet, s visszatérnek az orosz piacra a „hagyományos”, közkedvelt nyugati és távol-keleti autógyártók. Feltehetően táplálja bennük a reményt, hogy az orosz autós portálok is egyre gyakrabban latolgatják, hogy kik lesznek az első visszatérő „fecskék”.

A súlyos autópiaci gondok pedig kézzelfoghatóak. Februárban éves viszonylatban negyedével estek az újautó-eladások, ami tízéves negatív csúcs volt. Márciusban tovább súlyosbodott a helyzet: a hónap első hetében éves összevetésben 38 százalékos csökkenést mért az Avtostat intézet.

A kereslet drasztikus csökkenése leginkább azokat az autókereskedőket hozta nehéz helyzetbe, akik a nyugati márkák kivonulása után átálltak a kínai modellek értékesítésére. Készleteik felhalmozódtak, s egyelőre a 2023-ban gyártott autókon sem tudnak túladni, ezért most kénytelenek jelentős árkedvezménnyel kínálni őket. Egyes márkák – például a Volkswagen és a kínai FAW vegyesvállalata által forgalmazott Jetta, vagy a Geely és a Lifan teremtette Livan - esetében a „bennragadt” modellek a teljes kínálat nyolcvan százalékát is meghaladják. Számítások szerint március második hetében még mintegy 800 ezer – jobbára kínai - eladatlan autó rostokolt a márkakereskedéseknél, és ennyi jármű értékesítéséhez legalább még fél év kell ilyen gyatra kereslet mellett.

Az Autorun Telegram-csatorna 10-25 százalékra teszi a „csodavárók” arányát, akik elhalasztják az autóvásárlást a nem kínai autógyártók visszatérésére várva. Legtöbbjük a Kia, a Hyundai, a Renault, a Volkswage, a Škoda, a Mazda és a Suzuki visszatérésében reménykedik.

Az amerikai autókkal más a helyzet, irántuk sosem volt nagy a kereslet Oroszországban. Ráadásul hátráltatná az amerikai autók visszatérését az is, hogy általában nagy motorokkal látják el őket, Oroszországban pedig az egekbe szokött az használatbavételi illeték, amely a hengertérfogattól fűggően változik.

Hogy a hagyományos márkák várva várt visszatérésének mennyi az esélye, erről megoszlanak a vélemények, de abban egyetértés mutatkozik, hogy ez a geopolitikai helyzet rendeződése esetén is hosszú, inkább több éves, mint több hónapos folyamat lesz. Egyes autógyártók úgy mentek el az orosz piacról, hogy felégették maguk mögött a „hidakat”, hagyták veszni a gyártókapacitásaikat, mások feltételesen távoztak, mondhatni, felfüggesztették öt-hat évre a tevékenységüket. S vannak olyanok, amelyek el se mentek teljesen, és nagy kínai gyártókkal alapított vegyesvállalatokon keresztül közvetve most is jelen vannak az orosz piacon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Az Európai Unióban a jövőben jelentősen növelik az életciklusuk végére ért járművekből visszanyert....
2025.12.22
Minden autó egy darab agyagból indul. A Volvo Cars legendás agyagstúdiójában egy kis szakértő....
2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....