Dacia Sandero
Denis Le Vot, a Dacia vezérigazgatója jelentette be a Genfi Autószalonon, hogy az új Sandero-generáció teljesen elektromos modellként is elérhető lesz 2027-2028 környékén. Az SUV a román gyártó legnépszerűbb modellje, így a döntés az EV-sítésre nem meglepő. 2023-ban 235 839 darabot adtak el belőle, és a Dataforce adatai szerint Európában a második legtöbbet eladott autó volt. A jelenlegi modellgeneráció 2020 óta fut, de mivel a Renault Csoport belépő márkájáról van szó, a Dacia kissé el van maradva az elektromosítással.
Ez viszont az új generációval változni fog, mondta el Le Vot Genfben, ahol a Renault Csoport kiemelt helyet és figyelmet is kapott, amely az új Renault 5-ösnek köszönhető, de az olyan bejelentések, mint az elektromos Sandero, szintén a francia cégcsoporthoz vonzotta az embereket: "A Sandero következő generációja elérhető lesz belső égésű motorral, de egy elektromos verziója is lesz. 2027-ben vagy 2028-ban fog születni és 2035-ig lesz kapható."
A 2035-ös sáv azért tudható előre és azért fontos, mert az Európai Unió ezt az évet jelölte meg a gyártók számára, hogy teljesen elektromossá tegyék a palettájukat. A Sandero mellett a Duster is hasonló problémával küzd, a nagyobb SUV jelenlegi generációját 2032-ig tervezik gyártani, de ennek a generációnak sincsen még teljesen EV változata, hibrid verziója most tavasszal válik elérhetővé, amely a Renault-Nissan CMF-B platformjára épül.
"A Sandero következő generációja egy nagy autó lesz", Le Vot azt is hozzátette, hogy a modellt a Renault Csoport jelenleg megjelenő modelljeinek tervei is segítették, így a Renault 5-ös, és a közelgő Renault 4-es, ami hasonló méretű SUV lesz, mint a Sandero. A CEO azt is elmondta, hogy a cég azon is sokat gondolkodik, hogy egyáltalán megmaradjon-e a miniautó szegmensben, ahol jelenleg a Spring modell található, de Le Vot szerint a modell generációja után vagy nagyobb szegmensben mozgatják át a Springet vagy teljesen megszüntetik. A Renault viszont éppen egy új Twingo modellen dolgozik, amelynek tervezéséből a Dacia mérnökei is meríthetnének ötletet.
"Igazából nem A- vagy B-szegmensről van szó [miniautó, vagy kisautó szegmensei], hanem arról, hogy megfizethető elektromos autózást hozzunk a piacra.", folytatta Le Vot. A szintén Renault alá tartozó Ampere Ev cég fejlesztette ki az AmpR Small platformot a 4-es és 5-ös Renault modellekhez és amely lehetséges, hogy az elektromos Sandero platformja is lesz majd. A Spring modell, amely Le Vot szerint igazán jól teljesített, ráncfelvarráson is átesett idén, valamint a brit piacra is belép. Le Vot szerint ezek a lépések visszahozhatják a francia piacon elvesztett bevételeket, amely a legnagyobb volt a Spring számára.
Mivel mind a Spring, mind a Duster új ellenfelekkel találkozhat, a Sandero elektromosítása még fontosabbá válhat a Dacia számára. A Spring a francia piacon a Renault 5-ös ellen mindenképp veszíteni fog valamennyi teret, de mivel egy cégbe tartoznak, ez még nem akkora probléma, viszont a rivális Citroën is egyre több modellt ad el. Hasonlóan, a Duster a kínai MG ZS modellje miatt aggódhat.
A Sandero elektromos verziója még messze van, de addig is a Dacia rengeteget igyekszik fejleszteni palettáján. A Sandero és Jogger modellek gyártását Marokkóba helyezik át, hogy spórolni tudjanak a gyártás költségein, a cég fő telepén, Piteștiben pedig a Duster és a Bigster, az új SUV modell fog majd készülni.
Képek forrása: Dacia