járműsport

A Dakar első hete után öt Toyota van az első hatban az összetettben

2023.01.09.

Nászer el-Attija hatalmas előnnyel vezet a csapattárs, Hank Lategan előtt. A harmadik helyen meglepetésre egy Dakar-újonc áll a privát Overdrive csapat Toyotájával.

Újabb el-Attija-szakaszgyőzelmet hozott a drámai hatodik szakasz

Hailból indult a 2023-as Dakar-rali hatodik szelektív szakasza, de mivel a tervezett célállomást elmosta az áradás, a rendezők módosították a programot: a szelektív hossza 467 kilométer helyett 357 kilométer lett, al-Duvadimihelyett pedig a mezőnynek egyenesen Rijádba kellett mennie, ahová egy 298 kilométer hosszú összekötőn jutottak el.

Egész biztos, hogy az idei hatodik szakaszra a verseny fordulópontjaként fogunk emlékezni, mert két audis alakulat, az összetett második helyén álló Peterhansel/Boulanger és az összetett negyedik helyén álló Sainz/Cruz kettős is ugyanannál a dűnénél szenvedett nagy balesetet. A francia páros járt rosszabbul, náluk a 10-15 méteres ugratás után a pilóta eszméletét vesztette, de végül a navigátor hátsérülése miatt adták fel a versenyt. A spanyoloknál személyi sérülés nem történt, de az autó futóműve megrongálódott a kemény landolástól, a javítással rengeteg időt vesztettek. Az Overdrive Toyota privát versenyzője, az összetett harmadik helyén álló Jazid al-Radzshi is öt órát veszített egy műszaki probléma miatt.

A három legveszélyesebb vetélytárs kiválásával Nászer el-Attija és Mathieu Baumel megkönnyebbülhetett, hiszen több mint egy órára nőtt az összesített előnyük. Annak ellenére nyerték meg a szelektívet, hogy első autóként indultak, így a navigáció komolyabb feladatot jelentett a szokásosnál. Az idejük 3 óra 13 perc 12 mp volt, 3 és fél percet vertek a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loebre, és 8 perc 52 másodpercet a csapattárs Hank Lateganra, aki a harmadik helyen fejezte be a szakaszt, és az összetettben már a második helyen áll. Mindkét toyotás páros nagyrészt sima napról számolt be, az egyetlen kivétel el-Attija szervokormány-problémája volt az utolsó 10 km-en. Lategan megállt rövid időre al-Radzshi sérült autójánál, hogy adjon egy pótalkatrészt, de ez nem került jelentős időbe a dél-afrikainak.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy viszont sokat küszködött a hatodik szakaszon: kezdetben egy eltört hátsó lengéscsillapító miatt lassultak le, aztán az első differenciálmű is megsérült egy nagy ugratáskor. Kénytelenek voltak buggy-módra, hátsókerék-hajtással továbbmenni, és aztán a céltól 40 km-re a szervokormány-probléma náluk is előjött. Végül a peches páros 36 perc 41 másodpercet veszített, de legalább biztonságban elérte a rijádi tábort.

Al-Radzshi hátraesése ellenére négy Toyota Hilux maradt a top 5-ben: el-Attija és Lategan volt a mezőny élén, fiatal brazil Dakar-újonc, Lucas Moraes és navigátora, Timo Gottschalk a harmadik helyen a privát Toyota Hilux T1+-szal, De Villiers és Murphy pedig a negyediken a hármas számú gyári autóval.

A hetedik szakaszon visszavehetett a tempóból el-Attija

A módosított hetedik szakaszon egy 288 km-es összekötőt követően egy 333 km-es szelektívet teljesített a mezőny, ami után egy 240 km-es összekötőt keresztül jutottak el al-Duvadimiba, a szervizparkba. Itt egy mindössze kétórás szerviz volt csak engedélyezve, mielőtt leparkolták az autókat a parc fermében.

A Toyota Gazoo Racing mindhárom egysége stabilan tartotta pozícióját az összetettben. A gyári autók közül az al-Duvadimi melletti szakaszon ezúttal Giniel de Villiers és Dennis Murphy volt a leggyorsabb, akik a negyedik idővel hozták célba a GR DKR Hilux T1+-t, pedig az előző napi időveszteség miatt csak a 26. helyről rajtoltak, és 19 autót előztek meg a pályán. Végül csak 11 perc 21 másodpercet kaptak Jazid al-Radzshitól és navigátorától, Dirk von Zitzewitz-től, akik az Overdrive csapat privát Toyotájával megnyertek a szombati szelektívet.

Henk Lategan és Brett Cummings autója már a második kanyarban defektet kapott, ennek ellenére a hatodik leggyorsabb párosként fejezték be a szakaszt, amivel megszilárdították második helyüket az összetettben. Nászer el-Attija és Mathieu Baumel is megtartotta az első helyet az összetettben, több mint egyórás előnnyel. Nem kockáztattak a címvédők ezen a szakaszon, az elrepedt szélvédővel megelégedtek a 14. pozícióval, 19 perc 12 mp-et kaptak al-Radzshitól. A szervezők örömére két gyári Toyota és két BRX Hunter egy bolyban, egymást előzgetve fejezte be a szakaszt, ami igen látványos felvételeket eredményezett.

Második lett a nyolcadik szakaszon el-Attija, pedig nem is sietett

A verseny első hetét záró vasárnapi, nyolcadik szakasz egy 95 km-es összekötővel indult az Al-Duwadimi közelében lévő rögtönzött bivaktól, majd egy 346 km-es, sziklás szelektív szakasz következett, aztán egy hosszú, 383 km-es összekötő vezette vissza a versenyzőket Rijádba.

Bár nem kellett sietnie, a címvédő el-Attija/Baumel páros érte el a második leggyorsabb időt, mindössze 2 perc 11 másodperccel lemaradva a szakaszgyőztes Loebéktől. Így a Toyota Gazoo Racing legénysége 1 óra 3 perc 46 másodperces előnnyel várhatja a hétfői pihenőnapot és azután a Dakar második hetét, amely már csak hat szakaszt tartalmaz.

Henk Lategan és Brett Cummings vasárnap a negyedik legjobb időt autózta a hibátlanul működő GR DKR Hilux T1+-szal, mindössze 4 perc 53 másodperccel lemaradva a szakaszgyőztesek mögött. Továbbra is a második helyen állnak az összetettben, több mint 16 perc az előnyük a harmadik helyen álló Lucas Moraes/Timo Gottschalk pároshoz képest. A fiatal brazil újoncként áll féltávnál a képzeletbeli dobogón az Overdrive csapat Toyotájával, ami hatalmas bravúr.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy ismét nagyon nehéz napon volt túl, már a szakasz elején két defektet kaptak. Ezek után a dél-afrikai páros túlélő üzemmódra váltott, és 240 km-t mentek pótkerék nélkül, jóval lassabban a szokásosnál. Végül közel fél órát kaptak a szakaszgyőztestől, így az összetettben a negyedikről az ötödik helyre esett vissza.

A pihenőnapot hat további szakasz követi, a rali második hete Szaúd-Arábia délkeleti részére, az úgynevezett „Üres negyedbe” költözik. A verseny a tervek szerint január 15-én fejeződik be Dammam városában, a tengerparton.

Nyilatkozatok a nyolcadik szakasz után:

Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke: „Végre véget ért a 2023-as Dakar első hete, és micsoda hét volt ez a csapatunk számára! Ha valaki azt mondta volna nekem a verseny előtt, hogy a pihenőnapon mindhárom autónk a top 5-ben lesz, nagyon boldog ember lettem volna. Most ez a valóság, meg kell csípnem magam, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nem álmodom. Másrészt a maratonival együtt még hat nap van hátra, így egyáltalán nem lazíthatunk még. A Dakarnak soha nincs vége, és nagyon tiszteljük az előttünk álló szakaszokat.”

Nászer el-Attija: „A mai nap jó volt számunkra, és azt kell mondanom, hogy nagyon boldog vagyok a verseny ezen pontján. Úgy gondolom, eddig jó munkát végeztünk, annak ellenére, hogy a kezdetben nagy harcokat vívtunk a versenytársakkal. De az egyik célunk az volt, hogy több mint egyórás előnnyel érjük el a pihenőnapot, örülök, hogy ezt elértük, amihez kellett a tökéletes autó is. Most a következő hétre kell koncentrálnunk, amelyen a terep teljesen más lesz.”

Henk Lategan: „Ma nem nyomtuk keményen a gázt. A sziklás szekciókban már korán megtaláltuk a jó ritmust, ami nagyszerű volt, hiszen tudjuk, milyen könnyű itt defektet kapni. Itt nem igazán siettünk, de később a dűnéknél emeltük a tempót. Úgy gondolom, hogy ez egy nehéz nap volt a legtöbb versenyző számára, ezért örülök, hogy nekünk problémamentes volt a szakasz. Azt hiszem, még tudnánk ennél is gyorsabban menni a dűnéken, de ezt arra tartogatjuk, amikor igazán szükségünk lesz rá. Csak rá kell nézni az összetett állásra, amely megmutatja, hogy milyen megbízható és gyors autónk van, és milyen jól és keményen dolgozik a csapatunk.”

Giniel de Villiers: „Úgy tűnik, a szerencse idén nem áll mellettünk, egyszerűen nem tudunk egymás után két jó napot teljesíteni. Ma 240 km-t kellett megtennünk pótkerék nélkül, annak ellenére, hogy a szakasz elején óvatosan mentünk. De aztán Henk mindössze 60 km után utolért minket, és arra gondoltam, hogy talán túl lazán vettem a dolgot. Alig 20 km-rel később megvolt az első defektünk. Még 30 km, és jött a második is. Innentől kezdve túlélő üzemmódban mentünk a célig.”

Az összetett állás a nyolcadik szakasz után

1. Nászer el-Attija Toyota 31óra02p58mp
2. Henk Lategan Toyota +1ó03p46mp
3. Lucas Moraes Overdrive Toyota +1ó20p22mp
4. Sébastien Loeb Prodrive Hunter +1ó52p06mp
5. Giniel de Villiers Toyota +2ó04p20mp
6. Romain Dumas Rebellion Toyota +2ó27p11mp
7. Martin Prokop Ford +2ó37p00mp
8. Brian Baragwanath Century +2ó42p06mp
9. Wei Han SMG +3ó15p03mp
10. Juan Cruz Yacopini Overdrive Toyota +3ó40p22mp

Fotó: Toyota Gazoo Racing

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....